علی شاکری: حضور ولاسکو، یکی از معروف‌ترین مربیان والیبال دنیا در تهران اتفاق بزرگی بود که نمی‌توان به‌سادگی از کنار این رویداد به نوعی تاریخی عبورکرد؛ مربی آرژانتینی‌الاصلی که ایتالیا را به رؤیایی‌ترین و تسخیرناپذیرترین تیم جهان مبدل کرد و خود درکنار این تیم یکی از پرآوازه‌ترین مربیان دنیا شد.

کسب 5 عنوان قهرمانی در لیگ جهانی، 2قهرمانی جهان و یک قهرمانی در جام‌جهانی در کنار3 عنوان قهرمانی در جام ملت‌های اروپا و کسب مدال نقره المپیک 1996 آتلانتا در آخرین سال حضورش رکوردی شد تاریخی که تنها یک مربی دیگر توانست از او جلو بزند و آن مربی کسی نیست جز برناردو رزنده برزیلی که هنوز هم با برزیل به‌دنبال پربارترکردن این رکورد جاودانه است. ولاسکو برخلاف پرندی(دیگر گزینه سرمربیگری تیم ملی والیبال ایران) که در آخرین روز حضورش در نشستی با رسانه‌های گروهی شرکت کرد تنها در چند گفت‌وگوی کوتاه و پراکنده درطول 3روز حضورش در تهران از دیدگاه‌هایش در مورد والیبال ایران و انگیزه‌هایش برای حضور در کشورمان گفت و اینکه در 59سالگی هنوز همانند دورانی که باعث تحول والیبال ایتالیا شد، می‌تواند کمک مؤثری به جهانی‌شدن و پیشرفت ایران کند. ماحصل حرف‌های موفق‌ترین مربی دهه 90 جهان را می‌خوانید.

  • چطور می‌شود باور کرد که هنوز ولاسکو همان ولاسکوی باانگیزه ابتدای کارش در ایتالیاست و از آن همه موفقیت‌های به‌دست‌آمده اشباع نشده است؟

اگر اشباع شده بودم الان اینجا نبودم؛ می‌توانستم در ایتالیا در خانه خودم بمانم و مربیگری یک تیم باشگاهی را برعهده بگیرم و با آسودگی زندگی کنم ولی من کلا آدمی هستم که درگیرشدن با کارهای سخت را دوست دارم؛ استرس ورزش را دوست دارم. من علاقه‌مند هستم کارهای سخت و غیرممکن را انجام دهم. مثلا برای من مربیگری برزیل جذابیتی ندارد، چون برزیل همین‌طوری برنده می‌شود. من دوست دارم جایی باشم که سطح آنجا را ارتقا دهم و تأثیر‌گذار باشم چون همیشه تشنه پیروزی هستم. من الان در ایران هستم و همین هم می‌تواند نشان‌دهنده انگیزه من باشد.

  • در شروع کارتان در ایتالیا شرایط والیبال این کشور چگونه بود؟

من زمانی که در آرژانتین کارم را شروع کردم و بعد به ایتالیا رفتم این کشور حرفی برای گفتن در والیبال نداشت ولی توانستم سطح آنها را ارتقا دهم. زمانی که مربی ایتالیا شدم، آنها از کشورهای صاحب والیبال ترس داشتند؛ خوب بازی می‌کردند ولی نتیجه مطلوب نمی‌گرفتند. ما تلاش کردیم و غیرممکن را ممکن کردیم. اوایل آنها اعتقاد داشتند که روس‌ها از کره‌ای دیگر آمده‌اند و نمی‌شود آنها را شکست داد ولی با تلاش زیاد غیرممکن را ممکن کردیم و آنها را هم بردیم.

  • چه اتفاقی افتاده که والیبال ایتالیا در سال‌های اخیر با آن روزهای طلایی دوران شما فاصله گرفته است و جای خود را به برزیل داده است؟

وابستگی بیش از حد تیم‌های باشگاهی این کشور به بازیکنان خارجی و غفلت از کارهای پایه‌ای و بی‌توجهی به تغییر نسل درکنار پیداشدن رقیبان تازه برای لیگ سریA ایتالیا ازجمله دلایلی است که موجب شده تا والیبال ایتالیا دوباره راه سقوط را درپیش گیرد.

  • چطور شد که یک مربی بزرگ مثل شما حاضر شد با وجود داشتن پیشنهاد‌های فراوان از تیم‌های اروپایی، برای مذاکره درمورد سرمربیگری تیم ملی والیبال ایران جواب مثبت دهد؟

وقتی تیم‌های نوجوانان و جوانان ایران در جهان صاحب سکو شدند، با خودم گفتم کاملا شانسی و اتفاقی بوده ولی وقتی این موفقیت‌ها تکرار شد، فهمیدم یک سری اتفاق‌های مثبت در والیبال ایران افتاده و می‌افتد و باید این موفقیت‌ها کاملا حساب‌شده و برنامه‌ریزی‌شده باشد. والیبال ایران به جایی رسیده که این موفقیت‌ها در نوجوانان و جوانان باید به بزرگسالان هم انتقال پیدا کند و در بزرگسالان هم باید تیم مطرحی در جهان شود.

  • شما دو بازی لیگ ایران را از نزدیک دیدید؛ ارزیابی شما از آنچه دیدید چه بود؟

چیزی که در این چند روز از والیبال ایران دیدم خیلی بالاتر از حد انتظارم بود؛ حتی دیدار بین تیم‌های قعر جدولی ارتعاشات صنعتی ایران و دانشگاه آزاد هم سطح بسیار خوبی داشت و فقط یک سری ایراد‌های کوچک به چشم می‌خورد. به‌عنوان نمونه در هر بازیکن یک ایراد کوچک دیدم که به‌راحتی قابل رفع‌شدن است؛ یعنی همه بازیکنان ایراد‌های کوچک تکنیکی دارند که این باعث می‌شود سطح کل تیم پایین بیاید. از تمرینات تیم نوجوانان هم دیدن کردم و سطح این بازیکنان را بسیار خوب دیدم. آنها آینده درخشانی برای والیبال ایران خواهند ساخت. امکانات خیلی خوبی دارید و تجهیزاتتان در حد ایده‌آل است.

  • فکر می‌کنید باتوجه به اهدافی که والیبال ایران برای استخدام سرمربی خارجی دارد شما بتوانید درصورت توافق، به آن جامه عمل بپوشانید؟

در مورد اهداف والیبال ایران باید بگویم، اهداف سختی است ولی کاملا قابل دسترسی است. آسان نیست ولی با تلاش به‌دست می‌آید. برای من وضعیت ذهنی بازیکنان و اینکه عطش پیروزی داشته باشند مهمتر از تکنیک است. به‌عنوان مثال تیم آمریکا که در سال 2008 قهرمان المپیک پکن و لیگ جهانی والیبال در ریودوژانیروی برزیل شد را در نظر بگیرید؛ شاید به آن صورت ستاره‌ای در تیمشان نداشتند ولی در قالب یک تیم خیلی خوب و عالی کار کردند. بازیکنان تیم آمریکا در مقایسه با بازیکنان ایرانی یک عده بازیکن معمولی به حساب می‌آیند و من فکر می‌کنم والیبال ایران نیازمند چنین تغییر نگاهی است. نکته‌ای که خیلی مهم است مسائل روحی- روانی است. بازیکنان باید به این باور برسند که می‌شود تیم‌های بزرگ را شکست داد. این حس دست‌نیافتنی و غیرممکن باید شکسته شود. باید از نظر ذهنی آن‌قدر قوی شوند که این موضوع برایشان عادی شود و تیم‌های قدرتمند را شکست دهند.

  • دیدگاه شما در مورد استفاده از دستیاران ایرانی چیست؟

من آدم مغروری نیستم و هیچ‌وقت هم ادعایی در کارم نداشته‌ام و باید روی کارم قضاوت شود. در ایتالیا وقتی شروع کردم، تعریفی از خود نکردم و بی‌سروصدا به کارم مشغول شدم. به مرور زمان وقتی کارم را دیدند خودشان یکی‌یکی به سراغم آمدند و شروع به برقراری ارتباط کردند. من اعتقاد شدیدی به تعامل دارم و خیلی علاقه‌مندم که از دستیاران و مربیان مختلف ایرانی استفاده کنم. آنها می‌توانند در جلسات تمرین ما شرکت کنند و ما با هم تعامل دوطرفه داشته باشیم و با هم کار را پیش بریم.

ست‌کوویچ: ولاسکو مربی بزرگی است

خولیو ولاسکو به محض ورود به تهران سراغ یوتسا ست‌کوویچ، سرمربی صربستانی تیم جوانان ایران را گرفت و در بسیاری از زمینه‌ها برای کسب اطلاعات بیشتر از والیبال ایران از دوست قدیمی‌‌اش کمک گرفته و به همراه او به تماشای بازی‌های لیگ در خانه والیبال تهران نشست. ست‌کوویچ با اشاره به سابقه دوستی بیست ساله‌‌اش با ولاسکو همراه با صربستان در لیگ جهانی و جام ملت‌های اروپا در مورد حضور احتمالی این مربی روی نیمکت تیم ملی بزرگسالان ایران و ارزیابی‌‌اش در این باره می‌گوید: «ولاسکو و ایران بهترین گزینه می‌توانند برای هم باشند و من فکر می‌کنم که والیبال ایران با او بتواند تبدیل به یک قدرت بزرگ شود».

وی درمورد اینکه بیشترین صحبت‌های ولاسکو با او در چه زمینه‌هایی بوده است گفت: «او اطلاعاتی درباره امکانات، سالن بازی‌ها، زندگی در تهران و میزان همکاری فدراسیون با مربیان تیم‌های ملی از من پرسید که من هم در جواب گفتم همه‌چیز برای کارکردن در اینجا ایده‌آل است و از این بابت خیالش آسوده باشد». یوتسا ست‌کوویچ در پاسخ به این سؤال همشهری که از دید او از میان پرندی و ولاسکو حضور کدامیک از آنان بیشتر می‌تواند برای والیبال ایران سودمند باشد گفت: «این موضوع بستگی به ‌نظر فدراسیون والیبال دارد که به‌دنبال چه اهدافی است. از نظر من هم پرندی و هم ولاسکو در زمره مربیان خوب جهان هستند و والیبال ایران اگر می‌خواهد با سیستم روز دنیا والیبال بازی کند باید در کنارتیم ملی در تیم‌های باشگاهی‌‌اش هم دنبال چنین مربیانی باشد تا راحت‌تر بتواند موفق شود».