تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۵:۵۳

گروه ادب و هنر: پنجمین جشنواره شعر فجر در تالار یوسف شریعت‌زاده کتابخانه ملی، کار خود را آغاز کرد.

در این مراسم که برخلاف افتتاحیه‌های همه جشنواره‌ها، صبح برگزار شد، وزیر ارشاد و معاونان‌ او حضور داشتند اما سالن نه‌چندان بزرگ کتابخانه ملی، چندان شلوغ نبود. وزیر ارشاد و قائم‌مقام او در امور شعر سخنرانی کردند و در آخر مراسمی شبیه به شب شعر هم برگزار شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امیدوارم با همت و اخلاص شاعران بتوانیم هرچه سریع‌تر این جشنواره را به سطح مورد انتظار برسانیم و جایگاه شعر در کشور در این جشنواره حفظ شود. سیدمحمد حسینی ادامه داد: ان‌شاءالله در سال 90 هم همایش شاعران ایران و جهان برگزار خواهد شد.

وزیر ارشاد از برگزاری یک همایش تازه هم خبر داد: سال آینده نیز کنگره شعر توحیدی را خواهیم داشت و پیرو توصیه مقام معظم رهبری بر توسعه انجمن‌های شعری، انجمن شعر امین تشکیل شده است. جز اینها، حسینی به بعد بین‌المللی جشنواره هم توجه داشت. او گفت: از شعر برای پیوند بین کشور‌های منطقه و همسایه می‌توانیم استفاده کنیم. برای مثال، امسال برنامه همایش استادان زبان و ادبیات فارسی را داشتیم که 200 استاد از کشور‌های مختلف در آن حضور داشتند.

حسینی درباره ویژگی‌های جشنواره امسال نیز گفت: برنامه شعر فجر امسال گسترده‌تر از سال‌های گذشته برپا شده و مشارکت شاعران صددرصد افزایش پیدا کرده و حدود 1200 نفر در حوزه‌های مختلف شرکت کرده‌اند. او درباره جایگاه جشنواره شعر فجر گفت: بعضی جشنواره‌های دهه فجر سابقه 29ساله دارند و قطعا تجربیات زیادی کسب کرده‌اند. امیدواریم با همکاری شاعران، فاصله با این جشنواره‌ها را کم کنیم و شاهد شکوه بیشتر جشنواره‌ شعر فجر باشیم.

به جز وزیر، قائم مقام او هم سخنرانی کرد. یحیی طالبیان گفت: پنجمین جشنواره شعر فجر همه سلیقه‌ها و گرایش‌ها را دربر می‌گیرد و این تنوع به‌علت نوع اطلاع‌رسانی است که در این دوره داشته‌ایم. قائم‌مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه شعر و ادب سپس به ارائه گزارش آماری پرداخت و درباره ویژگی‌های امسال در مقایسه با سال گذشته گفت: سال گذشته، جشنواره شعر فجر در شهرستان‌های کشور افتتاح شد و پایان یافت اما امسال افتتاحیه و اختتامیه این جشنواره در تهران برگزار می‌شود و این تغییر رویکرد به انسجام و بهره‌وری بیشتر کمک می‌کند. طالبیان ادامه داد: شرکت‌کنندگان جشنواره شعر امسال دوبرابر گذشته بوده‌اند و آثار ارائه‌شده 4برابر سال گذشته بوده و بیشترین شرکت‌کنندگان به‌ترتیب از تهران، البرز و اصفهان بوده‌اند و همچنین 41درصد شرکت‌کنندگان خانم و باقی مرد بوده‌اند.

علاوه بر این سخنرانی‌ها، چند تن از شاعران ایرانی و خارجی، از جمله محمدعلی بهمنی، علی موسوی گرمارودی، محمدجواد محبت، سیمین‌دخت وحیدی و مو هانگ یان، شاعر چینی، اشعارشان را قرائت کردند.