همشهری آنلاین: مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران اولتیماتوم کشورهای غربی را برای پاسخگویی به پیشنهاد 1+5 رد کرد و گفت این ضرب‌الاجل تأثیری بر کار ما ندارد.

مقامات ارشد آمریکایی هشدار داده‌اند ایران باید پیش از آغاز اجلاس سران گروه هشت در 24 تیرماه در سن‌پترزبورگ به پیشنهاد مذکور پاسخ دهد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره‌کننده ارشد ایران در پرونده هسته‌ای، دیشب در مادرید گفت: ما عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستیم، پیمان منع جنگ‌افزارهای هسته‌ای را امضاء کرده‌ایم و چیزی بیش از حقوق خود نمی‌خواهیم.

او با انتقاد از قدرت‌های جهانی گفت: آیا این منطقی است که تکالیف را بر ما بار کنند، اما حقوقمان را ندهند؟

لاریجانی در عین‌حال نسبت به حل مسالمت‌آمیز مسئله هسته‌ای ایران از طریق مذاکره درباره پیشنهاد 1+5 ابراز خوشبینی کرد، مشروط به اینکه «ابهامات زیادی که در این پیشنهاد وجود دارد» در جریان مذاکرات رفع شود.

مذاکرات میان لاریجانی و خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که قرار بود چهارشنبه گذشته در بروکسل انجام شود به سه‌شنبه این هفته موکول شده است. لاریجانی گفته است که پاسخ مقدماتی ایران به پیشنهاد 1+5 در جریان این مذاکرات به طرف اروپایی ارائه خواهد شد.

پنج کشور عضو دائم شورای امنیت و آلمان (1+5) اواسط خرداد بسته‌ای از مشوق‌ها را برای حل اختلافات بر سر پرونده هسته‌ای به ایران پیشنهاد کردند. محتوای این بسته رسماً اعلام نشده است اما گفته می‌شود در آن از ایران خواسته شده برنامه غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند تا مشوق‌های اقتصادی دریافت کند.