تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۹

همشهری آنلاین: آتش بار دیگر به گفته مدیر منابع طبیعی شهرستان بهشهر و گلوگاه، به خاطر گرمای زیاد و خشک بودن محیط، به جان جنگل گلوگاه افتاد.

 هنوز چند روزی بیشتر از مهار آتش در جنگل گلستان نگذشته است که خبر از وقوع آتش‌سوزی در جنگل ابر و همچنین جنگل گلوگاه می‌رسد.

محمود حافظی رستمی، مدیر منابع طبیعی شهرستان بهشهر و گلوگاه در گفتگو با ایسنا، وجود لاش‌برگ زیاد، گرمای هوا و خشک بودن محیط را دلیل آتش‌ جنگل گلوگاه عنوان می‌کند.

به گفته این مقام مسوول، به خاطر حضور شبانه‌روزی نیروهای منابع طبیعی، مسوولان به موقع از حریق دوباره آگاه شده‌اند، اما به جهت صعب‌العبور بودن منطقه آتش‌سوزی، برآورد خسارت در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست.
سه‌شنبه هفته گذشته(9 آذر) نیز جنگل گلوگاه در سراج‌محله و تیرتاش دچار حریق شده بود.

30 هکتار از جنگل ابر در آتش سوخت

آتش جنگل ابر هرچند عصر دیروز مهار شده است، اما نگرانی از وقوع مجدد آتش‌سوزی نیروها را همچنان در محل نگه داشته است: تمامی کانونهای آتش از روز گذشته مهار شده و هیچ آتشی در حال حاضر در جنگل وجود ندارد اما وزش باد شدید در منطقه این هراس را در ما بوجود آورده که در صورت ترک کردن صحنه، آتش دوباره شعله ور شود.

عباس رهی، استاندار استان سمنان با بیان این مطلب، می‌گوید: 30 هکتار از جنگلهای منطقه پلنگ غار جنگل ابر در شاهرود طعمه حریق شده است. البته درختان سرپا و سبز هیچ آسیبی ندیده اند اما درختان افتاده و کنده‌ها در آتش سوخته‌اند.
در همین زمینه حمید ظهرابی مدیرکل اداره محیط استان سمنان به خبرنگار مهر گفت: دور تا دور آتش سوزی که نزدیک به 30 هکتار است بسته شده و اجازه توسعه آتش داده نمی شود اگرچه وزش شدید باد نگرانی هایی را برای نیروهای ما بوجود آورده است.

به گفته وی، درختان آتش گرفته که در حال حاضر با وزش باد شعله ور می شوند درختان خشکیده و افتاده در سطح جنگل هستند و آتش سوزی در جنگل سطحی بوده و خوشبختانه به موقع مهار شده است.

ظهرابی تاکید کرد: دود سفید تنها نشانه سطحی بودن آتش سوزی بوده و شعله های آنچنانی در جنگل پدیدار نبود و همین نشان می دهد که درختان جنگل نسوخته‌اند و تنها سطح جنگل که پوشیده از برگ و علفزارهای خشک است طعمه حریق شده است.
وی علت آتش سوزی را نامعلوم دانست و افزود: مطالعات برای بررسی علل آتش سوزی در دستور کار ستاد بحران استان با همکاری دستگاههای مثل محیط زیست و منابع طبیعی است.

آتش سوزی در جنگل ابر از عصر دوشنبه هفته جاری در این منطقه آغاز شد و یک روز بعد مهار شده است.