تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۳

گروه بین‌الملل: مصری‌ها پس از 30سال زندگی زیر سلطه حکومت مبارک در نخستین روز بدون دیکتاتور دوره جدیدی را در کشور خود شروع کردند.

مردم در سحرگاه روز گذشته در حالی برای اقامه نماز به مساجد رفتند که هنوز صدای شادی و جشن مردم پس از 18 روز تظاهرات متوالی از نقاط مختلف شهر به گوش می‌رسید. بسیاری از مردم مصر تا صبح روز گذشته در حال جشن و شادمانی برای برکناری مبارک پس از 30 سال حکومت بودند و درحالی‌که آتش‌بازی آسمان‌های قاهره را روشن کرده بود، بسیاری پس از کشته شدن بیش از 300نفر اشک شادی ریختند.

قدرت اکنون در مصر در دست شورای‌عالی ارتش است و مردم این کشور به روزهای جدید امیدوار هستند. هرچند ارتش در مصر محبوبیت خاصی دارد اما بسیاری از مردم می‌خواهند از روند درست تغییرات در این کشور مطمئن شوند. مردم مصر که اکنون پیروزی بزرگ رفتن مبارک را باور کرده‌اند به روزهای آینده فکر می‌کنند و امیدوار هستند که ارتش بتواند شرایط لازم را برای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه فراهم کند.

نیروهای ارتش در نخستین قدم روز گذشته تلاش کردند با برداشتن موانع و برچیدن سنگرهای اطراف میدان تحریر شرایط زندگی را در قاهره به وضعیت عادی بازگردانند. با وجود این میدان تحریر که در 18 روز گذشته مرکز تجمع معترضان بود روز گذشته هم شاهد حضور صدها نفر بود. در این میدان گروهی معتقد بودند که باید هنوز تجمع‌های خود را حفظ کنند تا از قدم‌های برداشته شده از سوی ارتش مطمئن شوند. برخی دیگر اما اعتقاد دارند که کارشان تمام شده و با برکناری مبارک باید به خانه‌هایشان برگردند تا در روزهای آینده تصمیم‌گیری‌های جدید داشته باشند. روز گذشته همچنین عملیات تمیز کردن میدان تحریر با کمک مردم شروع شد تا قاهره به سمت روزهای آرام حرکت کند.

مبارک به وسیله بالگرد به تفرجگاه ساحلی خود در شرم‌الشیخ رفته اما گزارش‌هایی از وخیم بودن حال او منتشر شده است. روزنامه الوفد مصر اعلام کرده است که مبارک هنگام ضبط سخنرانی‌اش در عصر پنجشنبه هفته گذشته 2بار دچار حمله شده و از حال رفته است. گفته می‌شود مسئولان مصری از 3 روز پیش با بیمارستان آلمانی که مبارک در آنجا مداوا می‌شود تماس گرفته‌اند تا وی را به آنجا منتقل کنند. اکنون بسیاری از مردم مصر پس از 30 سال جنایت‌های مبارک خواستار محاکمه وی هستند.

تام پورتئوس، از سازمان دیده‌بان حقوق بشر هم که در قاهره حضور دارد اعلام کرد که تحقیقاتی درباره وقایعی که در روزها و سال‌های گذشته، تحت حکومت حسنی مبارک در مصر رخ داده است، انجام خواهد شد.روز گذشته همچنین ساعات اجرای قانون منع آمد و شد در مصر کاهش یافت و تلویزیون دولتی مصر اعلام کرد که این قانون از ساعت 12 نیمه شب تا 6 صبح هرروز اجرا خواهد شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم روز گذشته به نقل از منابع رسمی مصر گزارش داد که سفر مقامات حاضر در دولت کنونی یا دولت پیشین مصر به خارج از قاهره و از طریق فرودگاه این شهر ممنوع شده است. این نخستین قدم برداشته شده برای جلوگیری از فرار مقام‌های حکومت مبارک به حساب می‌آید.

گفته می‌شود انس‌الفقی، وزیر اطلاع رسانی مصر قصد رفتن به لندن را داشته است که مقام‌های فرودگاه جلوی سفر وی را گرفته‌اند.گزارش‌ها نشان می‌دهدکه وی اکنون تحت بازداشت خانگی است. به گفته مسئولان فرودگاه قاهره از سوی شورای‌عالی ارتش فهرستی از مقام‌های دولت سابق و فعلی اعلام شده است که بدون مجوز دادستان کل کشور یا این شورا حق خروج از کشور را ندارند.

امور حقوقی نیروهای مسلح مصر هم به محض در دست گرفتن کنترل تلویزیون رسمی کشور، رئیس رادیو و تلویزیون را برکنار کرده است و اکنون خود اداره‌ این سازمان را برعهده دارد. درحالی‌که تلویزیون دولتی مصر در روزهای گذشته به‌شدت به خاطر پوشش ندادن قیام مردم مصر مورد انتقاد قرار داشت روز گذشته برای نخستین بار تصاویری از جشن مردم مصر از شبکه‌های دولتی این کشور پخش شد. روز گذشته جنبش جوانان انقلاب 25 ژانویه هم از شیخ الازهر خواستند که از سمت خود کناره‌گیری کند. این جنبش در بیانیه‌ای از دکتر احمد الطیب، شیخ الازهر خواسته‌اند که از سمت خود استعفا دهد.

هنوز فعالیت‌های شورای‌عالی ارتش در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و اکنون بسیاری از گروه‌های سیاسی در انتظار روزهای آینده هستند تا نامزدهای خود برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری را معرفی کنند. در نخستین واکنش عمرو موسی، دبیرکل اتحادیه عرب در گفت‌وگو با تلویزیون مصر اعلام کرده است که طی هفته‌های آینده پست ریاست اتحادیه عرب را ترک خواهد کرد که نشانه مهمی از تلاش او برای رسیدن به پست ریاست‌جمهوری به حساب می‌آید.مصر بدون دیکتاتور در روزهای آینده هم شاهد تحولات جدی خواهد بود که سرنوشت دوره جدید این کشور را رقم خواهد زد.

ابراز نگرانی رژیم صهیونیستی از تحولات خاورمیانه

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت دیروز به نقل از مقامات امنیتی این رژیم در واکنش به تحولات اخیر مصر نوشت: اسرائیل باید منتظر دوره‌ای از بی‌ثباتی باشد. این مقامات امنیتی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود، به این روزنامه گفته‌اند: بادهای منفی و نگران‌کننده‌ای از خاورمیانه می‌وزد و تل‌آویو باید به‌شدت مراقب اوضاع منطقه بعد از انقلاب مصر باشد. آنها ابراز نگرانی کرده‌اند که اسرائیل به‌زودی با جبهه‌ تقابلی جدیدی در جهان رو‌به‌رو شود.

نگرانی چین از تحولات مصر

درحالی‌که اکثر مقامات و کشورهای جهان از استعفای حسنی مبارک و تغییرات در مصر استقبال کرده‌اند، اما مقام‌های چین موضع متفاوتی نسبت به این موضوع داشتند.رسانه‌های چین پوشش بسیار محدودی درباره جشن پیروزی مردم مصر داشتند و یک روزنامه دولتی این کشور هم در سرمقاله خود درباره شرایط در مصر هشدار داد. این روزنامه اعلام کرده است که شرایط در مصر درصورتی‌که ثبات به این کشور بازنگردد، می‌تواند تبدیل به یک کابوس شود. در این سرمقاله که معمولا بیانگر دیدگاه‌های دولت چین به حساب می‌آید، آمده است: هر نوع اصلاحات سیاسی درصورتی‌که این کشور درنهایت به هرج و مرج کشیده شود، بی‌معنا خواهد بود.