گروه ادب و هنر - احمد افشار: با حضور محمدباقر قالیباف، شهردار تهران و جمعی از هنرمندان، نفرات برتر دومین جشنواره کارت‌پستال‌های شهری در 3 بخش عکس، گرافیک و کاریکاتور معرفی و تقدیر شدند.

محمد باقر قالیباف، شهردار تهران شرکت خود در این مراسم را برای قدردانی از هنرمندانی دانست که با ارسال آثارشان به این جشنواره، با استفاده از زبان هنر به مشارکت شهروندی کمک کرده‌اند. وی گفت: مهم‌ترین رسالتی که امروز بر دوش همه ماست این است که بستر رشد و تعالی انسان‌ها را فراهم کنیم.

هدف ما باید این باشد که هر اقدامی که می‌کنیم، در راستای رشد و تعالی انسان‌ها باشد و هنرمندان می‌توانند به بهترین شکل ممکن این نقش را ایفا کنند؛ چون هر اقدامی که لباس فاخر هنر را به تن کند و به جامعه عرضه شود، ماندگار خواهد بود. وی با اشاره به این نکته که اگر دوست داریم شهرمان انسانگرا باشد، بدون شک، هنر یکی از آن معیارها و محک‌هایی است که می‌تواند این نقش را ایفا کند،

افزود: شاید در ذهنمان این باشد که سینما و فیلم اثر بسیار زیادی در جامعه می‌گذارند؛ ما منکر این نیستیم و اینگونه هم هست ولی خودم وقتی به خاطرات گذشته رجوع می‌کنم و مخصوصا به زیباترین آنها یعنی دوران دفاع مقدس نگاه می‌کنم، اثر عکس را انصافا عمیق می‌دانم. شهردار تهران با تاکید بر اینکه همه بر این باور هستیم که هنری می‌تواند نقش کیمیاگری‌اش را به تمام معنا ایفا کند که حتما عجین‌شده با دیانت و انسانیت باشد،

گفت: این مهم است که ما این عرصه را عجین شده با دیانت و انسانیت بدانیم. امکان ندارد ما شهرمان را بدون حفظ سرمایه‌های اجتماعی یا گسترش آن بتوانیم اداره کنیم و طبیعتا بر این باوریم که هنر، مهم‌ترین ابزاری است که می‌تواند سرمایه‌های اجتماعی‌مان را حفظ کند و گسترش بدهد.

ما در شهرداری تهران، در مدیریت شهری به هنر و هنرمند نیازمندیم. شهردار تهران افزود: عقلانیت اجتماعی و انسان‌محوری و دین‌گرایی هم از نکاتی است که بسیار مهم و جدی است که امروز متأسفانه در جامعه ما گاهی اوقات کمتر شاهدش هستیم. ما امروز در مدیریت شهری نیازمند یک هنر پیشرو هستیم؛ هنری که آنچه هست را به سود آنچه باید باشد، هدایت کند و امیدواریم این جشنواره توفیق داشته باشد که به چنین قابلیتی برسد.

در ابتدای این مراسم، سیدمحمد هادی ایازی، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران حضور 2800 اثر در این جشنواره را نشانه استقبال خوب هنرمندان از این جشنواره دانست و گفت: عکس و کارت‌پستال ازجمله ابزارهای فرهنگی و هنری هستند که در راستای توسعه شهری ‌باید از آنها استفاده کنیم و این اقدام بنا به تدابیر دکتر محمدباقر قالیباف،

شهردار تهران و با نگاه مدیریت نوین شهری با رویکرد کالبدی و برنامه‌ای به مسائلی چون توسعه شهری و روندهای حاکم بر نوسازی و سیمای شهر بوده است تا هر فعالیت خدماتی و عمرانی در سطح شهر تهران را در یک بستر فرهنگی اجتماعی ارائه کند و در همین راستا با استفاده از مشارکت مردمی که هویت شهر را به‌وجود می‌آورد، شیوه‌های سلوک شهروندی را نهادینه کند. دومین جشنواره کارت‌پستال‌های شهری نیز با مددگرفتن از هنرمندان به‌عنوان سرمایه‌های اجتماعی براساس همین رهنمود‌ها شکل گرفت. در پایان مراسم نفرات اول هر بخش جوایز خود را از شهردار تهران دریافت کردند.