گروه بورس: عضو شورای بورس اعلام کرد: مسئولان بورس باید گزارش‌های مرتبط با تاثیر هدفمندکردن یارانه‌ها بر بورس را منتشر کنند.

بورس

به گزارش همشهری، هر چند اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تاثیرات زیادی بر بازار سرمایه وشرکت‌های بورس دارد اما متولیان بورس تهران و بازار سرمایه تاکنون گزارش جامعی برای شفاف کردن تاثیرات اجرای این قانون منتشر نکرده‌اند، درحالی‌که تنها مرجعی که به تمام اطلاعات شرکت‌های بورس به‌صورت تجمعی دسترسی دارد و می‌تواند این اطلاعات را با برآورد کلی ارائه دهد بورس تهران است.

در حال حاضر ارزش بورس تهران 105میلیارد دلار برآورد می‌شود و سهامداران زیادی منافعشان با این بازار درگیراست اما گزارش‌هایی که مستقیما مربوط به منافعشان است در دسترسشان قرار نمی‌گیرد. 99 شرکت بورس در بهمن سال‌جاری گزارش پیش‌بینی سود سال90 خود را اعلام کردند و بر مبنای این گزارش‌ها 3/1دلار از سود شرکت‌های بورس تحت‌ تأثیر هدفمندشدن یارانه‌ها کاهش یافته است. از مجموع این شرکت‌ها تولید‌کنندگان سیمان بیشترین تاثیر را از قانون هدفمندکردن یارانه‌ها پذیرفته‌اند.

از سوی دیگر گروه محصولات شیمیایی، لاستیک و پلاستیک، کاشی و سرامیک، فلزات اساسی، خودرو و ساخت قطعات حمل‌ونقلی و استخراج کانی‌های فلزی از دیگر گروه‌هایی هستند که در این میان بیشترین پیش‌بینی کاهش سود را نسبت به دیگر صنایع حاضر در بورس داشته‌اند. در همین حال شرکت‌های دارویی بیشترین افزایش پیش‌بینی سود را برای سال آینده اعلام کرده و گروه‌های بانک‌ها، انبوه‌سازی‌‌ها، خدمات انفورماتیک، سرمایه‌گذاری‌ها و غذایی و آشامیدنی نیز از جمله گروه‌هایی هستند که اغلب شرکت‌های عضو آنها سال آینده را برای سهامداران‌شان سال پرسودی پیش‌بینی می‌کنند.

در چنین شرایطی تاکنون گزارشی درباره اطلاعات آماری شرکت‌ها برای بازار منتشر نشده و گزارش‌هایی هم که در این باره منتشر شده با مهر محرمانه فقط به وزارت اقتصاد و شورای بورس ارسال شده است. بر همین اساس روز گذشته محمدرضا پورابراهیمی، عضو شورای بورس در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد:با توجه به آنکه منافع بسیاری از سهامداران در بازار دخیل است بهتر است مسئولان بازار سرمایه گزارش‌های مربوط به تاثیرات اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها را منتشر کنند تا به شفافیت بازار کمک کند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا شورای بورس مسئولان بازار سرمایه را مکلف به انتشار گزارش‌های شفاف‌سازی‌ بیشتر برای انتشار اطلاعات مربوط به هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها نکرده است، گفت: بدیهی است با توجه به آنکه اطلاعات کلی شرکت‌ها در اختیار مسئولان بورس است، بهتر است این گزارش‌ها منتشر شود.

کد خبر 130540

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز