مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۹:۴۰
۰ نفر

گروه شهری: عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تاثیرات منفی و خطرناک آلودگی هوای شهرها بر زندگی شهروندان، ضمن تاکید بر همکاری همه نهادهای مسئول، توسعه مترو و کمک دولت به این بخش را ضرورتی اساسی توصیف کرد.

مترو تهران

جواد صبور، مترو را وسیله نقلیه پاک و با صرفه دانست که در زمان فعلی با اجرایی شدن هدفمندی یارانه‌ها توسعه آن ضرورتی صد چندان پیدا کرده است.وی گفت: تداوم آلودگی هوای تهران و دیگر کلانشهرها اتفاقی ناخوشایند با تبعاتی خطرناک است به همین دلیل از دولت و زیر مجموعه‌های درگیر در بحث آلودگی هوا می‌خواهیم تا با همکاری یکدیگر، راه را بر خطرات این اتفاق ببندند و به توسعه مترو بیندیشند.

صبور با بیان اینکه انتظار می‌رود برای رفع آلودگی هوای کلانشهرها، دستگاه‌های مسئول، با شهرداری‌ها و شورای اسلامی شهر همکاری نزدیکی داشته باشند، به انتقاد از وزارت کشور و کاستی‌های این نهاد در موضوع آلودگی هوا پرداخت و گفت: درحالی‌که مردم تهران در روزهای اخیر، گرفتار آلودگی هوا بودند و این موضوع، تبدیل به معضلی خطرناک شده بود اما اقدام مؤثری از طرف وزارت کشور صورت نگرفت و باید دلایل این موضوع مشخص شود.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از روش‌های مؤثر و دائمی برای رفع آلودگی هوا، گفت: امروز یکی از مهم‌ترین اقداماتی که برای رفع آلودگی هوای تهران و دیگر کلانشهرها باید مورد توجه قرار گیرد، توجه به توسعه مترو و حمل‌ونقل عمومی است.
به گفته این نماینده مجلس، جا دارد علاوه بر انجام وظایف قانونی، تا آنجا که از دستمان بر‌می‌آید از راه‌های دیگر به توسعه مترو کمک کنیم.

راهکار مبارزه با آلودگی هوا و ترافیک

علاوه بر این از آنجایی که حدود 80 درصد آلودگی هوای شهر تهران مربوط به‌خودروهاست، رئیس فراکسیون مدیریت شهری، خواستار توسعه حمل‌ونقل عمومی با محوریت مترو شد تا از تردد بی‌رویه خودروها در سطح شهر کاسته شود.محمد حسین مقیمی تاثیر آلاینده‌های زیست‌محیطی بر سلامت شهروندان کلانشهرها را بسیار مضر دانست و گفت: منشأ آلودگی هوای تهران خودروها، کارخانه‌ها و سوخت خانگی است که باید تدبیر جدی و اساسی برای آن اندیشیده شود.

این نماینده مجلس اذعان داشت: از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، کنترل کیفی خودروهای داخلی و تطبیق آنها با استانداردهای جهانی، همچنین اصلاح تولید سوخت مصرفی خودروها از جمله اقدامات مهمی است که باید برای حفظ شهر از آلایندگی صورت بگیرد.

مقیمی ادامه داد: برای حل مشکل ترافیک و آلودگی هوا باید از تعدد خودروها در سطح شهر جلوگیری کرد که تنها راه آن توسعه حمل‌ونقل عمومی و در راس آنها مترو است و مجلس با احساس این ضرورت‌، قانون تخصیص تسهیلات ارزی به متروی کشور را تصویب کرد. وی گفت: اهمیت و ضرورت اجرای این قانون پس از ابلاغ، کاملا الزامی است آن هم در شرایطی که امروز اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و آلودگی هوا ضرورت اجرای آن را دوچندان می‌کند.

مقیمی اظهار داشت: در شرایط کنونی، توقع نمایندگان و مردم اجرای این قانون است؛ چراکه مردم در ازدحام بیش از حد جمعیت در ناوگان حمل‌ونقل عمومی واقعا در رنجند و مسئولان باید توجه به نیازهای مردم را در راس امور و تصمیم‌گیری‌های خود قرار دهند.

لزوم کمک ضربتی دولت به حمل‌ونقل عمومی

درهمین ارتباط حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده مردم اسلام آباد در مجلس نیز گفت: حال که یارانه‌ها هدفمند شده و مردم هم حسن نیت خود را در همکاری با دولت نشان دادند بهتر است که دولت به‌صورت ضربتی به توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی در تهران کمک کند تا نقصان‌های ناشی از افزایش قیمت کمتر احساس شود.

وی در گفت‌وگو با شهرنوشت ادامه داد: همچنین باید برای جلوگیری از توقف فعالیت‌های عمرانی و وقفه در توسعه حمل‌ونقل عمومی یک سازمان مدیریتی و نظارتی در این ارتباط تشکیل شود تا کمبودی از این بابت شکل نگیرد و زندگی روزمره مردم دچار آسیب نشود.

فلاحت پیشه یکی از مهم‌ترین اهداف اجرای این قانون را ارتقای شاخص رفاهی زندگی مردم به اندازه کشورهای در حال توسعه دانست و گفت: اگر درآمدی را که دولت از محل صرفه جویی در مصرف انرژی کسب می‌کند به درستی در اختیار فعالان اقتصادی و توسعه حمل‌ونقل عمومی قرار دهد، نباید نگرانی از بابت اجرای این قانون داشته باشیم.عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادامه داد: دولت باید فرصتی را فراهم کند تا جهشی جدی در فعالیت‌های مربوط به حمل ونقل عمومی در تهران ایجاد شود.

شایان ذکر است که پیش از این نیز نمایندگان دیگری از مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با همشهری و خبرگزاری‌ها، بر لزوم حمایت بیشتر از مترو به‌دنبال اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تاکید کرده بودند.

کد خبر 125090

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز