عملیات والفجر مقدماتی با هدف دستیابی به شهر العماره عراق، از 18 بهمن سال 1361 آغاز شد و به‌مدت 4ماه به طول انجامید.

عملیات والفجر مقدماتی را باید جنگ موانع نامید زیرا دشمن بعثی پس از دریافت ضربات متعدد در عملیات گذشته و وحشت از حملات گسترده ایران، به ایجاد بیش از 15نوع مانع در مقابل مواضع خود پرداخت. دشمن در این منطقه نیز با اطلاع از موقعیت عملیات، نزدیک به یک سال برای مستحکم کردن منطقه، فعالیت کرد. با این حال، به‌رغم دژهای دفاعی بسیار سنگین دشمن، رزمندگان اسلام موفق شدند تعداد زیادی از جنگ‌افزارهای بعثیان را منهدم و چند پاسگاه عراقی و ایرانی را آزاد سازند.

حکومت دیکتاتوری کیسلینگ

حکومت دیکتاتوری کیسلینگ سیاستمدار دست نشانده نروژی در 7 فوریه 1942 میلادی در آن کشور روی کار آمد. این حکومت تا پایان اشغال نروژ به‌دست آلمانی‌ها، یعنی تا سال 1944 به طول انجامید. ویدکوم کیسلینگ که از مردان طرفدار آلمان نازی بود، بعد از تصرف نروژ به‌دست آلمانی‌ها با عنوان نخست‌وزیر نروژ، قانون اساسی را نقض کرد و به دیکتاتوری پرداخت. وی روز 30 اکتبر 1945 به جرم خیانت به میهن اعدام شد.

دستور آمریکا به عوامل خود برای خروج از ایران

درآخرین روزهای حیات رژیم پهلوی و درحساس‌ترین لحظات فروپاشی رژیم طاغوت، دولت جهانخوار آمریکا در 18 بهمن سال 57 به‌منظور حفظ جان عوامل جاسوس و توطئه‌گر خویش درایران دستور خروج همه آنان را صادرکرد. همچنین درهمین روز صدها تن از افسران و چند تن از امرای ارتش که سال‌های گذشته به‌علت مخالفت با شاه از ارتش اخراج شده بودند، همبستگی خود را با امام امت و مردم انقلابی اعلام کردند و گروهی از افسران مقیم بندرعباس نیز با فرستادن تلگرام‌هایی وفاداری خود را به حضرت امام خمینی(ره) ابرازکردند.

نبردهای مازوری

نبردهای زمستانی مازوری از روز 7 فوریه سال 1915 میلادی در کنار دریاچه معروف مازوری در لهستان آغاز شد . این جنگ با حمله آلمانی‌ها به فرماندهی 2افسر آلمانی در جنگ اول بین ‌المللی، یعنی هیندنبورگ و لودندورف به روس‌ها آغاز شد و در جریان آن روس‌ها شکست خوردند، 110 هزار سرباز روسی اسیر شدند و 300 توپ به‌دست آلمانی‌ها افتاد. این جنگ در 22 فوریه همان سال پایان یافت.

اولین قانون مطبوعات

در 18 بهمن 1286 شمسی اولین قانون مطبوعات در 52ماده به تصویب مجلس شورای ملی رسید . طبق اصل بیستم از قانون اساسی عامه مطبوعات غیر از کتب ضلال و مواد مضره به دین مبین، آزاد و ممیزی در آنها ممنوع است ولی هر گاه چیزی مخالف قانون مطبوعات در آنها منتشر بشود، نشردهنده یا نویسنده طبق قانون مطبوعات مجازات می‌شود. اگر نویسنده معروف و مقیم ایران باشد ناشر و طابع و موزع از تعرض مصون هستند. مقرر می‌شود طبع کتب و روزنامجات و اعلانات و لوایح در تحت قوانین مقرره ذیل که از برای حفظ حقوق عموم و سد ابواب مضار از تجاوزات ارباب قلم و مطبوعات وضع می‌شود آزاد است. هر کس بخواهد مطبعه دایر نماید یا کتاب و جریده و اعلاناتی به طبع برساند یا مطبوعات را بفروشد باید بدواً عدم تخلف از فصول این قوانین را نزد وزارت معارف به التزام شرعی ملتزم و متعهد شود.