یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۴:۵۲
۰ نفر

لخ کاچینسکی، سیاستمدار و رئیس جمهور لهستان در 18 ژوئن 1949 در ورشو به دنیا آمد.

polish

  او دانش‌آموخته مدیریت و حقوق بود و در دهه۱۹۸۰ موفق به گرفتن دکترا از دانشگاه گدانسک شد. در سال‌۲۰۰۱ به همراه برادر دوقلویش یاروسلاو کاچینسکی، حزب قانون و عدالت را بنیان‎‏نهاد و از آغاز تا سال‌۲۰۰۳ رئیس این حزب بود. همچنین از سال‌۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ با رأی بالایی شهردار ورشو شد و در اکتبر‌۲۰۰۵ به ریاست‌جمهوری لهستان رسید. او در سانحه سقوط هواپیمای توپولف- 154 در غرب روسیه به همراه همسرش و 130‌سرنشین هواپیما که چند عضو بلندپایه دولت، ارتش و مجلس آن کشور درمیان آنان بود در ۱۰‌آوریل‌۲۰۱۰ کشته شد. این هیأت برای شرکت در مراسم هفتادمین سالگرد کشتار کاتین عازم روسیه بود.

وقوع قحطی در فرانسه

در دهم آوریل 1793میلادی قحطی وحشتناکی در فرانسه آغاز شد. این قحطی در جریان انقلاب کبیر فرانسه به دلیل تعطیلی مغازه‌های خواربارفروشی و نانوایی‌ها به وقوع پیوست. رو‌آوردن کشاورزان و مزرعه‏داران به امور سیاسی و رها کردن کشت و کار از دلایل کمبود موادغذایی و نایاب شدن مواد خوراکی بود. شدت قحطی پاریس و نبودِ موادغذایی چنان فشاری به مردم آورد که آنان حتی سگ‏ها و گربه‌ها و سایر حیوانات را می‏خوردند. در جریان این قحطی، ده‌ها هزار نفر از گرسنگی جان باختند.

تاراج آثار تاریخی عراق

در روز 10 آوریل موزه عراق در بغداد مورد تاراج قرار گرفت. در تاراج آثار تاریخی عراق 2‌سازمان صهیونیستی انستیتوی یهودی امنیت ملی و مرکز پژوهش‌های امنیتی با نیروهای آمریکایی شرکت داشتند. در این عملیات غارتگری 24‌هزار قطعه تاریخی که از 65هزار و 555 محل تاریخی جمع‌آوری شده بود و متعلق به دوران ماقبل تاریخ و شامل تمدن‌های سومری، آشوری، بابلی و اسلامی بود، به سرقت رفت. از جمله این آثار سرقت شده می‌توان به سنگ‌نوشته بابلی و 80‌هزار عدد از سنگ نوشته‌های میخی که قدیمی‌ترین کتابخانه برای پژوهش زبان‌های قدیم به شمار می‌رود، اشاره کرد. در این جنایت همه آثار و دست نوشته خطاطان مشهور مسلمان و کتاب‌های خطی موجود در این موزه که 20‌هزار و 214‌دست‌نوشته را شامل می‌شد و به زبان‌های عربی، فارسی، ترکی و کردی نوشته شده بود به آتش کشیده شد. همچنان‌که حافظه عراق را که در کتابخانه ملی قرار داشت و میلیون‌ها سند ویژه از وزارتخانه‌ها، بایگانی و اسناد پادشاهی از زمان عثمانی، دوران اشغال بریتانیا، دوره پادشاهی عراق و جمهوری را در برمی‌گرفت به آتش کشیدند.

ترور نافرجام شاه

رضا شمس آبادی روز بیست‌و‌یکم فروردین ماه سال۱۳۴۴ تصمیم گرفت هنگام ورود محمدرضا پهلوی به کاخ مرمر، او را به هلاکت برساند. او در مقابل در ورودی کاخ قرار گرفت، اما به‌علت تأخیر چند دقیقه‌ای شاه، نقشه عملی نشد. استوار بابایی که در پشت یکی از درختان مخفی شده بود، او را مورد هدف قرار داد اما شمس‌آبادی او را به هلاکت رساند. سپس با استوار آیت‌لشگری روبه‌رو شد. او نیز به سرنوشت بابایی دچار شد. شاه به سمت دفتر خود دوید. رضا نیز به‌دنبالش رفت و فریاد زد: من باید این جلاد را بکشم اما افسوس که رگبار مسلسل دژخیمان دفتر مخصوص شاه این قهرمان ۲۴‌ساله را خونین‌پیکر بر زمین انداخت. پیکر شهید‌رضا شمس‌آبادی در مکانی نامعلوم به خاک سپرده شد تا نشانی از او باقی نماند. سنگ یادبود این شهید بزرگوار در کنار دیگر شهدای شهر نوش‌آباد در جوار امامزاده محمد‌بن‌زید‌بن‌حسن‌مجتبی(ع) مورد علاقه و احترام مردم قراردارد.

کد خبر 131791

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز