گروه بین‌الملل: موج به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین در مرزهای 1967 از سوی کشورهای آمریکای لاتین باعث خشم و نگرانی مقام‌های رژیم صهیونیستی شد.

پس از آنکه دولت برزیل در بیانیه‌ای به‌طور رسمی حمایت خود از تشکیل کشور مستقل فلسطین را اعلام کرد، روز گذشته دولت آرژانتین هم تاکید کرد که کشور مستقل و آزاد فلسطین در مرزهای 1967 را به رسمیت می‌شناسد.کریستینا فرناندز، رئیس‌جمهوری آرژانتین در یادداشتی به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ابلاغ کرد که آرژانتین کشور آزاد و مستقل فلسطین را در داخل مرزهای 1967 به رسمیت می‌شناسد. وی همچنین در تماس تلفنی با محمود عباس تاکید کرد که به رسمیت شناختن دولت مستقل فلسطین تنها یک اقدام سیاسی نیست بلکه عملی اخلاقی برای دولت آرژانتین به شمار می‌رود.

هکتور تیمرمان، وزیر امور خارجه آرژانتین هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت آرژانتین همراه با دیگر کشورهای آمریکای لاتین نظیر برزیل و اروگوئه معتقد است که زمان به رسمیت شناختن کشور آزاد و مستقل فلسطین فرا رسیده است.وی گفت: با وجود تلاش‌هایی که تا امروز در زمینه برقراری صلح صورت گرفته اهداف کنفرانس مادرید در سال 1991 و توافقنامه‌های اسلو در سال 1993 محقق نشده و این مذاکرات تنها ناامیدی به همراه داشته است.

سفیر فلسطین در آرژانتین هم روز گذشته از این تصمیم دولت کریستینا فرناندز ابراز خرسندی کرد و گفت:‌ به رسمیت شناختن کشور فلسطین واکنشی عادی و به دور از خشونت در برابر اقدامات اسرائیل است و جامعه جهانی باید چنین موضع‌گیری را در واکنش به گسترش مداوم شهرک‌سازی‌‌ها و توسعه‌طلبی اسرائیل داشته باشد. وی همچنین اعلام کرد که از دیگر کشورهای منطقه نیز این انتظار وجود دارد که گام‌های مشابه در این خصوص بردارند.

به‌دنبال این مسئله روبرتو کُندی، معاون وزیر امور خارجه اروگوئه هم در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که اروگوئه قصد دارد کشور فلسطین را در سال 2011 به رسمیت بشناسد.وی گفت: به‌طور حتم اروگوئه هم در سال آتی از همان راهی که آرژانتین رفت پیروی خواهد کرد.

معاون وزیر امور خارجه اروگوئه تاکید کرد: ما حتما در سال 2011 مشابه آرژانتین موضع خود را اعلام خواهیم کرد. ما تلاش خواهیم کرد به‌زودی نمایندگی دیپلماتیک خود در فلسطین را افتتاح کنیم. روز گذشته همچنین سباستین پینه یرا، رئیس‌جمهوری شیلی هم از تشکیل دولت مستقل و آزاد فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی بیت‌المقدس حمایت کرد.

وی در مراسم تاسیس باشگاه ورزشی فلسطین در شیلی ضمن حمایت از تاسیس دولت مستقل فلسطین اعلام کرد: من می‌خواهم حمایت قوی، قاطع و روشن خود از تأسیس یک دولت آزاد، مستقل، موفق و امن فلسطینی اعلام کنم. وی تاکید کرد که قبل از خاتمه دوره ریاست‌جمهوری‌اش سفر رسمی دیگری به سرزمین فلسطین خواهد داشت و بدون انجام این سفر این دوره را به پایان نخواهد برد.

این در حالی است که موج به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین روز گذشته بار دیگر باعث خشم مقام‌های رژیم صهیونیستی شد. وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی روز گذشته از تصمیم آرژانتین در به رسمیت شناختن دولت آزاد و مستقل فلسطینی براساس مرزهای سال 1967، ابراز تأسف کرد. درحالی‌که آرژانتین و رژیم صهیونیستی روابط نزدیکی دارند یگال پالمور، سخنگوی وزارت امور خارجه رژیم‌صهیونیستی تاکید کرد که این اقدام بسیار تأسف انگیز را محکوم می‌کند!

پیش از این مقام‌های رژیم صهیونیستی از به رسمیت شناختن کشور فلسطین از سوی برزیل به‌شدت انتقاد کرده بودند. روز جمعه دولت برزیل در اقدامی مهم در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که از تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای 1967، حمایت می‌کند. این اقدام با استقبال اتحادیه عرب مواجه شد و این اتحادیه از کشورهای دیگر هم خواست تا بدون تاخیر، دست به اقدامات مشابه بزنند. محمد صبیح، معاون دبیر کل اتحادیه عرب در امور مربوط به فلسطین و سرزمین‌های اشغالی گفت: اتحادیه عرب از این تصمیم مهم برزیل استقبال می‌کند و آن را گامی مهم و روبه جلو در مسیر تحقق صلح و آرامش در منطقه و احترام گذاشتن به اصول قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های بین‌المللی به شمار می‌آورد.


گروه‌های فلسطینی هم از تصمیم دولت برزیل در به رسمیت شناختن کشور فلسطینی در چارچوب مرزهای 1967 استقبال کردند و آن را اقدامی شجاعانه برای مقابله با سیاست‌های توسعه طلبانه رژیم صهیونیستی خواندند.

مذاکرات سازش میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی از ماه سپتامبر با پافشاری این رژیم بر شهرک‌سازی‌های غیرقانونی خود عملا با بن بست مواجه شده است. درحالی‌که جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی خواستار توقف ساخت و‌سازی‌‌های غیرقانونی این رژیم شده‌اند مسئولان این رژیم هر از گاهی طرح‌های جدید خود را برای ساخت واحدهای مسکونی جدید اعلام می‌کنند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم در جریان سفر خود به ترکیه تاکید کرد که درخواست برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین در راس برنامه‌ها درصورت شکست مذاکرات سازش است.

وی گفت: درصورتی که اسرائیل ساخت شهرک‌ها را متوقف نکند امکان مذاکرات وجود نخواهد داشت و در چنین صورتی نیز فلسطین گزینه‌های مختلف خود را مطرح خواهد کرد که در راس آن درخواست برای به رسمیت شناختن دولت مستقل فلسطین خواهد بود.عباس همچنین ضمن استقبال از تصمیم آرژانتین در به رسمیت شناختن کشور فلسطین از جامعه جهانی خواست کشور مستقل فلسطین را به پایتختی بیت‌المقدس شرقی به رسمیت بشناسد.

وی تاکید کرد: مخالفت بنیامین نتانیاهو،نخست‌وزیررژیم‌صهیونیستی با تشکیل کشور فلسطین نشان می‌دهد که وی کاملا با صلح مخالف است. ویتالی نووکین، یک کارشناس برجسته سیاسی روسیه هم اعلام کرده است که به احتمال زیاد کشور مستقل فلسطین در سال 2011 تشکیل خواهد شد. همچنین با وجود درخواست‌های جهانی برای امکان ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه این رژیم همچنان این منطقه را تحت محاصره شدید دارد.

کمیته مبارزه با محاصره نوار غزه روز گذشته از حرکت 34 کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه تحت عنوان «کاروان آزادی 2» برای شکستن محاصره غزه در ماه آوریل 2011 خبر داد.

زیاده‌خواهی‌های صهیونیست‌ها؛این بار ناقوس کلیساها

به‌دنبال اقدامات رژیم صهیونیستی علیه مسلمانان و درخواست برای کاهش صدای اذان مساجد این بار صهیونیست‌ها خواهان کاهش صدای ناقوس کلیساها شدند. یهودیان صهیونیست به تازگی اعلام کرده‌اند، درصورتی که صدای ناقوس کلیسا‌ها و کشیش‌ها کاهش نیابد علیه ساکنان شهر یافا به دادگاه شکایت می‌کنند. قرار است گروه‌های مسیحی در اعتراض به این مسئله به‌زودی تظاهرات گسترده‌ای برگزار کنند.