همشهری آنلاین - محمد ملاحسینی: آزاد راه قزوین - رشت با هدف پیوستن به یکی از مهم‌ترین محورهای ارتباطی کشور یعنی محور تهران - رشت - انزلی که خود از مسیر کریدور بین‌المللی شمال - جنوب می‌باشد اواخر سال 1376 آغاز شد

کریدور شمال - جنوب کوتاه‌ترین، ارزان‌ترین و مناسب‌ترین مسیر حمل کالا بین آسیا و اروپاست. آزاد راه مذکور از نظر حمل‌ونقل جاده‌ای نیز یکی از مهم‌ترین قطعات شبکه آزادراهی کشور می‌باشد که استان‌های گیلان و اردبیل را به پایتخت کشور متصل می‌نماید.

اجرای طرح به صورت مرحله‌ای از اواخر سال 1376 بصورت تک باند توسط معاونت ساخت و توسعه راه‌های وزارت راه و ترابری آغاز و از پائیز 1382 با سرمایه‌گذاری مشترک وزارت راه و ترابری و شرکت آزادراه قزوین - رشت بصورت اجرای کامل آزادراه دنبال شد.

آزاد راه قزوین - رشت از آزادراه قزوین - زنجان در حدود کیلومتر 500+18 بعد از ایستگاه عوارضی قزوین منشعب می‌شود و در حدود 25 کیلومتری رشت (امام زاده هاشم) خاتمه می‌یابد.

طول آزاد راه از محور آزاد راه قزوین - زنجان تا امام‌زاده هاشم 138 کیلومتر می‌باشد. تعداد خطوط عبور 4 خط (در هر باند 2 خط) هر خط عبور به عرض 3/65 متر و هر باند عبور دارای شانه آسفالته به عرض 5/2 متر است.

حداکثر شیب طولی مسیر 6% و حداقل شعاع قوس افقی در آن معادل 350 متر است. متوسط سرعت طرح برای خودروهای سواری 88 کیلومتر و برای خودروهای سنگین معادل 45 کیلومتر در ساعت برآورد شده است.

مدت طی مسیر برای خودروهای سواری برابر با 1/56 ساعت و برای خودروهای سنگین 3 ساعت می‌باشد. ظرفیت کل آزاد راه معادل 53200 خودرو سواری در روز خواهد بود.

آزاد راه قزوین - رشت 24 اسفند سال 1386 با حضور محمود احمدی‌نژاد افتتاح شد. {افتتاح آزاد راه قزوین - رشت}

مشخصات کلی طرح:

  • دستگاه اجرایی: وزارت راه و ترابری (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و بانک تجارت)
  • مدیریت طرح: ایتوک ایران
  • مشاورین طرح: مهندسین مشاور فربر، مهندسین مشاور پارس، مهندسین مشاور هراز راه
  • پیمانکاران اجرایی: پونل، نیرپارس، کوهسر، رک، اس.دی.ام، خلخال دشت، چولاب، پاریز
  • مسیر اجرای طرح: حد فاصل قزوین - امامزاده هاشم

منابع تامین اعتبار: وزارت راه وترابری و شرکت آزاد راه قزوین - رشت (وابسته به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و بانک تجارت)

مشخصات ابنیه فنی کل پروژه:

  • تعداد کل تونل‌ها 10 دستگاه و مجموع طول آنها در حدود 5 کیلومتر است. طول بزرگ‌ترین تونل برابر با 1763 متر می‌باشد.
  • تعداد پل‌های بزرگ (دهانه 10 متر و بالاتر) 29 دستگاه و طول بزرگ‌ترین پل معادل 285 می‌باشد.
  • تعداد پل‌های تیپ (دهانه کمتر از 10 متر) بالغ بر 416 دستگاه می‌باشد.
  • احجام عملیات اصلی پروژه به‌شرح ذیل برآورد شده است:
  • حجم کل عملیات خاک‌برداری در حدود 27 میلیون متر مکعب.
  • حجم کل خاک‌ریزی در حدود 17 میلیون متر مکعب.
  • حجم کل عملیات بنائی در حدود 600 هزار متر مکعب.
  • حجم کل عملیات بتنی در حدود 700 هزار متر مکعب.
  • سطح کل قالب‌بندی در حدود 800 هزار متر مربع.
  • وزن کل آهن‌آلات مصرفی (شامل میل‌گرد و سایر آهن‌آلات) در حدود 17 هزار تن.
  • حجم کل زیر اساس در 2 لایه به ضخامت 30 سانتیمتر در حدود یک میلیون و دویست هزار متر مکعب.
  • حجم کل اساس در 1 لایه به ضمامت 15 سانتیمتر در حدود 700 هزار متر مکعب.
  • حجم کل آسفالت در 3 لایه (2 لایه بیندر و 1 لایه توپکا) در حدود 47 میلیون متر مربع.

توضیح:

  • اطلاعات فوق صرفاً مربوط به 127 کیلومتر محدوده مشارکت می‌باشد و اطلاعات باقیمانده مسیر به میزان تقریبی 11 کیلومتر در آن لحاظ نشده است.

منبع مورد استفاده برای این مدخل

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۲