گروه بین‌الملل: پس از حدود یک ماه ناآرامی و تظاهرات معترضان در تونس، زین‌العابدین بن علی رئیس‌جمهوری این کشور سرانجام به همراه خانواده‌اش به عربستان سعودی فرار کرد تا نیروهای نظامی با استفاده از خودروهای زرهی و تانک در این کشور عربی در شمال آفریقا مستقر شوند.

تونس در حالی با تظاهرات معترضان به نرخ بالای بیکاری و وضعیت اقتصادی این کشور دچار بحران سیاسی شده است که اکنون کشورهای عربی دیگری مانند اردن هم اعتراض‌های مشابهی را تجربه می‌کنند. دفتر پادشاه عربستان سعودی  در بیانیه‌ای رسمی از سفر بن‌علی و خانواده‌اش به این کشور استقبال و نسبت به برقراری ثبات و امنیت در تونس ابراز امیدواری کرد. این در حالی است که گفته می‌شود زین‌العابدین بن علی ابتدا قصد سفر به لیبی، مالت و فرانسه را داشته اما مقام‌های این کشورها ورود وی را نپذیرفته‌اند.

درحالی‌که پس از فرار رئیس‌جمهوری تونس، محمد الغنوشی نخست‌وزیر این کشور خود را به‌عنوان کفیل مقام ریاست‌جمهوری معرفی کرد، روز گذشته شورای قانون اساسی تونس اعلام کرد که براساس قوانین این کشور فواد المبزع، رئیس مجلس نمایندگان این کشور باید به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت فعالیت کند. وی براساس قانون اساسی 60 روز برای سازماندهی و برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری فرصت دارد.

تظاهرات گسترده در تونس ابتدا به خاطر اعتراض به بیکاری گسترده، فساد دولتی و افزایش قیمت مواد خوراکی شروع شد اما معترضان سرانجام پس از حدود یک ماه ناآرامی در این کشور خواستار کناره‌گیری فوری رئیس‌جمهوری این کشور شدند. هرچند زین‌العابدین بن‌علی که 23 سال قدرت را در تونس در اختیار داشته در آخرین سخنرانی‌های خود وعده آزادی رسانه‌ها و بهبود وضعیت اقتصادی را داد اما این مسئله، معترضان در این کشور را قانع نکرد و روز جمعه هم تجمع در مقابل وزارت کشور به خشونت کشیده شد.

شورای قانون اساسی تونس که بالاترین نهاد ‌قضایی در این کشور به حساب می‌آید در بیانیه خود همچنین تاکید کرد که خروج زین‌العابدین بن علی از کشور همیشگی است. این در حالی است که با اعلام وضعیت فوق‌العاده، نیروهای نظامی با استفاده از خودروهای زرهی برای برقراری امنیت در خیابان‌های پایتخت مستقر شدند. برخی از شاهدان اعلام کرده‌اند که دزدها و افراد مسلح در حومه و برخی نواحی پایتخت تونس آزادانه در حال رفت‌وآمد هستند و اقدام به آتش زدن ساختمان‌ها کرده و به مردم و اموال آنها حمله می‌کنند. گفته می‌شود سارقان مسلح به فروشگاه‌ها از جمله یک سوپرمارکت فرانسوی حمله کرده‌اند. همچنین ایستگاه مرکزی قطار شهر تونس هم در آتش سوخته است.

همچنین گزارش‌ها نشان می‌دهد که آتش‌سوزی در زندانی در حومه شهر منستیر، کشته شدن نزدیک به 50 نفر و فرار ده‌ها نفر از زندانیان را به‌دنبال داشته است. با وجود این، گزارش‌ها نشان می‌دهد که فرودگاه‌های این کشور بازگشایی شده‌‌اند و هزاران مسافر پس از مدت‌ها سرگردانی قادر به خروج از این کشور شده‌اند. به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، همچنین تعدادی از بستگان زین‌العابدین بن علی و همسرش از جمله داماد وی در هنگام تلاش برای فرار از کشور دستگیر شده‌اند. برخی از معترضان هم به خانه عماد الطرابلسی، یکی از اقوام لیلا بن علی، همسر رئیس‌جمهور تونس حمله کردند و اموال و دارایی‌های او را آتش زدند.

درحالی‌که اوضاع امنیتی تونس باعث نگرانی و ترس بسیاری از مردم این کشور شده است، محمد الغنوشی نخست‌وزیر این کشور اعلام کرد که در حال رایزنی با مقام‌های احزاب مخالف برای تشکیل یک دولت ائتلافی است. اوضاع ناآرام و پرتنش در تونس در حالی ادامه دارد که پایتخت و شهرهای مختلف اردن هم شاهد تظاهرات معترضان به دلایل مشابه مردم تونس و به خاطر مشکلات اقتصادی و بالا رفتن قیمت مواد‌غذایی است. معترضان در این کشور هم با برگزاری تظاهرات در شهرهای مختلف از جمله امان، پایتخت این کشور خواستار کناره‌گیری سمیر رفاعی، نخست‌وزیر این کشور شده‌اند.

جانشینان احتمالی بن‌علی

محمد غنوشی: از سال 1999 نخست‌وزیر تونس بوده‌است. او یک اقتصاددان تکنوکرات است که به خاطر اطلاعاتش از مسائل اقتصادی به کامپیوتر تونس مشهور و ملقب است.

کامل مرجان: وزیر خارجه تونس که یک دیپلمات باتجربه است. او نخستین مقام ارشد تونسی بود که با احزاب مخالف دولت وارد مذاکره شد.

نجیب چبی: از مخالفان صریح دولت در تونس که برخلاف همکارانش از خروج از کشور خودداری کرده‌است. او پیش از این در اعتراض به دولت دست به اعتصاب غذا زده‌بود.