گروه محیط‌زیست: دومین آتش‌سوزی جنگل‌های گلستان که از نیمه شب پنجشنبه گذشته در بخشی از رویشگاه‌های جنگلی شرق گرگان آغاز شده با وجود تلاش‌های مردمی و دولتی برای خاموش کردن آن همچنان ادامه دارد.

fire

مدیرکل ستاد حوادث غیرمترقبه استان گلستان و تنها منبع دولتی پاسخگو در این باره،  به همشهری گفت: در حال حاضر آتش در 3 منطقه فعال است، در برخی از این مناطق آتش کنترل شده اما در برخی مناطق به‌دلیل صعب‌العبور بودن، کنترل آتش با دشواری‌هایی همراه است.

رسول حسام افزود: نیروهای انسانی در تمام مناطقی که امکان اطفای حریق وجود دارد با ابزارهای انفرادی مشغول کنترل و مهار آتش هستند، در مناطق صعب‌العبور هم با استفاده از 5‌بالگرد در 2 منطقه هماهنگ با سایر نیروها تلاش برای مهار آتش ادامه دارد.

وی صعب‌العبور بودن، شرایط محیطی، به‌ویژه کاهش شدید رطوبت ناشی از کاهش 79‌درصدی باران، برگ‌ریزان و وزش باد در شب را از موانع جدی مهار آتش عنوان کرد و گفت: با وجود نیروی انسانی کافی، همکاری 3 بالگرد مجهز به سبد و 2 بالگرد ترابری، همکاری خوب نیروهای مردمی، سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، هلال احمر و پشتیبانی دستگاه‌های اجرایی، شرایط به‌گونه‌ای است که نمی‌توان زمان دقیقی برای مهار کامل آتش پیش‌بینی کرد؛ به‌خصوص وزش باد در طول شب به شعله‌های آتش دامن می‌زند. تا زمانی که شرایط جوی سازگار نداشته باشیم نمی‌توانیم از اطفای کامل حریق اطمینان حاصل کنیم.

مهندس صفر علی خواجه، عضو جامعه جنگلبانی ایران هم با اشاره به ادامه آتش‌سوزی‌ها به همشهری گفت: تغییر اقلیم، ناهنجاری‌های اجتماعی و انباشت برگ‌ها 3 عامل اصلی وقوع آتش سوزی است. وی سهم عوامل طبیعی در بروز آتش در رویشگاه‌های طبیعی و جنگلی را یک‌درصد دانست و افزود: عمده‌ترین عامل آتش‌سوزی فعالیت‌های انسانی است که عمدتا ناشی از سهل انگاری است؛ برای مثال شکارچیان یا گردشگران آتشی در جنگل می‌افروزند اما سهوا آن را خاموش نمی‌کنند، در نتیجه باعث وقوع آتشی بزرگ در جنگل می‌شوند.

به‌خصوص کشاورزان جنگل نشین در این فصل سال، زمین‌ها را برای کشت آماده می‌کنند و در کنار آن زواید گیاهی و خس و خاشاک را به آتش می‌کشند که در بسیاری مواقع این آتش به رویشگاه‌های جنگلی سرایت می‌کند؛ دلیل آتش سوزی‌های متعدد در مناطق شرقی استان و اطراف مینودشت، وجود روستاها در دل جنگل است.

وی که پیش از این مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان بود و کمتر از یک ماه از بازنشستگی‌اش می‌گذرد، شرایط نامساعد اقلیمی را عامل مؤثری در آتش‌سوزی‌ها ذکر کرد و گفت: در بهار امسال شاهد بارندگی قابل توجهی در استان بودیم که سبب رویش علف و فراوانی پوشش گیاهی در سطح جنگل شد.

در پی آن، یک دوره 5 ماهه خشکی بر طبیعت حاکم شد، این عوامل در بخش‌هایی از جنگل به‌ویژه در مناطق صخره‌ای که عمق خاک بسیار کم است سبب خزان زودرس شده و در نتیجه به‌دلیل کاهش شدید رطوبت و فعالیت‌های انسانی زمینه وقوع آتش فراهم شده است.

کد خبر 121942

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز