گروه سیاسی: مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای با حضور رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی برگزار شد.

پیش از سخنرانی محمود احمدی‌نژاد، فریدون عباسی پشت تریبون رفت تا خبری را در سخنرانی خود اعلام کند. عباسی در این مراسم خبر داد: واحد تولید دی‌اکسید اورانیوم گرید سرامیکی با غنای طبیعی در کارخانه فرآوری اورانیوم اصفهان به مرحله بهره‌برداری نزدیک و خوراک‌دهی آن آغاز شد. در این مراسم همچنین اعلام شد: ایران با تولید رادیوداروی مس 64 (فیو -‌ای تی اس ام) چهارمین تولیدکننده این رادیودارو در جهان شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ارتباط با فعالیت‌های بخش غنی‌سازی در سال 89 خاطرنشان کرد که تولید اورانیوم غنی شده با غنای کمتراز 5درصد با به‌کارگیری سانتریفیوژهای نسل اول با بالاترین راندمان ادامه دارد.عباسی گفت: در جهت بهینه‌سازی ماشین‌های سانتریفیوژ برای افزایش توان جداسازی، ماشین‌های نسل دوم نیز تولید و آزمایش شده‌اند. در ادامه این تحقیقات همکاران توانمند ما در سازمان انرژی اتمی ایران در پرتو الطاف خداوندی توانستند ماشین نسل سوم را نیز طراحی کنند. این ماشین آزمایش‌های خود را با موفقیت به پایان رسانده است. او گفت: در راستای تامین مواد غنی شده برای سوخت راکتور تحقیقاتی تهران 2زنجیره در سایت غنی‌سازی نطنز به این منظور راه‌اندازی شده و در حال تولید است.

احمدی‌نژاد هم که پس از عباسی برای سخنرانی روز ملی فناوری هسته‌ای روی سن رفت، با تشکر از همه تلاشگران این عرصه تاکید کرد: ملت ایران منتظر است هر روز اخباری خوش از پیشرفت‌های جدید و تلاش‌ها و فداکاری‌های شما بشنود. رئیس جمهور همچنین گفت: باید به سمت بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های هسته‌ای در مسیر صیانت از عزت انسانی و رفاه حرکت کنیم و هیچ ظرفیتی در این خصوص نباید دور از دسترس متخصصان‌مان باشد. او ادامه داد: تمامی این مسائل برازنده ملت ایران است که تبدیل به مرکز صدور دانش هسته‌‌ای شود.

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنانش با برشمردن مشکلات بشر کنونی گفت: امروز نیز مشکل از بدنه ملت‌ها و توده‌های ملت‌ها نیست، مشکل از مدیریت‌های حاکم بر جهان است. عده‌ای به مراکز اصلی مدیریت جهان حاکم شده‌اند و جهان را خیلی بد اداره می‌کنند و یکجانبه، ناعادلانه و ضدانسانی مدیریت می‌کنند که یک بخش آن همین موضوع هسته‌ای است که ببینید با ما چه کردند و با دوستان خود چه کردند. یک ملتی همه قوانین و مقررات را به دقت رعایت کرده و می‌بینند تقلبی اتفاق نیفتاده اما می‌گویند ما منحرف شده‌ایم و از خودمان می‌خواهند سند بدهید که منحرف شده‌اید. این چه نوع مدیریتی است؟