کمیسیون اروپا با انتشار گزارشی پیرامون امنیت انرژی کشورهای اروپایی، اعلام کرد: ایران در کنار روسیه از مهم ترین منابع تأمین انرژی اروپا در آینده خصوصا در زمینه گاز خواهد بود.

به گزارش همشهری، کمیسیون اروپا با همکاری خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گزارشی با نام «سیاست خارجی متناسب با منافع انرژی اروپا» منتشر کرد که در آن به بررسی امنیت عرضه انرژی در اروپا پرداخته شده است. براساس این گزارش، کمیسیون اروپا خواستار کاهش وابستگی کشورهای اروپایی به منابع نفت و گاز روسیه شده است و ایران را به عنوان یکی از مهم ترین جایگزین های انرژی روسیه معرفی کرده است. در این گزارش آمده است: از آنجا که ایران پس از روسیه دارای دومین ذخایر اثبات شده گاز در جهان است و باتوجه به یکجانبه گرایی روسیه در مبادلات انرژی با اروپا، ایران گزینه جدی برای کاهش وابستگی اروپا به منابع انرژی روسیه محسوب می شود. این گزارش همچنین با اشاره به موقعیت مناسب ترکیه به عنوان مسیر ترانزیت گاز به اروپا، می افزاید: احداث خط لوله گاز از ایران به اروپا از مسیر ترکیه، این کشور را به قطب ترانزیت گاز اروپا مبدل می سازد.
کمیسیون اروپا در این گزارش با اذعان بر ضرورت کاهش وابستگی انرژی اروپا به مسکو، به رهبران اروپایی توصیه کرده است که احداث خط لوله هایی جدید و ماوراء روسیه، از اهمیت حیاتی برای تأمین امنیت انرژی اروپا در آینده برخوردار است.
به گزارش همشهری، از زمانی که در ژانویه گذشته روسیه صادرات گاز خود به اروپا را کاهش داد، کشورهای اروپایی به اجماع رسیدند که یافتن منابع انرژی جدید و رقیب روسیه، دارای اهمیتی حیاتی است.
اتحادیه اروپا هم اکنون یک چهارم نفت و گاز مصرفی خود را از روسیه تأمین می کند و در همین حال، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اخیرا تهدید کرد که روسیه به راحتی می تواند عرضه انرژی خود را از اروپا به سمت آسیا تغییر جهت دهد، که این تهدید موجب تشدید نگرانی ها در اروپا نسبت به امنیت انرژی این منطقه شده است. در گزارش کمیسیون اروپا در این زمینه آمده است: با توجه به کاهش امنیت عرضه انرژی از سوی روسیه، متنوع ساختن مناطق جغرافیایی و مسیرهای ترانزیت گاز برای اروپا، از اهمیت حیاتی برخوردار است.

علاوه بر ایران، کشورهای آذربایجان، الجزایر، کشورهای شمال آفریقا، خاورمیانه و نروژ از دیگر منابعی محسوب می شوند که از دیدگاه کمیسیون اروپا به عنوان منابع جایگزین انرژی روسیه به حساب می آیند