تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۵

در خبر‌ها آمده بود که شهرداری شیراز برای خانواده‌هایی که روی بام خانه‌هایشان، مطابق استاندارد‌های معمول، باغچه‌ و کاشت گیاهان گوناگون را در نظر بگیرند تسهیلات خاصی ارائه می‌کند.

البته برخی شهروندان نیز منتظر این تشویق‌های مفید نمانده‌اند و در همین پایتخت بام خانه را سبز و جذاب کرده‌اند. با وجود این طرح‌های مفید و سعی برخی شهروندان، همچنان برخی افراد، بام منزل و حتی مجتمع‌مسکونی را با سمساری و انباری اشتباه گرفته‌ و این فضا را مملو از وسایل فرسوده و نازیبا می‌کنند.

به دنبال این رفتار نادرست، ساکنان ساختمان‌های اطراف باید همیشه از پشت پنجره منزل شاهد این منظره ناخوشایند باشند. ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود و به محض باریدن باران و برف، برخی زباله‌ها و اشیای کوچک وارد ناودان و لوله‌ها شده و موجبات گرفتگی آن‌را فراهم می‌آورند. باقی قضایا نیز قابل پیش‌بینی است؛ بام خانه در حالی که می‌تواند به یک فضای سبز تبدیل شود به یک باتلاق سبز کوچک تبدیل شده است.

جای پارک جدید

اگر در حیاط محل کار یا هر محدوده اختصاصی پارک‌خودرو، با خودرویی روبه‌رو شدید که جای پارک شما را اشغال کرده زیاد ناراحت نشوید. این روز‌ها حتی بالگرد‌ها نیز هنگام فرود با اشغال جای پارک خود روبه‌رو می‌شوند و با وجود این خلبانان آنها حتی امکان پیاده‌شدن و غر زدن را نیز ندارند.

برخی راننده‌ها همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید یک اچ بزرگ را علامت اختصاری یک جای پارک خالی معنی می‌کنند حال آنکه این محدوده محل اختصاصی فرود بالگرد‌های امداد یا اورژانس هوایی است. برای مشخص‌شدن ابعاد این حرکت نادرست راننده‌های یادشده، فقط کافی است به این نکته اشاره کنیم که مطابق نتایج یک تحقیق، فوت 12‌درصد افراد بین محل تصادف تا بیمارستان اتفاق می‌افتد. بنابراین انتقال بموقع مصدومان حوادث به مراکز درمانی به وسیله امداد یا اورژانس هوایی می‌تواند این آمار را کاهش دهد. البته اگر بالگرد به علت اشغال محل فرو‌د، معطل و سرگردان نشود.

قفل مسیر ویژه

با اینکه این روز‌ها تلاش مسئولان برای انطباق مبلمان شهری با نیاز‌های جامعه جانباز و ‌کم‌توان‌های حرکتی و جسمی رو به فزونی گذاشته است اما ناآگاهی برخی افراد باعث می‌شود بخشی از این تلاش‌ها به نتیجه نرسد. برای نمونه، تعدادی از اهالی محله‌های شهر به بهانه جلوگیری از رفت و آمد موتورسواران از این مسیر‌های ویژه، اقدام به مسدود‌کردن آن می‌کنند به‌طوری که چنانچه فردی بخواهد با ویلچر از مسیر عبور کند، باید مدت‌ها منتظر رهگذری شود تا برای عبور از وی کمک بگیرد. از سوی دیگر باید توجه داشت که تخریب و انسداد خودسرانه هر یک از امکانات شهری به نوعی نقض قانون تلقی شده و تخلف محسوب می‌شود.

حل جدول یاخوردن به جدول

حل جدول متقاطع و جدول اعداد یکی از مواردی است که امروزه متخصصان برای فعال نگه‌داشتن عملکرد مغز به افراد توصیه می‌کنند. شاید به همین دلیل است که در طول روز خیلی‌ها را می‌بینیم که در مترو، اتوبوس و تاکسی مشغول حل کردن جدول هستند. اما گاهی دیده می‌شود کسی که جدول حل می‌کند، خود راننده است.

این در حالی است که این‌کار راننده نه‌تنها برای فعال‌کردن سلول‌های مغز وی مناسب نیست، بلکه ممکن است باعث شود تا سر وی پس از برخورد خودرویش با سایر خودروها، رهگذران یا جداول کنار خیابان حسابی به سنگ بخورد. این‌روزها بسیار دیده می‌شود که برخی راننده‌ها برای فرار از ترافیک راه‌های گوناگون و البته گاهی غیرقانونی را به‌کار می‌برند اما اینکه راننده‌ای بخواهد راه خلاص‌شدن از خستگی ترافیک را با سرگرمی به‌ این شکل جبران کند، عاقلانه نیست. مسافران نیز در صورت مشاهده چنین تخلفاتی می‌توانند به راننده تذکر داده یا مراتب را به سامانه 137 گزارش دهند.