گروه اقتصادی: سخنگویان اقتصادی و سیاسی دولت در 2اظهارنظر جداگانه و همسو با هم، از صدور فرمان اصلاح قیمت‌ها در آینده نزدیک توسط رئیس‌جمهور خبر دادند اما به زمان مشخصی اشاره نکردند.

به گزارش همشهری، تاکید این 2 مقام ارشد دولت مبنی بر اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در آینده نزدیک در شرایطی عنوان می‌شود که هفته گذشته محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور در یک کنفرانس مطبوعاتی گفته بود خودش هم منتظر زمان آزادسازی قیمت‌هاست.

به گزارش مهر، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: اصلاح قیمت‌ها در قالب اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در آینده نزدیک اعلام می‌شود. سیدشمس‌الدین حسینی تصریح کرد: هدفمند کردن یارانه‌ها یک اضطرار است و مقدمات آن فراهم شده است. وی در حاشیه همایش بیمه و توسعه در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که چرا اصلاح قیمت‌ها اعلام نشده است، گفت:

آنچه باعث تأمل ما شده این است که هر چه با آمادگی بیشتر و جزئیات دقیق‌تر عمل شود موفقیت آن هم بیشتر است. حسینی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا این تأخیر به‌علت مسائل امنیتی است، گفت: ‌این موضوع صحت ندارد.وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه تقریبا مقدمات انجام کار فراهم شده است و در آینده نزدیک زمان اصلاح قیمت‌ها را هم اعلام می‌کنیم، اظهار داشت: آنچه سبب شده ما با تأمل حرکت کنیم این است که می‌خواهیم به آمادگی بیشتر و تسلط کامل بر جزئیات کار دست یابیم. بنابراین هم‌اکنون نمی‌توان زمان دقیقی را اعلام کرد ولی به موقع اعلام خواهد شد.

اما سخنگوی سیاسی و معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت در آستانه سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در بخش حمل‌ونقل و راهسازی است، گفت: به‌زودی با اعلام رئیس‌جمهور قانون هدفمندی یارانه‌ها (با محوریت اصلاح قیمت‌ها) وارد فاز اجرایی می‌شود. محمد رضا رحیمی در یک همایش اعلام کرد: نخستین نتیجه اجرای این قانون صرفه جویی سوخت در بخش حمل‌ونقل است. به گزارش همشهری، هنوز مشخص نیست که آیا دولت مصمم است یارانه همه حامل‌های انرژی را به یک میزان و در یک زمان بردارد و به نسبت یکسان قیمت‌ها را اصلاح کند یا خیر.

ابهام در اعمال قانون یارانه ها در لایحه بودجه90

اظهارنظر سخنگویان اقتصادی و سیاسی دولت مبنی بر اینکه فرمان آزادسازی قیمت‌ها به‌زودی صادر می‌شود در حالی است که اخیرا دولت با صدور بخشنامه بودجه 90 از دستگاه‌های دولتی خواسته است تا هزینه‌ها و درآمدهای سال آینده خود را بدون درنظر گرفتن اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تنظیم کنند.

این وضعیت این سؤال را مطرح می‌کند که آیا فاز اصلی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها پیش از ارسال لایحه بودجه سال آینده به مجلس صورت خواهد گرفت یا نه؟ همچنین سازوکار تدوین بودجه سال آینده با لحاظ قانون هدفمندی یارانه‌ها مبهم است.