سه‌شنبه ۷ دی ۱۳۸۹ - ۲۰:۱۴
۰ نفر

اگر هنگام رانندگی وسط خیابان یکباره حس کردید سرگیجه شدیدی دارید و همه چیز دور سرتان می‌چرخد شاید قضیه مربوط به سرگیجه نباشد و خودروی شما روی سطح لغزنده آسفالت خیابان دارد به قول معروف دور درجا می‌زند.

تانکر آب

 علاوه بر بی‌احتیاطی شما در رانندگی، ممکن است راننده یکی از خودرو‌هایی که یکی از آنها را در تصویر مشاهده می‌کنید به این روش در حال پرکردن منبع آب بوده و کف خیابان را حسابی لغزنده کرده باشد. تمام اینها در حالی است که تا چند روز دیگر تمام آب‌های جاری در سطح معابر یخ‌زده و لغزندگی آن چندین برابر می‌شود. اشاره‌ای به اهمیت صرفه‌جویی در آب هم نمی‌کنیم‌ زیرا راننده‌های یاد‌شده زود به غیرآشامیدنی بودن این آب‌ها اشاره می‌کنند. در پایان بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم که این وسیله فقط برای پرکردن تانکر‌های آب است و راننده‌های دیگر نباید از آن به عنوان دوش حمام خودرو‌ها استفاده کنند.

زباله آتش‌زا

با اینکه زباله انداختن در محیط‌زیست و داخل شهر تبعات گوناگونی دارد برخی همچنان تصور می‌کنند این کار فقط منظره‌ها را نازیبا می‌کند حال آنکه برای نمونه، انداختن ظرف شفاف نوشیدنی یا مربا، می‌تواند علاوه برای تمام تبعات منفی منجر به آتش‌سوزی نیز بشود. بسیاری از بطری‌ها در مقابل نور خورشید خاصیت عدسی و تمرکز نور دارند و می‌توانند ظرف چند ساعت یک محوطه را به آتش بکشند. این خطر به فصل تابستان محدود نمی‌شود. در فصل‌های سرد نیز به علت وجود برگ‌ و علف خشک احتمال آتش‌سوزی بالا می‌رود. این مورد در فضای سبز میان بزرگراه و برخی خیابان‌ها بیشتر رخ می‌دهد. در این محدوده پرتاب کردن ته‌سیگار نیز که می‌تواند باعث آتش‌سوزی شود به امری عادی تبدیل شده است.

بازیابی نقشه ایستگاه

اگر اهل مسافرت درون شهری با اتوبوس‌های شرکت واحد باشید شاید مسافرانی را دیده باشید که برای مسیریابی به نقشه نصب شده کنار ایستگاه اتوبوس مراجعه می‌کنند. با این کار علاوه بر تشخیص مسیر صحیح دیگر نیازی به پرس‌وجو‌های متداول در اتوبوس‌ها نیست. با وجود این چند وقتی است که کارت‌پخش‌کن‌ها و نصب‌کننده‌های تبلیغات شرکت‌های گوناگون این بخش از مبلمان شهری را هم مورد پوشش قرار می‌دهند. گاهی آنها از چسب‌هایی برای چسباندن چنین آگهی‌هایی استفاده می‌کنند که پاک‌کننده‌های متداول توان از بین بردن آنها را ندارد.

علاوه بر این همان‌طور که در تصویری که فرشید‌هماوند برای ما ارسال کرده مشاهده می‌کنید برخی دیگر نیز از درز بین شیشه‌های ایستگاه انواع و اقسام این آگهی‌ها را به داخل انداخته و نمای این بخش از شهر را خراب می‌کنند. به‌هرحال از آنجا که تا به حال برخورد بازدارنده‌ مناسبی با عوامل پخش و نصب این آگهی‌ها مشاهده نشده است اغلب شهروندان خواستار تعیین مجازات‌های مناسب‌تری برای این نوع تبلیغات هستند.

تخطی از خط‌ویژه

همین چند روز پیش بود که مطلبی در مورد تردد برخی از خودروها در خط‌ ویژه را به چاپ رساندیم. منظور اصلی نگارنده تلف‌شدن وقت سرنشینان اتوبوس‌ها و همچنین خودروهای ویژه‌ای مانند آمبولانس و خودروی آتش‌نشانی به‌واسطه این‌کار بود. اما گویا فقط برخی‌راننده‌های متخلف خودروهای سواری نیستند که وارد خط‌ویژه می‌شوند بلکه گاهی این موضوع برعکس اتفاق افتاده و اتوبوس‌ها هم به خط ویژه خود قانع نبوده و حریم سایر خودروها را اشغال می‌کنند.

البته جدا از جریمه پلیس، شاید برخی مسافران اتوبوس متخلف با دیدن این کار راننده اعتراضی نکنند ولی بهتر است آنها این‌طور در نظر بگیرند که اگر روزی همین راننده متخلف هنگام رانندگی به پست‌شان بخورد چه حالی پیدا می‌کنند. به‌هرحال از آنجا که این قانون‌شکنی‌های راننده‌های اتوبوس می‌تواند به‌یک‌الگوی نامناسب تبدیل شود با مشاهده آن مراتب را به سامانه 137 اطلاع دهید.

کد خبر 124319

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز