همشهری آنلاین: وزیر راه گفته است در پرونده سقوط هواپیمای c-130 تعدادی افراد بی‌گناه مقصر معرفی شده‌اند.

محمد رحمتی در گفتگو با خبرگزاری مهر تأکید کرد با بخش قابل توجهی از نظرات قاضی تحقیق این پرونده موافق است اما عقیده دارد بخشی از گزارش او ابهام‌برانگیز است.

او گفت: در این گزارش مطلبی با این عنوان آمده که «نظامات هوایی یا تجهیزات هوایی کاستی‌هایی دارد»، اما توضیح داده نشده که این کاستی‌ها چه بوده است.

هواپیمای c-130 ارتش ایران روز پانزدهم آذر سال گذشته در حالی که ده‌ها خبرنگار و پرسنل نظامی را برای تهیه گزارش از یک رزمایش به جنوب ایران می‌برد، در منطقه‌ای مسکونی در نزدیکی فرودگاه مهرآباد سقوط کرد. در این حادثه 97 سرنشین هواپیما و 9 رهگذر جان خود را از دست دادند.

سازمان قضایی نیروهای مسلح روز 24 خرداد با صدور اطلاعیه‌ای گروهی از فرماندهان، مسئولان و کارکنان فنی پایگاه هوایی مهرآباد و بخش‌های مراقبت پرواز و تقرّب (رادار) فرودگاه را در بروز حادثه سقوط هواپیمای C-130 نیروی هوایی مقصر دانست.

جامعه متخصصین مراقبت پرواز در واکنش به این اطلاعیه نسبت به سلب امنیت روانی مراقبین پرواز هشدار داد و اعلام کرد: طبق قوانین بین‌المللی تنها کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری صلاحیت بررسی پرونده C-130 را دارند و مستندات ارائه شده در پرونده این سانحه مورد تأیید ایکائو (سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی) نیست.

اما سازمان قضائی نیروهای مسلح اعلام کرد نظرات کارشناسی متخصصین سازمان هواپیمایی کشوری نیز در بررسی پرونده مورد توجه قرار گرفته است.

اینک وزیر راه بار دیگر تأکید کرده است: کار سازمان هوایی کشوری بررسی سوانح هوایی است و بخش‌های دیگر که غیر تخصصی هستند نباید اقدام به این کار کنند.