گروه بورس: معاون سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: صکوک اجاره شرکت هواپیمایی ماهان هفته آینده، به‌عنوان نخستین صکوک اجاره در بازار سرمایه ایران منتشر می‌شود.


سید علی حسینی با بیان اینکه در قانون بازار اوراق بهادار امکان توسعه ابزارهای مالی نوین در بازار سرمایه فراهم شده است، افزود: سازمان بورس به محض تشکیل، مطالعات و بررسی‌های خود را برای به‌کارگیری ابزارهای مالی جدید به‌ویژه ابزارهای نوین اسلامی برای تامین مالی ناشران، در دستور کار قرار داد.

او اعلام کرد: شرکت هواپیمایی ماهان نخستین متقاضی انتشار اوراق اجاره در بازار سرمایه بود که هفته آینده مبلغ 291 هزار و 500‌میلیون ریال اوراق اجاره منتشر می‌کند.

او گفت: مبلغ اسمی هر ورقه اجاره، یک میلیون ریال و نرخ سود اوراق (درآمد اجاره) 17/5 درصد است که سود اوراق درمقاطع 3ماهه از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌شود. ناشر اوراق اجاره هواپیمایی ماهان، شرکت واسط مالی بهمن، عامل پرداخت سود، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و ضامن آن، بانک اقتصاد نوین است.
حسینی مدت اوراق اجاره شرکت هواپیمایی ماهان را 4ساله و زمان عرضه آن را 5روز اعلام کرد و افزود: معاملات ثانویه این اوراق در فرابورس انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون چند بانک و شرکت تولیدی درخواست انتشار اوراق اجاره را به سازمان بورس ارائه داده‌اند که کارشناسان سازمان بورس در حال بررسی درخواست‌های این شرکت‌ها هستند.

معرفی صکوک اجاره

در میان محصولات مالی اسلامی، صکوک اجاره یک محصول متمایز به شمار می‌رود که محبوبیت زیادی بین سرمایه‌گذاران مسلمان به‌دست آورده است. این قراردادها از نظر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، هیچ اشکال فقهی ندارد و قابل اجرا در بازار سرمایه ایران است.

در این نوع اوراق، نهاد واسط با واگذاری اوراق و جمع‌آوری وجوه به وکالت از طرف صاحبان اوراق، دارایی مورد نیاز را از تولید‌کننده یا فروشنده آن خریداری کرده و به متقاضیان آن دارایی، اجاره می‌دهد که اجاره دارایی به‌صورت‌های مختلف قابل تصور است.

اجاره به شرط تملیک

دارایی در مقابل اجاره بهای معین برای مدت معینی به مستاجر اجاره داده می‌شود و در قرارداد اجاره، شرط می‌شود که در سررسید، مؤسسه ناشر اوراق، دارایی مورد اجاره را به مستاجر تملیک کند.

در زمان سررسید، مؤسسه ناشر اوراق مطابق شرط آن دارایی را به تملیک مستاجر درمی‌آورد. در این صورت نیز مؤسسه ناشر اوراق بخشی از اجاره بها را به‌عنوان حق الوکاله خودش برمی دارد و بقیه را به صاحبان اوراق می‌پردازد.

درآمد صاحبان اوراق در این قرارداد عبارت است از اجاره بهای ماهانه که به‌طور معمول بیشتر از صورت‌های قبل است، به این معنی که ارزش خود دارایی در اجاره بها گنجانده شده و درآمد صاحبان اوراق کاملا قابل پیش‌بینی است.

پذیره نویسی سهام بیستمین بانک خصوصی، در فرابورس

گروه بورس: پذیره‌نویسی سهام بیستمین بانک خصوصی ایران از روز شنبه، در فرابورس و شعب بانک ملت آغاز می‌شود.
به گزارش همشهری، در پی صدور مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار و بانک مرکزی 100 میلیارد تومان از سهام بانک آریا از اول هفته آینده عرضه می‌شود. قرار است 10 میلیارد تومان از سهام این بانک در فرابورس و مابقی از طریق شعب بانک ملت در سراسر ایران به‌فروش برسد.

عنایت‌الله دهقان، نماینده هیات مؤسس بانک آریا دیروز در جمع خبرنگاران گفت: شورای پول و اعتبار اردیبهشت ماه امسال با تاسیس بانک آریا موافقت کرد، در 27‌بهمن‌ماه نیز سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز پذیره‌نویسی سهام این بانک را صادر کرد.
او افزود: طبق پیش‌بینی انجام شده فعالیت بانک آریا با سرمایه 200 میلیارد تومان، از نیمه اردیبهشت ماه 90 و با افتتاح 15 شعبه در تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، کیش و رشت آغاز می‌شود. به گفته دهقان سرمایه بانک آریا در نخستین مجمع عمومی فوق العاده از 200‌میلیارد تومان به 600 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. دهقان گفت: مؤسسان بانک آریا را عموما فعالان حوزه فولاد، مواد‌غذایی و ساخت‌و‌ساز تشکیل می‌دهند.

در ادامه این نشست خبری، محمد آرام مدیرعامل تامین سرمایه امین، به‌عنوان مشاور عرضه سهام بانک آریا گفت:مؤسسان این بانک 50 درصد رقم سرمایه مورد نیاز، یعنی 100‌میلیارد تومان آن را، به‌صورت تمام نقد پرداخت کرده‌اند.100 میلیارد تومان دیگر هم حداکثر در دوره 15 روزه پذیره نویسی واگذار می‌شود. متعهد پذیره‌نویسی این سهام، شرکت تامین سرمایه‌امین است. او با توجه به تجربه‌های قبلی پیش‌بینی کرد، سهام قابل عرضه در همان روز اول در فرابورس و شعب بانک ملت به فروش برسد.

آرام گفت: طبق برآوردهای اولیه حداقل سود قابل پیش‌بینی برای این بانک برای سال اول تاسیس 17 درصد تخمین زده می‌شود. البته با توجه به نهایی نشدن بسته پولی و بانکی سال آینده هنوز نمی‌توان در این مورد نظر قطعی داد.

او تاکید کرد: در روز عرضه تلاش می‌شود سهام، بین تعداد بیشتری از متقاضیان سرمایه‌گذاری توزیع شود تا تعداد سهامداران بانک از این طریق، به شکل مطلوبی افزایش یابد.

وی اعلام کرد: سهامداران و مؤسسان این بانک کاملا به بخش خصوصی وابسته هستند. آرام گفت: نقطه تمرکز بانک آریا، فعالیت در حوزه ارائه خدمات به بخش تجارت و بازرگانی است. او افزود: این بانک درنظر دارد به‌تدریج بازار انتشار اوراق تجاری 3 تا9 ماهه را برای تامین مالی سرمایه درگردش تجار و بازرگانان و تولیدکنندگان در دست بگیرد. درنظر داشته باشیم در حال حاضر حجم بازار اوراق تجاری در آمریکا 1/5 تریلیون دلار تخمین زده می‌شود که چنین بازاری تاکنون در نظام بانکی ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است. او با اشاره به مبانی قانونی انتشار چنین اوراقی تاکید کرد: اوراق تجاری به‌عنوان یک ابزار جدید مالی به پشتوانه قانون ابزارها و نهادهای مالی قابل انتشار است.