بمباران شهر درسدن آلمان از ۱۳ تا ۱۵ فوریه ۱۹۴۵ م رخ داد. بمباران شهر درسدن یکی از بحث برانگیزترین عملیات نیروهای متفقین در جریان جنگ جهانی دوم است.

در این بمباران شهر تاریخی درسدن که پایتخت ایالت زاکسن آلمان و معروف به فلورانس به کلی ویران شد و شمار زیادی از مردم غیرنظامی در آن کشته شدند. شمار کشته‌شدگان غیرنظامی بین 12 تا 40هزار نفر تخمین زده شده‌است. البته بسیاری از جمله کورت و انگات که از نزدیک شاهد بمباران درسدن بودند آمار کشته‌ها را در کتاب سلاخ خانه شماره پنج ۱۳۴هزار نفر ذکر کرده‌اند. 5هزار بمب افکن آمریکا و انگلیس در این بمباران شرکت داشتند.

پایان جنگ مذهبی کاتولیک‌ها و پروتستان‌های فرانسه

هفتمین جنگ مذهبی میان کاتولیک‌ها و پروتستان‌های فرانسه که از روز 4 اکتبر سال 1577 میلادی آغاز شده بود در 13 فوریه سال 1580 با پیروزی کاتولیک‌ها پایان یافت. این، آخرین جنگ میان پیروان پروتستان و کاتولیک در فرانسه در زمان سلطنت هانری سوم بود. نتیجه ای که از این پیروزی گرفته شد محدود شدن آزادی مذهبی بود که به موجب فرمان یولییو در 6 آوریل 1576میلادی به پروتستان‌ها داده شده بود.

درگذشت شاعره پارسا سپیده کاشانی

سپیده کاشانی در مردادماه سال1315 ش در کاشان به دنیا آمد. در 11 سالگی نخستین شعر خود را سرود. او از سال1347 همکاری خود را با مطبوعات کشور آغاز کرد. پس از آن، بیشتر مجله‌هایی که صفحات ادبی پرباری داشتند، اشعار او را به چاپ رساندند. در آن سال‌ها، انجمن‌های ادبی متعددی در پایتخت تشکیل می‌شد. حضور او، توجه و احترام حاضران نکته‌سنج را برمی‌انگیخت و آنها را به اندیشیدن وا میداشت؛ شاعری والا و باوقار، که سروده‌هایش اغلب توسط یکی از شرکت‌کنندگان قرائت می‌شد. سرانجام این شاعره متعهد در 24 بهمن سال 1371 به دیار باقی شتافت.

اختراع دوربین فیلمبرداری

در تاریخ 13 فوریه سال 1895 میلادی برابر با 1274 هجری شمسی دوربین فیلمبرداری توسط لویی لومیر اختراع شد. مدت زمانی که از این اختراع می گذرد 107 سال است و لومیر به کمک برادرش اگوست لومیر اختراع خود را در شهر لیون فرانسه به ثبت رساند. درمورد علت وقوع این واقعه علاوه بر تلاش و کوشش دانشمندان و مخترعان و نمایشگران حرفه‌ای در کشف دوربین فیلمبرداری، می توان به یک عامل مهم دیگر که همان انقلاب صنعتی است اشاره کرد.

اولین بمب اتمی فرانسه

اولین بمب اتمی کشور فرانسه در ناحیه‌ای در صحرای آفریقا در 13فوریه سال1960 میلادی منفجر شد. این ناحیه که در قلب صحرای آفریقا واقع شده «رکان» نام دارد و همه آزمایش‌های اتمی فرانسه در آن ناحیه انجام می‌شود. این بمب که نسبت به بمب‌های منفجر‌شده روسیه شوروی، آمریکا و انگلستان قدرت تخریبی و نیروی انفجاری کمتری داشت با موفقیت روبه‌رو شد و فرانسه جزو ممالک اتمی دنیا درآمد.

به آب انداختن ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن

قرارداد ساخت این ناو هواپیمابر در تاریخ ۲۷ دسامبر سال ۱۹۸۲ منعقد شد و ساختمان اصلی آن در ۱۱ نوامبر ۱۹۸۴ در ویرجینیا به اتمام رسید. این ناو در تاریخ ۱۳ فوریه سال ۱۹۸۸ به آب انداخته شد. هزینه ساخت این ناو 5/4 میلیارد دلار است. این ناو در سپتامبر سال ۱۹۹۰ به اقیانوس آرام فرستاده شد. سپس به سمت خلیج فارس رهسپار شد تا عملیات شناسایی شود و گشت هوایی را در عراق و کویت انجام دهد و به سربازان کشورهای هم‌پیمان و ایالات متحده که در عملیات توفان صحرا شرکت داشتند یاری رساند.

کد خبر 127995

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز