همشهری آنلاین: بهای جهانی نفت خام به دلیل وجود نگرانی‌های تازه درباره پرونده هسته‌ای ایران به رقم بی‌سابقه 75 دلار و 42 سنت رسید.

به گزارش بلومبرگ، بهای هر بشکه نفت خام برای تحویل در ماه اوت در بازار نیویورک امروز با 28 سنت افزایش به 75 دلار و 42 سنت رسید.

گفته می‌شود این افزایش تا حدودی ناشی از به تعویق افتادن مذاکرات لاریجانی‌-‌سولانا و بالا گرفتن بحران هسته‌ای ایران بوده است.

مذاکرات علی لاریجانی مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران با خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که قرار بود روز چهارشنبه در بروکسل انجام شود، به سه‌شنبه هفته آینده موکول شده است. خبرگزاری‌ها در ایران به نقل از یک مقام آگاه در شورای عالی امنیت ملی (که ریاست آن را لاریجانی به عهده دارد) دلیل به تعویق افتادن این ملاقات را ملاحظات امنیتی عنوان کردند.

با این وجود لاریجانی پنجشنبه‌شب در ملاقاتی غیر رسمی و خصوصی با سولانا گفتگو کرد. او پیش از ملاقات دیشب به خبرنگاران گفت: ما درباره ادامه گفتگوها جدی هستیم و قصد داریم سه‌شنبه آینده مذاکراتمان را آغاز کنیم.

سخنگوی سولانا نیز با سازنده خواندن ملاقات دیشب گفت: اتحادیه اروپا انتظار دارد در مذاکراتی که روز سه‌شنبه آغاز می‌شود پاسخی اساسی از ایران دریافت کند.

سولانا روز شانزدهم خرداد بسته پیشنهادی کشورهای موسوم به 1+5 را در تهران تسلیم مقامات ایران کرد و اکنون کوشش می‌کند هرچه زودتر پاسخ ایران را به این پیشنهاد بگیرد. گفته می‌شود پنج کشور عضو دائم شورای امنیت و آلمان در این بسته از ایران خواسته‌اند در برابر تعلیق عملیات غنی‌سازی اورانیوم، مشوق‌های اقتصادی دریافت کند.

ایران پاسخگویی به پیشنهاد مذکور را به اواخر مرداد موکول کرد، اما مقامات غربی اصرار دارند پاسخ ایران زودتر اعلام شود.

کاندولیزا رایس وزیر امورخارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت که ایران باید پیش از اجلاس سران هشت کشور صنعتی جهان (گروه هشت) که 24 تیر در سن‌پترزبورگ آغاز می‌شود موضع خود را روشن کند.

ولادمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نیز دیروز گفت: به عنوان رئیس دوره‌ای کشورهای گروه هشت می‌خواهم پاسخ ایران پیش از برگزاری اجلاس سران در سن‌پترزبورگ اعلام شود. او گفت که پرونده هسته‌ای ایران از مهمترین مسائلی است که در این نشست مطرح می‌شود.

قرار است محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در اجلاس سران گروه هشت شرکت کند. او دیروز به ایران هشدار داد که شکیبایی جهان به تدریج به سر می‌رسد زیرا تهران به انتظارات بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای خود پاسخ نمی‌دهد.

وزرای خارجه گروه هشت از ایران خواسته بودند حداکثر تا پانزده خرداد (دیروز) به بسته پیشنهادی 1+5 پاسخ دهد، اما ایران گفت این کار را زودتر از اواخر مرداد نخواهد کرد.

کد خبر 1154

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز