کریدور شمال - جنوب کوتاهترین، ارزانترین و مناسبترین مسیر حمل کالا بین آسیا و اروپاست. آزاد راه مذکور از نظر حملونقل جادهای نیز یکی از مهمترین قطعات شبکه آزادراهی کشور میباشد که استانهای گیلان و اردبیل را به پایتخت کشور متصل مینماید.
اجرای طرح به صورت مرحلهای از اواخر سال 1376 بصورت تک باند توسط معاونت ساخت و توسعه راههای وزارت راه و ترابری آغاز و از پائیز 1382 با سرمایهگذاری مشترک وزارت راه و ترابری و شرکت آزادراه قزوین - رشت بصورت اجرای کامل آزادراه دنبال شد.
آزاد راه قزوین - رشت از آزادراه قزوین - زنجان در حدود کیلومتر 500+18 بعد از ایستگاه عوارضی قزوین منشعب میشود و در حدود 25 کیلومتری رشت (امام زاده هاشم) خاتمه مییابد.
طول آزاد راه از محور آزاد راه قزوین - زنجان تا امامزاده هاشم 138 کیلومتر میباشد. تعداد خطوط عبور 4 خط (در هر باند 2 خط) هر خط عبور به عرض 3/65 متر و هر باند عبور دارای شانه آسفالته به عرض 5/2 متر است.
حداکثر شیب طولی مسیر 6% و حداقل شعاع قوس افقی در آن معادل 350 متر است. متوسط سرعت طرح برای خودروهای سواری 88 کیلومتر و برای خودروهای سنگین معادل 45 کیلومتر در ساعت برآورد شده است.
مدت طی مسیر برای خودروهای سواری برابر با 1/56 ساعت و برای خودروهای سنگین 3 ساعت میباشد. ظرفیت کل آزاد راه معادل 53200 خودرو سواری در روز خواهد بود.
آزاد راه قزوین - رشت 24 اسفند سال 1386 با حضور محمود احمدینژاد افتتاح شد. {افتتاح آزاد راه قزوین - رشت}
مشخصات کلی طرح:
- دستگاه اجرایی: وزارت راه و ترابری (سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و بانک تجارت)
- مدیریت طرح: ایتوک ایران
- مشاورین طرح: مهندسین مشاور فربر، مهندسین مشاور پارس، مهندسین مشاور هراز راه
- پیمانکاران اجرایی: پونل، نیرپارس، کوهسر، رک، اس.دی.ام، خلخال دشت، چولاب، پاریز
- مسیر اجرای طرح: حد فاصل قزوین - امامزاده هاشم
منابع تامین اعتبار: وزارت راه وترابری و شرکت آزاد راه قزوین - رشت (وابسته به سازمان راهداری و حملونقل جادهای و بانک تجارت)
مشخصات ابنیه فنی کل پروژه:
- تعداد کل تونلها 10 دستگاه و مجموع طول آنها در حدود 5 کیلومتر است. طول بزرگترین تونل برابر با 1763 متر میباشد.
- تعداد پلهای بزرگ (دهانه 10 متر و بالاتر) 29 دستگاه و طول بزرگترین پل معادل 285 میباشد.
- تعداد پلهای تیپ (دهانه کمتر از 10 متر) بالغ بر 416 دستگاه میباشد.
- احجام عملیات اصلی پروژه بهشرح ذیل برآورد شده است:
- حجم کل عملیات خاکبرداری در حدود 27 میلیون متر مکعب.
- حجم کل خاکریزی در حدود 17 میلیون متر مکعب.
- حجم کل عملیات بنائی در حدود 600 هزار متر مکعب.
- حجم کل عملیات بتنی در حدود 700 هزار متر مکعب.
- سطح کل قالببندی در حدود 800 هزار متر مربع.
- وزن کل آهنآلات مصرفی (شامل میلگرد و سایر آهنآلات) در حدود 17 هزار تن.
- حجم کل زیر اساس در 2 لایه به ضخامت 30 سانتیمتر در حدود یک میلیون و دویست هزار متر مکعب.
- حجم کل اساس در 1 لایه به ضمامت 15 سانتیمتر در حدود 700 هزار متر مکعب.
- حجم کل آسفالت در 3 لایه (2 لایه بیندر و 1 لایه توپکا) در حدود 47 میلیون متر مربع.
توضیح:
- اطلاعات فوق صرفاً مربوط به 127 کیلومتر محدوده مشارکت میباشد و اطلاعات باقیمانده مسیر به میزان تقریبی 11 کیلومتر در آن لحاظ نشده است.
منبع مورد استفاده برای این مدخل