گروه شهری: شهردار تهران با بیان اینکه فرهنگ دفاع مقدس ریشه در نهضت امام حسین (ع) دارد، گفت: انتقال صحیح فرهنگ دفاع مقدس در جامعه، سبب افزایش وحدت ملی شده و این فرهنگ به‌عنوان یک گنجینه عظیم، ماندگار خواهد بود.

دکتر محمدباقر قالیباف در حاشیه مراسم اختتامیه نخستین دوره آموزشی روایتگران دفاع مقدس و افتتاحیه دومین دوره آموزشی در باغ‌موزه دفاع مقدس و در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که اهمیت ترویج فرهنگ دفاع مقدس برای جوانان چیست، با تاکید بر اینکه ما مدعی هستیم که فرزند انقلاب و امام (ره) بوده و در سایه آنها تربیت یافته‌ایم، اظهار کرد: بر این باوریم که اگر بتوانیم فرهنگ دفاع مقدس را با همه واقعیت‌هایی که داشته بدون هیچ افراط و تفریطی، همانقدر زیبا، شفاف، اثرگذار و به درستی برای نسل امروز منتقل کنیم، همه جوان‌ها با هر سلیقه و گرایشی شیفته این فرهنگ خواهند ‌شد.

وی افزود: این فرهنگ سرشار از صداقت، گذشت، محبت، برادری، ایثار و به دور از هرگونه نفاق، دورویی، تزویر، تهمت و غیبت است.شهردار تهران گفت: باغ موزه دفاع مقدس با ترویج فرهنگ مقاومت می‌خواهد مجموعه‌ای باشد به دور از تشریفات اداری تا در این راستا فرهنگ دفاع مقدس را با سبک امروز و استفاده از فناوری‌های روز به نسل جدید منتقل کند.

دکتر قالیباف تاکید کرد: باغ‌موزه دفاع مقدس مجموعه‌ای متعلق به شهرداری یا هیچ نهاد و سازمان خاصی نبوده بلکه این مرکز متعلق به همه کسانی است که قلب و دلشان برای انقلاب، نظام و ولایت و کشورشان می‌تپد و خود را مدیون شهدای بزرگواری می‌دانند که همه زندگی خودشان را وقف کشور و اسلام کردند. شهردار تهران همچنین در سخنانی در این مراسم مهم‌ترین رسالت باغ موزه دفاع مقدس را ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برای نسل امروز عنوان کرد.

دکتر محمدباقر قالیباف افزود: روزی‌که توفیق خدمتگزاری در شهرداری تهران را یافتم این احساس را داشتم که قطعا توقع مردم از من با دیگر شهردارها متفاوت است و آن هم به‌دلیل بازمانده‌شدنم از قافله شهداست و در این راستا هیچ‌کدام از ما نباید دینمان را نسبت به شهدا از یاد ببریم. وی ادامه داد: به همین دلیل لازم بود در تهران که مرکزیت جمهوری اسلامی ایران است، مکانی برای حفظ یاد و نام شهدای دوران دفاع مقدس بنا شود.

شهردار تهران با بیان اینکه اقدامات لازم برای بهره‌برداری کامل از باغ موزه دفاع مقدس در حال پایان است، گفت: باغ موزه دفاع مقدس با سایر موزه‌های دنیا متفاوت بوده چرا که در موزه‌ها بیشتر به عواملی همچون حوزه‌های کالبدی، تجهیزات و امکانات با کارایی حجمی توجه شده، درحالی‌که در باغ موزه دفاع مقدس می‌کوشیم تا فرهنگ دفاع مقدس را به نسل‌های بعدی به‌طور صحیح انتقال دهیم.

دکتر قالیباف تصریح کرد: هر چند نمایش موزه دفاع مقدس با کارهای حجمی تاکنون صورت نگرفته و ما آمادگی داریم تا در این بخش نیز به انجام وظیفه بپردازیم اما درخصوص باغ موزه دفاع مقدس مهم‌ترین وظیفه ما انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل جوان است.

شهردار تهران در ادامه گفت: باغ موزه دفاع مقدس باید فرهنگ اصیل بسیج را به جامعه منتقل کند و این مهم شکل نمی‌گیرد مگر اینکه مدیران، مسئولان، کارکنان و روایتگران این مکان در فرهنگ دفاع مقدس تربیت شده باشند.وی با بیان اینکه باغ موزه دفاع مقدس محصور در این چند هکتار زمین نبوده و باید از فضای مجازی نیز برخوردار باشد، تاکید کرد: باغ موزه دفاع مقدس باید گنجینه کاملی از اطلاعات تمامی شهدا، جانبازان و اسرای جنگ تحمیلی را دارا باشد تا عموم مردم بتوانند اطلاعات کامل رزمندگان دفاع مقدس را به‌طور همه جانبه کسب کرده و در عین حال تمام کسانی که در دوران دفاع مقدس به جبهه‌های جنگ رفتند و همچنین خانواده‌هایشان باغ موزه دفاع مقدس را از آن خود دانسته و نسبت به این مکان احساس تعلق داشته باشند.

کانون توجه به رشادت رزمندگان

جانشین سازمان بسیج مستضعفین نیز که در این مراسم حضور داشت به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت. سردار علی فضلی گفت: رشادت‌های رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس با ایجاد باغ‌موزه دفاع مقدس مورد توجه جهانیان قرار گرفته و با انتقال فرهنگ این دوران هجمه‌های جنگ نرم دشمن بی‌اثر خواهد شد. وی با تقدیر از زحمات شهرداری تهران و با بیان اینکه جای باغ موزه دفاع مقدس در کشور خالی بود که با همت و تلاش شهردار تهران این مرکز در حال بهره‌برداری است، اظهار امیدواری کرد که ان‌شاءالله ایجاد این مرکز، منشأ خیر و برکت شود تا در مقابل شهدا و امام شهدا شرمنده نباشیم.

وی ادامه داد: متأسفانه تاکنون تمامی دستگاه‌های ذیربط فرهنگی، رسانه‌ها و مجموعه‌هایی که انتشار فرهنگ دفاع مقدس را به‌عهده دارند، نتوانستند عظمت این دفاع را که به نوبه‌خود بی‌نظیر است، به‌طور کامل به عرصه ظهور رسانند.

جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه باید از شهردار تهران که خود از رزمندگان دوران دفاع مقدس است به‌دلیل ابتکار، خلاقیت و نوآوری که در ساخت باغ موزه دفاع مقدس به‌وجود آورده تشکر کرد، اظهار کرد: تا امروز که 30 سال از دوران دفاع مقدس می‌گذرد، جای باغ موزه دفاع مقدس میان سایر موزه‌ها خالی بود؛ هر چند در شهرهای مختلف کشور موزه‌هایی از دوران دفاع مقدس وجود دارد اما هیچ‌کدام به جامعیت باغ موزه دفاع مقدس نیست. سردار فضلی اضافه کرد: امیدوارم این موزه بتواند بخشی از خلأ انتشار فرهنگ دفاع مقدس را فراهم کند، چرا که پس از پیروزی انقلاب اسلامی تنها عرصه‌ای که احکام خداوند، قرآن و عترت در آن به‌طور کامل عمل شده به دوران دفاع مقدس مربوط می‌شود.

کد خبر 124516

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز