علی شاکری: تکلیف 8 تیم صعود‌کننده به مرحله دوم رقابت‌های لیگ برتر والیبال باشگاه‌های ایران در این فصل با انجام 112 بازی طی 3ماه پایانی سال 89 مشخص شد اما شناسایی چهره تیم قهرمان این بازی‌ها که می‌باید به‌عنوان نماینده ایران در مسابقات باشگاه‌های آسیا شرکت کند، همانند سال‌های گذشته به ماه‌های ابتدایی سال جدید موکول شده است.

ورزش - والیبال

در پایان دور مقدماتی لیگ برتر والیبال ایران که در 2گروه برگزار شد، تیم‌های سایپای البرز، باریج اسانس کاشان، داماش گیلان و هیأت کرمان از گروه اول و پیکان تهران، کاله مازندران، ابومسلم مشهد و نماینده ارومیه از گروه دوم توانستند در رقابتی فشرده و با سطحی قابل قبول‌تر از سال‌های گذشته به مرحله پلی‌آف (حذفی) صعود کنند. در جمع مدعیان قهرمانی این فصل صعود تیم‌هایی چون پیکان، سایپا و کاله از مرحله مقدماتی به‌عنوان تیم‌های اول تا سوم فصل پیش تا حدود زیادی قابل پیش‌بینی بود و در این جمع تنها داماش بود که با در اختیار داشتن بیشترین ملی‌پوش با بازی‌های پرنوسان و دور از انتظار به سختی به دور بعدی رسید، اما 4 تیم دیگر صعود‌کننده (ابومسلم، ارومیه، باریج اسانس و هیأت کرمان) هرکدام شرایط دشواری را تا رسیدن به این مرحله پیمودند و سرانجام توانستند با کنارزدن رقیبانی جدی مثل پرسپولیس، بانک کشاورزی و پتروشیمی راهی مرحله پلی‌آف شوند. در مرحله پلی‌آف این بازی‌ها که از امروز آغاز می‌شود، هیچ کدام از 8تیم راه یافته به مرحله حذفی به‌رغم تفاوت‌های فنی موجود به ادعای مربیانشان، خود را از پیش بازنده نمی‌دانند و هر کدامشان در تلاش برای راهیابی به نیمه‌نهایی از انگیزه‌های بالایی برخوردارند. این مطلب پیش‌درآمدی است بر بازی‌های امروز که می‌خوانید.

دور دوم و اصلی رقابت‌های لیگ برتر والیبال باشگاه‌های ایران، جام تلاش، درحالی امروز با انجام 4 بازی سرنوشت‌ساز در مرحله پلی‌آف در شهرهای آمل، تهران، کاشان و کرج دنبال می‌شود که در این میان برخورد کاله و داماش، 2مدعی قهرمانی و برگزارکننده دیدار رده‌بندی فصل پیش در این مرحله از بازی‌ها بیشترین نگاه را در میان4بازی امروز به‌دنبال خود دارد. این درحالی است که پیکان و سایپا به‌عنوان 2مدعی دیگر قهرمانی در رویارویی با تیم‌های هیأت کرمان و ارومیه- تیم‌های چهارم گروه‌های دوگانه- از بخت به نسبت بهتری در مقایسه با سایر مدعیان قهرمانی برای صعود به نیمه نهایی برخوردارند. برگزارکنندگان دیگر بازی این مرحله دوتیم ابومسلم و باریج اسانس کاشان هستند که برای نخستین بار توانسته‌اند به این مرحله از بازی‌ها صعود کنند و حضور هر کدام از این 2تیم در مرحله بعدی مسابقات می‌تواند یک شگفتی بزرگ برای هر کدامشان قلمداد شود.

داماش- کاله در فینالی زود‌هنگام

بازی داماش و کاله بدون تردید در این مرحله یک فینال زودهنگام و مهم‌ترین بازی مرحله یک‌چهارم نهایی محسوب می‌شود که تیم بازنده را کاملا از گردونه رقابت‌ها در راه قهرمانی خارج می‌سازد. حساسیت بیش از حد این دیدار فشار زیادی را نیز متوجه بازیکنان و به‌خصوص مربیان هر 2تیم کرده تا تمام تمرکزشان را در طول 3 هفته گذشته معطوف این بازی سرنوشت‌ساز و تعیین‌کننده کنند.

عامل اصلی رویارویی 2تیم در این مرحله که هرکدام می‌توانستند با قرعه مناسب‌تری روبه‌رو شوند، حضور متزلزل و غیرمنتظره داماش در دور مقدماتی بود که این تیم در جمع تیم‌های متوسط گروه یک با 5 باخت بحث‌انگیز در جای سوم ایستاد. برخورد این 2تیم به اعتقاد کارشناسان در این مرحله از بازی‌ها بدترین قرعه ممکن برای 2تیم مطرح لیگ برتر و تیم‌های سوم و چهارم فصل قبل بوده است که با در اختیارداشتن بیشترین بازیکنان ملی‌پوش (معروف، عطار، نظری افشار، نادی، محمدکاظم، عندلیب، غلامی و زرینی) خیلی‌ها قبل از آغاز بازی‌های این فصل، آنان را نامزد برگزاری فینال قلمداد می‌کردند. حالا برای معدنی و عطایی که انتظار رویارویی با یکدیگر را حداقل در این مرحله نداشته‌اند، چاره‌ای جز کشیدن نقشه حذف رقیب نمانده است.

دوستانی که تا دیروز در کنار هم روی نیمکت تیم ملی بزرگسالان می‌نشستند، شناخت کافی‌شان از تفکرات همدیگر باعث خواهد شد تا سرنوشت صعود 2تیم با پیچیدگی و ظرافت بیشتری روبه‌رو باشد. همه امید معدنی برای خروج از بن‌بست گرفتارآمده در فصل جاری به این بازی دوخته شده است که ملی‌پوشان این تیم با درک شرایط جدید در اندازه‌های واقعی خود ظاهر شده و در قالب واقعی خود فرو بروند. این درحالی است که عطایی با دراختیارداشتن تیمی با انگیزه و هماهنگ‌تر با قاطعیت از شکست داماش و صعود تیمش به نیمه نهایی می‌گوید و از این بابت با نگرانی کمتری روبه‌روست. با توجه به جایگاه بهتر کاله در دور مقدماتی، این تیم حتی در صورت مساوی‌شدن در 2بازی رفت‌وبرگشت نیز با توجه به در اختیارداشتن امتیاز میزبانی در بازی سوم از شانس بیشتری به نسبت همسایه شمالی دیگرش برای صعود به مرحله نیمه پایانی برخوردار است. سال گذشته در رقابت این 2تیم شمالی و از میان5 دیداری که با یکدیگر داشتند سهم کاله 4 و داماش یک برد بوده و این درحالی است که 2تیم در این فصل به‌دلیل حضور در 2گروه جداگانه، فرصتی برای رویارویی با هم در مرحله مقدماتی پیدا نکرده‌اند.

دیداری برابر و غیرقابل پیش‌بینی

بازی باریج اسانس کاشان و ابومسلم مشهد دیداری نزدیک، برابر و غیرقابل پیش‌بینی است. کاشانی‌های شگفتی‌ساز که حضورشان تا همین مرحله نیز یک نتیجه دور از انتظار برای آنان محسوب می‌شود، امیدوارند بتوانند با تلفیقی از تجربه و جوانی بازیکنانشان با صعود به نیمه‌نهایی، شگفتی‌های این فصل خود را کامل کنند. باریج اسانس با هدایت مصطفی شجاعی، بازیکن سابق تیم‌ملی و بهره‌گیری از تجربه بهبودی، مصطفی‌وند و حسنی و پدیده‌ای به‌نام امیرغفور در نخستین فصل حضور این تیم در لیگ برتر نتایج باارزشی گرفت و فراتر از توقعات ظاهرشد، اما اینکه این تیم در این مرحله در برابر حریفان باتجربه و باسابقه‌تر چگونه عمل خواهد کرد، باید منتظر ماند و دید تا چه اندازه موفق خواهد بود. ابومسلم با دراختیارداشتن 2بازیکن بلغاری و تأثیر‌گذار به‌نام‌های ایوان کولف و ملاکوف در کنار بازیکنانی چون چوگان، چابکیان، عادلی، یوسفی و اکبری با تجربیات جبار قوچانی‌نژاد مطمئنا حریف آسانی برای نماینده کاشان در این مرحله نخواهد بود. مشهدی‌ها که سال قبل در عین شایستگی از رسیدن به مرحله پلی‌آف محروم شدند، این بار نمی‌خواهند فرصت‌سوزی کنند و با استفاده از قرعه مناسب، شرایط را برای صعودشان ایده‌آل می‌پندارند.

سدی دشوار برای نماینده کرمان

در جمع مدعیان قهرمانی بی‌دغدغه‌ترین تیم پیکان است که امروز در خانه والیبال تهران میزبان نماینده کرمان است. پیکانی‌ها که به‌نظر می‌رسد نسبت به سایر مدعیان راه آسان‌تری برای تکرار قهرمانی در پیش داشته باشند، پیش‌بینی می‌شود با دردسر کمتری نسبت به سایر تیم‌ها از سد حریف خود در این مرحله بگذرد. حریف امروز پیکان تیمی است جوان که شباهت‌های زیادی با باریج اسانس کاشان دارد. این تیم با استفاده از تفکرات جاه‌طلبانه ناصر شهنازی سرمربی سابق تیم ملی نوجوانان ایران با نفراتی چون اشکان درخشان، منصور زادون، نصر‌اصفهانی و 2بازیکن اهل صربستان با پیمودن راهی دشوار و کنار زدن حریفانی بزرگ به این مرحله رسیده است. با وجود آنکه هیچ کس شانسی برای نماینده کرمان در‌ رویارویی با پیکان قهرمان ایران و آسیا قائل نیست اما این موضوع ذره‌ای از انگیزه‌های بازیکنان کرمانی و مربی باتجربه آن کم نکرده تا جایی که همگی آنان قبل از بازی از رقم زدن شگفتی بزرگ در این مرحله از بازی‌ها خبر می‌دهند.

شکست دادن تیمی مثل پیکان به این آسانی‌ها ممکن نیست و پیمان اکبری هم که تا این مرحله نتایج درخشانی با پیکان گرفته تاکنون به جز 2لغزش ابتدای فصل برابر پتروشیمی و ارومیه که آن هم ناشی از خستگی مسابقات باشگاه‌های جهان بود، در مابقی بازی‌ها هرگز اجازه استفاده از اصل غافلگیری را به حریفان نداده است. حضور بازی‌ساز با تجربه‌ای مثل امیر حسینی برای پیکان غنیمتی است تا در کنار بازارگرد، کشاورزی، داودی، شبان، بخششی و موسوی آماده‌ترین بازیکن کنونی لیگ، همچنان در این فصل هم بخت اول قهرمانی محسوب شود.

سایپا در مسیر پیکان

سایپا نایب‌قهرمان چند فصل اخیر به‌رغم دگرگونی بسیار و جوانگرایی در این فصل با تیمی بدون حاشیه بالاتر از تصور ظاهر شد و درست مسیری مشابه با پیکان را در دور مقدماتی طی کرد. صدرنشینی سایپا در گروهی که داماش در آن قرار داشت، موجب شد تا این تیم در این مرحله حریف نماینده ارومیه شود که با وجود سروصدای بسیار روی اشتباهات پرسپولیس در هفته‌های پایانی جانشین این تیم در جمع 8 تیم صعود‌کننده شد. سایپا امروز در کرج به مصاف ارومیه می‌رود و تنها نگرانی‌‌اش برای صعود، بازی برگشت در سالن پر از جمعیت ارومیه است. سایپا نیز همانند کاله، پیکان و باریج اسانس این بخت را دارد که در صورت شکست در بازی برگشت از امتیاز میزبانی بازی سوم راه صعودش را هموار کند. از بازیکنان تعیین‌کننده 2تیم می‌توان بازیکنان خارجی و همچنین آرش کمالوند، رضا صفایی، مهدی مهدوی و فرهاد ظریف در تیم سایپا و پرویز پزشکی، آرش صادقیانی، جواد محمدی‌نژاد و حامد رضایی در تیم ارومیه اشاره کرد.

کد خبر 131446

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار توپ و تور

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز