تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۸۵ - ۱۵:۵۹

ندا لهردی: بوی کاه‌گل یا قیر داغ؟ شما کدام را می‌پسندید؟ گرچه فرق چندانی ندارد چون پشت بام‌های طاقی شکل کاه‌گلی، این روزها تنها یک خاطره‌اند و قطراتی که قدرت نفوذ به آن‌ها را ندارند هم بیشتر به معجزه می‌مانند.

به این ترتیب، بوی قیر داغ به تدریج یکی از اجزای ثابت شروع فصل سرما شده تا سطل سطل بالا کشیدن آن به پشت‌بام‌ها، برای قیرگونی هم، رنگ تکرار به خود بگیرد. البته تجربه سال‌ها نشان داده که نمی‌توان آن‌قدرها هم به قیرگونی‌های عایق اعتماد کرد. این است که رل‌های بزرگ عایق‌های ایزوگام میهمان پشت‌‌بام‌هایمان شده‌اند. هرچه باشد، لایه‌های قیرگونی هنوز تا عایق شدن به اندازه یک لایه آسفالت یا موزاییک به عنوان لایه محافظ، فاصله دارند و در مقابل گرمای زیاد تابستان طاقت نمی‌آورند و روان می‌شوند.
شرکت‌های شبانه‌روزی
پشت‌بام‌های پوشیده با ایزوگام، هرقدر هم که در برابر نفوذ آب و رطوبت عایق شده باشند، نمی‌توانند عایق خوبی برای گذر زمان باشند. کافی است چند سالی بگذرد و عمر ساختمان به اولین عدد دو رقمی نزدیک شود تا آثار ورود تدریجی قطره‌ها به شکل نم پدیدار شوند.
گرچه در وقوع این اتفاق اجتناب‌ناپذیر شکی نیست اما تا در اختیار داشتن یک عایق قوی و کاملا مطمئن، راه زیاد است. عادت کرده‌ایم، قانع هستیم و کنار می‌آییم.

همین است که با اولین نشانه‌های سرما و بارش، حجم آگهی‌های مربوط به شرکت‌ها و موسسات عرضه‌کننده خدمات عایق‌بندی و ایزوگام چند برابر می‌شود، تا آن‌جا که برای سفارش، هیچ محدودیت زمانی وجود ندارد.
 شما می‌توانید در هر ساعت از شبانه‌روز، برای سفارش اقدام کنید و در صورت بی‌جواب ماندن تماس‌هایتان، با شماره‌های موبایل موجود در آگهی‌ها تماس بگیرید.
به این ترتیب، بازار عایق‌های متشکل از لایه‌های قیر، الیاف شیشه‌ای نخ‌دار و پلی‌استر، با نزدیک شدن به زمستان داغ‌تر می‌شود تا جایی که با هر تماس، طیف وسیعی از گزینه‌های انتخابی پیش روی متقاضیان استفاده از این محصولات قرار می‌گیرد. این انتخاب، براساس کیفیت و جنس عایق، ‌متراژ و مساحت پشت بام که اغلب با حساب خرپشته کمی بیشتر از متراژ خانه است، سن خانه و البته محل و موقعیت ساختمان آن متفاوت است.
با وجود تاثیر مستقیم کیفیت عایق بر قیمت آن، خانه‌های قدیمی‌تر پیشنهادهای گران‌تری هم دریافت می‌کنند. تفاوت قیمت براساس منطقه و محله سکونت هم در واقع تنها با استدلال‌های عجیب و غریب کارشناسان (!) این کار جور درمی‌آید. به هر حال، در آسیب‌پذیرتر بودن ساختمان‌های قدیمی، تردیدی وجود ندارد، اما پذیرفتن این که میزان بارش در یک منطقه از شهر، بیشتر از مناطق دیگر است و تفاوت چندین هزار تومانی به وجود آمده در قیمت پیشنهادی آن، چندان هم راحت و ساده به نظر نمی‌رسد.
کیفیت و نوع جنس، بزرگ‌ترین عامل تغییر قیمت‌هاست که در این مورد، نوع الیاف به کار رفته، نوع قیر، یک لایه و دو لایه بودن عایق و البته ایرانی و خارجی بودن آن،‌ این تفاوت را به وجود می‌آورند.
یک لایه یا دو لایه بودن ایزوگام‌ها در حقیقت مربوط به ترکیبات به کار رفته در آن‌هاست. ایزوگام‌های یک لایه، تنها شامل قیر و الیاف نخ‌دار هستند و دو لایه‌ها هم که در آن‌ها از اشباع‌کننده‌های مخصوص و قیر اصلاح شده (خالص) استفاده می‌شود، همان‌هایی هستند که به داشتن پشم شیشه شناخته شده‌اند.
«مختاری» یکی از فعالان این بازار، در مورد ایزوگام‌های دولایه می‌گوید: «این روزها دیگر ایزوگامی با پشم شیشه وجود ندارد، چون طبق گفته کارشناسان بهداشت، پشم شیشه سرطان‌زاست و به جای آن از لایه‌های پلیمری مانند پلی استر استفاده می‌شود.»
او در مورد کیفیت این ایزوگام‌ها معتقد است: «ایزوگام‌های دو لایحه جدید با پلی‌استر، از قضا کیفیت بهتری هم دارند، چون به خاطر نوع بافت آن‌ها قیر به صورت متراکم در میان الیاف آن‌ها نفوذ می‌کند و عایق بهتری به وجود می‌آید.»
علاوه بر این، ایرانی و خارجی بودن ایزوگام‌ها به دلیل نوع الیاف به‌کار رفته در آن‌ها، یکی دیگر از عوامل تغییر قیمت‌هاست.
ایزوگام‌های تولید شده در داخل کشور، به دلیل استفاده از الیاف نامرغوب و گاهی نداشتن استاندارد، نسبت به انواع خارجی با قیمت ارزان‌تری به فروش می‌رسند.
به این ترتیب، ایزوگام‌های دو لایه با قیمتی متغیر در فاصله 1700 تا 2800 تومان برای هر متر نصب می‌شوند که البته مدت بیمه و ضمانت و به دنبال آن داشتن استاندارد این تفاوت قیمت را به وجود می‌آورند.
ایزوگام‌های معمولی (یک لایه) اغلب به خاطر نداشتن کیفیت مناسب، بیمه‌ای هم ندارند و به این ترتیب، ایزوگام‌های بدون ضمانت و بیمه، شرایط استاندارد شدن را هم به دست نمی‌آورند. این ایزوگام‌ها از 1100 تا 2000 تومان برای هر متر نصب می‌شوند.
قیمت نصب ایزوگام‌ها با قیمت لایه‌های خام آن‌ها متفاوت است. این تفاوت، براساس نوع جنس و کیفیت آن از 300 تا 700 تومان برای هر متر متفاوت است.
این در حالی است که به طور کلی قیمت‌های ارایه شده در شرکت‌ها و موسسات ثبت شده با قیمت‌های پیشنهادی پیمانکاران متفرقه تفاوتی هر چند کم، دارد. این پیمانکاران، درواقع در زمینه‌های دیگری مانند انجام آسفالت و قیرگونی هم فعالیت می‌کنند و برای نصب ایزوگام، قیمتی حدود 200 تا 800 تومان کمتر برای هر متر دریافت می‌کنند.
ایزوگام‌های رویایی
در حالی که ایزوگام‌های غیراستاندارد حجم بزرگی از بازار را در کشور ما در اختیار گرفته‌اند و هنوز هم خریداران خاص خودشان را دارند، شنیدن اخبار مربوط به تولید ایزوگام‌های خورشیدی در کشورهای پیشرفته، تنها یادآور فاصله‌هایی است که معیار زمان در آن‌ها بی‌معنا شده.
ایزوگام‌های مدرنی که علاوه بر داشتن سلول‌های حساس به نور برای جذب انرژی خورشیدی، با کیفیتی تولید می‌شوند که همزمان با استفاده بهینه از انرژی‌های طبیعی، برای ایجاد فضای سبز روی پشت بام‌ها هم به اندازه کافی عایق باشند.
داشتن چهره‌ای سبز و زیبا در نمای بالای شهر و چشم‌اندازهای هوایی آن، واقعیتی است که به اندازه یک رویا از آن دوریم.