همشهری آنلاین : وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب و سخنان ایشان در مشهد مقدس گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص پیشرفت های علمی و فناوری کشور در سال‌های گذشته مسئولیت و وظیفه ما را سنگین تر می کند و ما باید با تلاش بیشتر و ارائه برنامه های تحولی گام‌های بلندتری برای تعالی کشور در سال جدید برداریم و جهاد علمی را به عنوان پشتوانه فنی و علمی جهاد اقتصادی در نظر بگیریم.

به گزارش ایسنا، کامران دانشجو در دیدار با کارکنان ستادی وزارت علوم در حوزه های وزارتی، آموزشی و پژوهش و فناوری با اشاره به نامگذاری سال جدید با عنوان جهاد اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری تاکید کرد: کارکنان و مدیران باید در مصرف بیت المال و اموال عمومی حساسیت زیادی داشته باشند و با مصرف صحیح و پرهیز از اسراف و اتلاف هزینه و انرژی در راستای جهاد اقتصادی حرکت کنند.

وزیر علوم گفت: کار بدون منت برای ارباب رجوع و در جهت رضایت خداوند یک عبادت بزرگ است و کارکنان تلاش کنند با پیگیری جدی و پیدا کردن راه حل‌های قانونی مشکلات ارباب رجوع را حل کنند.

وی خطاب به کارکنان ستاد وزارت علوم افزود: کارشناسان و کارکنان باید ذهنی فعال و پویا داشته باشند و در کمترین زمان، روش و مکانسیم انجام دادن کارها را پیدا و کمک کنند؛ با استفاده از ظرفیت‌های قوانین و آیین‌نامه‌ها، سیاست‌ها و تصمیمات اتخاذه شده به سرعت اجرایی شوند.

وزیر علوم در این دیدار ضمن قدردانی از اقدامات انجام شده در معاونت آموزشی گفت: گسترش هدفمند آموزش عالی، تدوین طرح آمایش آموزش عالی، بازنگری سرفصل‌ها و متون درسی علوم انسانی، جذب هر چه بیشتر اعضای هیات علمی و تدوین آیین‌نامه‌های جدید آموزشی در حوزه پذیرش دانشجوی دکترا، از اقدامات مفید در سال گذشته بود و باید تلاش شود در سال جدید این اقدامات به نتیجه مطلوب برسد و البته اگر در هریک از سیاست‌ها نقطه ضعف یا اشکالی درعمل وجود داشته باشد باید تعصب را کنارگذاشته و اشکالات را برطرف کرد.


توسعه تحصیلات تکمیلی از برنامه های جدی وزارت علوم است

وی افزود: ظرفیت آموزش عالی کشور برای پذیرش دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی افزایش یافته است اما باتوجه به نیاز کشور باید به طور جدی تلاش کنیم بهتر و بیشتر از پتانسیل و توان 30هزار عضو هیات علمی و امکانات دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها برای توسعه دوره‌های تحصیلات تکمیلی و افزایش پذیرش دانشجو در این دوره استفاده کنیم.

دانشجو گفت: دانشگاه‌های ما با اعضای هیات علمی مجرب، دانشمند و متقی ظرفیت پذیرش دانشجوی در دوره های تحصیلات تکمیلی را بیش از این دارند و باید کارها را به گونه ای جلو برد که نه تنها دانشگاه‌های مادر بلکه همه دانشگاه‌ها باید دوره‌های تحصیلات تکمیلی را دایر کنند و به این ترتیب هم دانشجویان داوطلب را بیشتر پذیرش کنند و هم اساتید و اعضای هیات علمی بیش از پیش به کارهای تحقیقاتی و پژوهشی بپردازند و مشکلات و گره های حوزه های کاربرد را حل کنند، چراکه هم اساتید ما این ظرفیت و قابلیت را دارند و هم دانشجویان زیادی داوطلب دوره های تحصیلات تکمیلی هستند.

به گفته وزیرعلوم، پژوهشگاه‌های کشور با پذیرش دانشجوی دکتری پژوهش محور می توانند نقش مناسبی برای افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی و کاربردی کردن تحقیقات علمی داشته باشند. البته دانشگاه‌های کشور می‌توانند به ازای هر 5 دانشجوی دکترای آموزش محور، یک دانشجوی دکتری پژوهش محور پذیرش کنند. به شرطی که موضوع پایان نامه در جهت درخواست و رفع نیاز سازمان ، نهاد یا دستگاه اجرایی به عنوان کارفرما باشد.  

برچسب‌ها