تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۵:۰۵

از نامه‌ای که با امضای 153 نماینده مجلس شورای اسلامی به استیضاح‌کنندگان وزیر نیرو تقدیم شده بود تا از تصمیم خود برای استیضاح امتناع کنند و از صدای احسنتی که بعد از دفاعیات دوم نامجو از صحن برخاست مشخص بود که مجلس برای بار دوم به وزیر نیروی دولت رای اعتماد خواهد داد.


مجید نامجو اگرچه آبان ماه سال گذشته با کسب 210 رای از مجلس، نام خود را در فهرست باشگاه 200 تایی‌های دولت ثبت کرد و جزو وزیرانی بود که با رای بالای 200 به کابینه دهم راه یافته ولی دیروز رکورد دیگری هم از خود برجای گذاشت. او نخستین وزیر نیرویی شد که بعد از انقلاب پایش برای استیضاح به مجلس باز می‌شد.

او دیروز با 102 رای کبودی که مجلس به نشان مخالفت با استیضاح داخل گلدان‌های رای‌گیری ریخت در کابینه دولت ماندگار شد. در مقابل، استیضاح کنندگان توانستند با استدلال‌های خود تنها 101 نماینده مجلس را با خود همراه کنند. براساس آیین‌نامه داخلی مجلس برای برکناری وزیر از 250 نماینده حاضر در صحن علنی روز گذشته باید نصف به علاوه یک نفر ( 126 نفر) به استیضاح رای مثبت می‌دادند.

این استیضاح یک تفاوت عمده با 2 استیضاح اخیر مجلس هشتم داشت. اگر در جلسه استیضاح وزیر کشور پیشین و وزیر راه و ترابری سابق، رئیس‌جمهوری حاضر به دفاع از وزیرانش در صحن نشده بود و استیضاح را غیرقانونی دانسته بود، دیروز با تاخیری 3 ساعته به صحن آمد و در نطقی 3دقیقه‌ای و با ادبیاتی آکنده از شوخی به دفاع از وزیرش پرداخت.

احمدی‌نژاد در دفاع از نامجو خطاب به نمایندگان گفت: اصلا بحث‌ها و سؤال و جواب‌ها را کنار بگذارید؛ شما از آقای نامجو، پسر مومن، دلسوز و پاک حیف‌تان نمی‌آید؟

به‌نظر می‌رسید هیات رئیسه مجلس نیز چندان دل به این استیضاح ندارد؛ نه از آن جهت که در هفته‌های گذشته با حاشیه و اصرار طرح استیضاح را اعلام وصول کرده بود و برای بازپس‌نگرفتن امضاها از سوی استیضاح‌کنندگان شرط گذاشته بود بلکه از آن جهت که محمدحسن ابوترابی‌فرد در جایگاه نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی در زمان مسئولیت نامجو در شرکت آب و فاضلاب کظم غیظ او را دیده و روحیات شخصیتی وی را ستوده بود و دوم از آن جهت که علی لاریجانی مدیریت مورد قبول نامجو در وزارت نیرو برای آبرسانی به مناطق درگیر خشکسالی به‌ویژه قم را از نزدیک لمس کرده بود. از همین جهت هم بود که وقتی وزیر نیرو بخشی از مهلت دفاعیه خود را به ستار هدایتخواه داد این نماینده حامی دولت نطق دفاعیه خود را در 2 بخش ابعاد شخصیتی نامجو و ابعاد مدیریتی او تقسیم کرد.

طرح استیضاح وزیر نیرو در جلسه علنی 4 اسفند در 6 محور اعلام وصول شد . فقدان مدیریت و برنامه‌ریزی برای تصدی این وزارتخانه مهم، عدم‌رعایت عدالت و اقدامات تبعیض‌آمیز در مناطق مختلف، عدم‌اجرای تعهدات داده شده در گزارش برنامه خود در زمان رای اعتماد، طولانی شدن اجرای مصوبات دولت و تعهدات وزارت نیرو، فقدان برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی طرح‌های آبرسانی و تامین برق شهری و روستایی و طولانی شدن اجرای سدها و آبرسانی و مشکلات متعدد مردم و تضاد درون وزارتخانه، محورهای این طرح بود.

موافقان چه گفتند؟

اجرا نشدن مصوبات استانی و بحث مدیریت وزارت نیرو مهم‌ترین موضوعاتی بود که استیضاح‌کنندگان به آن استناد می‌کردند. اما یک نکته دیگر هم بود که اکثر ناطقان موافق استیضاح به آن اشاره کردند و آن اینکه هدفشان از استیضاح تضعیف دولت نیست و این استیضاح، استیضاحی سیاسی نیست.

موسی‌الرضا ثروتی، نماینده بجنورد که به نوعی می‌توان گفت مدیریت این استیضاح را به‌عهده داشت با اشاره به اینکه استیضاح‌کنندگان از 20 استان کشور هستند نشان داد که این استیضاح در عین اینکه مسئله‌ای ملی است با مسائل استانی و منطقه‌ای نیز پیوند خورده است. نماینده مردم بجنورد گفت: در بودجه سال گذشته 38 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی اختصاص داده شد. در همان زمان بحث شد که این بودجه واقعی نیست. هم‌اکنون هم مشخص است که 25 هزار میلیارد تومان از این بودجه محقق نمی‌شود. وی افزود: درخصوص آب‌های مرزی هم باید بررسی شود که آیا میزان اعتبار در این حوزه کاهش داشته یا افزایش.

ثروتی به مسئله بدهکاران وزارت نیرو اشاره کرد و گفت: این بدهکاران کتابی چاپ کرده‌اند که عنوانش این است: «پول ما را بدهید». سعدالله نصیری نماینده زنجان با اشاره به بدهی‌های وزارت نیرو به یکی از شرکت‌های تولید‌کننده ترانسفورماتور در کشور گفت: وزارت نیرو 300 میلیارد تومان به شرکت ایران‌ترانسفو بدهکار است و این موضوع موجب شده است که این شرکت تا مرز ورشکستگی 4200 نفر از کارگران و کارمندانش برود.

ناصری نژاد نماینده شادگان با بیان اینکه وضعیت آب و هوای ایران به‌گونه‌ای است که همواره با بحران مواجهیم و خشکسالی، سیل و فقدان و کمبود آب گریبان کشور را گرفته است، گفت: وزارت نیرو برنامه مشخصی برای آینده و تامین منابع آبی ندارد. ناصری‌نژاد با بیان اینکه فاضلاب نیز در کشور به یک بحران تبدیل شده، به‌ویژه در مناطق مرزی که ما با این معضل مواجهیم افزود: فاضلاب اهواز به‌صورت مستقیم وارد رودخانه کارون می‌شود و 2میلیون جمعیت این شهر را با بحران مواجه کرده است.
امین شعبانی نماینده سنندج گفت: سؤال من از وزیر نیرو این است که چرا با توجه به مشکلات موجود و تذکرات پیاپی نمایندگان و همچنین مصوبات سفرهای استانی رئیس‌جمهور، افزایش تورم و افزایش قیمت حامل‌های انرژی، این وزارتخانه هیچ برنامه‌ای برای پروژه‌های آبرسانی کشور ندارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: متأسفانه در سفرهای هیأت دولت به استان‌ها به زهکشی توجهی نمی‌شود و به همین دلیل در سطح کشور شاهد از بین رفتن کشاورزی هستیم و متأسفانه به خاطر این سهل‌انگاری‌ها شاهد آبیاری سنتی هستیم. یوسف نجفی نماینده مراغه نیز در مقام موافق استیضاح اظهار داشت: مجموعه وزارت نیرو و معاونان آن هیچ تعهدی نسبت به مصوبات استانی رئیس‌جمهور ندارند و اساسا آن را غیرکارشناسی می‌خوانند.

مصطفی رضا حسینی نماینده مردم شهر بابک، عبدالرضا مرادی نماینده ممسنی، مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود، سید علی موسوی جرف نماینده آبادان و حشمت‌الله فلاحت پیشه نماینده اسلام آباد غرب از دیگر نماینده‌هایی بودند که در مقام موافق استیضاح سخنرانی کردند.

نامجو چه گفت؟

مجید نامجو در دفاع از خود همان سیاقی را در پیش گرفت که برای نخستین بار علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در جلسه استیضاح وزیر سابق راه و ترابری برای انتقاد از حمیدرضا بهبهانی به کار گرفته بود. نامجو با پخش نمودارهایی بر اسکوربردهای بزرگ مجلس از پیشرفت‌های این وزارتخانه در طول یکسال و نیم گذشته سخن گفت.

وی با بیان اینکه ظرفیت نصب‌شده نیروگاه‌ها از مرز 60 هزار مگاوات عبور کرده است، گفت: شبکه انتقال فوق توزیع، طول شبکه توزیع، تعداد روستاهای برق دار کشور و راندمان نیروگاه‌های کشور روند روبه رشد داشته است. نامجو افزود: صادرات برق به کشورهای همسایه 8/84 درصد رشد کرده است و وضعیت نیروگاه‌های خصوصی کشور که در شروع دولت دهم
15 درصد بود الان به 31 درصد رسیده است.وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود به حوزه آب و آبفا اشاره کرد و تصریح کرد: در سال 89 ذخایر مخازن سدها به 42 میلیارد متر مکعب رسیده و شبکه آبیاری و زهکشی به 1813 رسیده است.

نامجو افزود: افزایش ظرفیت نیروگاه‌های برقابی، ساماندهی رودخانه‌ها در بخش تغذیه مصنوعی، اجرای طرح تفکیک سرمایه ملی آب، تامین آب شهری و افزایش جمعیت تحت پوشش آب شرب شهری به 1024 شهر رسیده است.

وی در ادامه به ارائه گزارش در بخش‌های دیگری از حوزه عملکرد این وزارتخانه پرداخت و شروع موفقیت آمیز هدفمندی یارانه‌ها، تعیین تکلیف 84 شرکت در راستای اصل 44، انحلال یک شرکت مادر تخصصی در راستای کوچک‌سازی‌ دولت، فعال‌سازی‌ شورای‌عالی آب با حضور رئیس‌جمهور، افرایش ظرفیت نصب شده نیروگاهی به بیش از 600 هزار مگاوات، افزایش یک درصدی راندمان نیروگاه‌ها و کاهش نیم درصدی تلفات شبکه، راه‌اندازی آزمایشگاهی بورس برق، تصفیه بیش از 300 هزار میلیارد ریال از بدهی‌های برق به بانک‌ها، توجه به اولویت‌های وزارت نیرو و تبدیل وضعیت 20 هزار نیروی این وزارتخانه را از دیگر دستاوردهای این وزارتخانه در دوره مدیریت خود دانست.

او بخشی از فرصت خود را به محسن کوهکن و ستار هدایتخواه داد تا به دفاع از عملکرد وزارت نیرو بپردازند. محمود احمدی‌نژاد نیز به دفاعی 3 دقیقه‌ای از وزیرش پرداخت و با آرای ماخوذه مشخص شد که وزیر نیرو باید در همان وزارتخانه‌ای که بود مسئولیت خود را ادامه دهد.