همشهری آنلاین: اطلاعات دزدیده شده از شرکت رنو می‌تواند به قیمت از دست رفتن شصت هزار فرصت شغلی در فرانسه تمام شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از فرانس 24، لودویک امانوئلی، کارشناس اقتصادی و مدیر گروه لافونتن گفت: اگر اطلاعات منتشر شده درباره جاسوسی صورت پذیرفته در شرکت رنو تایید شود، ده هزار فرصت شغلی به صورت مستقیم و پنجاه هزار فرصت شغلی به صورت غیرمستقیم در معرض خطر قرار می‌گیرد.

وی افزود: جاسوسی صنعتی مانند دوپینگ در ورزش ممنوع است. اما راه‌های قانونی برای به دست آوردن اطلاعات و راه‌ها و ابزاری برای محافظت از اطلاعات راهبردی شرکت‌ها وجود دارد که باید به آن‌ها در سطح اروپا توجه بیشتری بشود.

پیر کونه سا، رئیس سابق شرکت اروپایی اطلاعات اقتصادی، در واکنش به اینکه اطلاعات سرویس‌های جاسوسی فرانسه حکایت از آن دارد که چینی‌ها عامل جاسوسی اخیر از نمونه خودروهای برقی شرکت رنو بودند، گفت: وقتی چین را متهم می‌کنیم باید بدانیم که چینی‌ها در موارد مختلف از طرق دیگری به هدف شان می‌رسند. به عنوان مثال در بحث برقراری امنیت بازی‌های المپیک چین، آنان مناقصه‌های بین المللی به ارزش نزدیک به یک و نیم میلیارد یورو را مطرح کردند و طبیعی است شرکت‌های امنیتی مختلف از سراسر جهان با پرونده‌های کامل در این بازار حاضر شدند.

چینی‌ها به عنوان کارفرما هر سوالی که خواستند در چارچوب بررسی پرونده‌های مناقصه از شرکت کنندگان پرسیدند و در نهایت ضمن استفاده از همکاری شرکت‌های بین‌المللی به توسعه ظرفیت‌های امنیتی خود اقدام کردند. واقعیت این است که امروزه می توان بیش از نود درصد اطلاعات را از طرق قانونی و بدون نیاز به جاسوسی به دست آورد.

منبع: همشهری آنلاین