گروه شهری: هم‌اکنون حدود 115 کیلومتر مترو در تهران به بهره‌برداری رسیده اما براساس طرح جامع، تهران به 460 کیلومتر مترو نیاز دارد که این مهم تنها با حمایت‌ها و پشتیبانی مالی دولت و پرداخت بموقع اعتبارات مصوب و قانونی ممکن است.

 

 این موضوع در بازدید اعضای شورای شهر از کارگاه‌های ساخت مترو اعلام شد. رئیس و نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران به همراه رئیس کمیسیون عمران این شورا و مدیرعامل شرکت مترو تهران، از روند مراحل اجرایی خطوط 4 و 7 مترو و زیرزمینی‌کردن راه‌آهن تهران - تبریز در محدوده منطقه 17 و 18 شهر تهران بازدید کردند.

مهدی چمران در حاشیه این بازدید چند‌ساعته گفت: منطقه 17 به‌دلیل وجود ریل قطار به یک جزیره تبدیل شده بود و ارتباطات مردم در شرایط نامناسبی بود که در سال 82 پیشنهاد داده شد که قطار از روی زمین، پایین برود تا این مشکلات برطرف شود. وی افزود: با جلسات مختلف در آن زمان این موضوع به نتیجه نرسید تا سرانجام در سال‌های 84 و 85 این پروژه تایید و ابلاغ شد و خط قطار منحرف شد تا به طرف جنوب برود.

چمران با بیان اینکه این پروژه در 2فاز اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون فاز اول آن ابلاغ شده و در حال اجراست و از حدود 4‌کیلومتر آن بیش از 3 کیلومتر انجام شده و آماده اجرای فونداسیون کف است. رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین با اشاره به ایجاد 2خط مترو در کنار این خط اظهار کرد: از ابتدا 4‌ریل درنظر گرفته شده بود و براساس پیشنهاد ارائه شده قرار بود 2 خط برای قطار تهران - تبریز و 2 خط برای مترو ایجاد شود که هم‌اکنون با این پیشنهاد موافقت شده و به شرکت راه آهن نیز اعلام خواهد شد. همچنین محسن هاشمی در این خصوص اظهار کرد: هم‌اکنون بخش جنوبی خط 3 مترو آغاز شده و تونل‌های آن در حال ساخت است و در بخش غربی آن قرار است با شرکت راه‌آهن هماهنگی داشته باشیم در کنار خطوط راه آهن این خط به سمت شهرک قدس برود.

مدیرعامل شرکت مترو خاطرنشان کرد: خوشبختانه شرکت راه آهن این کار را آغاز کرده و فضای مناسبی را به عرض 20 متر زیر زمین در حال ساخت دارد و با پیگیری‌های مدیریت شهری قرار است 10متر آن در اختیار شرکت مترو قرار گیرد تا 2 خط به‌صورت رفت و برگشت با 4 ایستگاه احداث شود که تا اتوبان آزادگان و آیت‌الله سعیدی ادامه داشته باشد. همچنین بازدید اعضای شورای اسلامی شهر از پروژه احداث خط 7 مترو نیز انجام شد و اعضای شورا از نزدیک مراحل حفر تونل با دستگاه تی بی‌ام و سایر اقدامات اجرایی در این خط را مورد بازدید قرار دادند.

چمران افزود: بارها تکرار کرده‌ایم که صنعت تونل‌سازی‌ و مترو‌سازی‌ در کشور ما بومی شده و امیدواریم با یاری و همفکری همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها مانند دولت، شهرداری و مجلس و با تامین منابع مالی در اسرع وقت 7 خط متروی تهران آماده شود.
همچنین، رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر نیز در این خصوص اظهار کرد: در شرایط فعلی وضعیت ساخت تونل و تکمیل شبکه مترو نسبت به سال‌های قبل بسیار بهتر شده است. وی افزود: اکنون حدود 115 کیلومتر مترو به بهره‌برداری رسیده اما براساس طرح جامع، نیاز ما 460 کیلومتر است.