پروین اعتصامی، شاعره نامدار معاصر ایران، در روز 25 اسفند سال 1285 شمسی در تبریز تولد یافت و از ابتدا زیر نظر پدر خود رشد کرد.

 در کودکی با پدر به تهران آمد و از محضر ارباب فضل و دانش که در خانه پدرش گرد می‌آمدند بهره‌ها یافت و همواره آنان را از قریحه سرشار و استعداد خارق‌العاده خویش دچار حیرت می‌ساخت. او در 8سالگی به شعر گفتن پرداخت . پروین در تمام سفرهایی که با پدرش در داخل و خارج ایران شرکت می‌کرد، به گسترش دید و اطلاعات و کسب تجارب تازه می‌پرداخت. او پیشنهاد ورود به دربار را با بلند نظری نپذیرفت و مدال وزارت معارف ایران را رد کرد. در سال 1314 چاپ اول دیوان پروین اعتصامی، شاعره توانای ایران، به همت پدر ادیب و گرانمایه‌‌اش انتشار یافت. دست اجل او را در 15 فروردین سال 1320 با بیماری حصبه از جامعه ادبی گرفت. پیکر او را به قم بردند و در مقبره خانوادگی به‌خاک سپردند.

عملیات اچ - 3

عملیات اچ - 3 یکی از بهترین عملیات‌های هوایی دنیا بود . در این عملیات فانتوم‌های نیروی هوایی ارتش ایران در 15فروردین سال 1360 پایگاه هوایی الولید را در غربی‌ترین نقطه عراق در مرز مشترک عراق و اردن بمباران کردند و آن‌را منهدم ساختند. در این عملیات بیش از 48 هواپیمای عراقی که بیشتر آنها بمب‌افکن‌های روسی بودند از بین رفتند .6 فروند جنگنده اف-4‌ای و 2 فروند جنگنده اف-4 دی با کمک 2فروند هواپیمای سوخت‌رسان بوئینگ 707 موفق شدند از مرز هوایی سوریه با عراق وارد محدوده هوایی عراق شده و عملیات را موفقیت‌آمیز به انجام برسانند.

اعدام ذوالفقار علی بوتو

ذوالفقار علی بوتو، سیاستمدار پاکستانی، به‌مدت 8سال در دولت‏های مختلف پست وزارت یافت. بوتو در سال 1966میلادی به‌دلیل نپذیرفتن موافقت‌نامه با هند بر سر کشمیر از مقام خود استعفا داد و سال بعد، حزب مخالف دولت را به نام حزب مردم تشکیل داد. این حزب در انتخابات سال 1970میلادی اکثریت کرسی‏ها را به دست آورد و سال بعد به ریاست‌جمهوری پاکستان رسید. ژنرال محمد ضیاءالحق طی کودتایی در سال 1977، بوتو را سرنگون کرد و او را به قتل و خیانت به کشور، متهم کرد. ذوالفقار علی بوتو سرانجام باوجود درخواست رهبران برخی کشورها برای عفو وی، در چهارم آوریل 1979میلادی در 50 سالگی اعدام شد.

ترور مارتین لوتر کینگ

مارتین لوترکینگ در حال سازمان دادن به تظاهرات اعتراضی بود که از خواسته‌‌های اولیه او یعنی برابری حقوق سیاهان به‌مراتب فراتر رفته بود. وی دیگر چون گذشته خود را تنها محدود به اعتراض علیه تبعیضات نژادی نمی‌دید بلکه فقر در جامعه آمریکا سرفصل جدید و برجسته فعالیت‌های او را تشکیل می‌داد. شعار کینگ این بود که دولت باید صرف هزینه در جنگ ویتنام را متوقف کرده و بودجه آن را به رسیدگی به حال بینوایان و محرومان جامعه اختصاص دهد. مارتین لوترکینگ بیش از ۳۹سال عمر نکرد اما جوا‌ن‌ترین فردی بود که جایزه صلح نوبل را دریافت کرد . او در 4 آوریل ۱۹۶۸ مورد اصابت گلوله یک سفید پوست نژاد‌پرست قرار گرفت و کشته شد .

برچسب‌ها