همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور حرکت در جهت به دست آوردن و تثبیت دانش هسته‌ای را در واقع صیانت از استقلال و خودباوری ملت ایران ارزیابی و تصریح کرد: با حرکت ملت ایران پایه‌های اصلی سلطه‌ مستکبران در هم شکسته شد.

 به گزارش ایسنا دکتر محمود احمدی‌نژاد بعدازظهر شنبه (20 فروردین)  در مراسم سالروز فناوری هسته‌ای، با اشاره به این‌که در زمان ملی شدن صنعت نفت، عزت و استقلال ملت ایران تثبیت شد و گسترده‌تر از آن در موضوع ملی شدن انرژی هسته‌یی اتفاق افتاد، با طرح این سوال که چرا انرژی هسته‌ای برای ما مهم است؟ اظهار داشت: این مقوله از دو جهت برای ما دارای اهمیت است؛ اول از این بابت که یک علم است و تعالی یک انسان و جامعه بدون علم و فناوری ممکن نیست و در حوزه‌ی ورود به افق‌های بالا و فتح قله‌های بلند، علم است.

 رئیس‌جمهور با یادآوری این نکته که بدون علم، حرکت در واقع حرکت بدون چراغ در ظلمات شب و مسیر سنگلاخ کوهستانی است، اضافه کرد: علم، قدرت مسلط و حرکت نیروها و انرژی‌های نهفته در عالم را در اختیار انسان قرار می‌دهد؛ به گونه‌ای که حتی دروازه‌ کمالات معنوی انسان نیز می‌باشد.

 وی برخی علوم را دارای نقش محوری عنوان کرد که هرکس به آنها دست یابد باقی بخش‌ها را نیز زیر سلطه درمی‌آورد.

 احمدی‌نژاد در همین زمینه دستاوردهای فناوری کشور در فتح قله‌های هسته‌ای را دمیدن یک روح و انرژی بی‌پایان به ساحت علم و تولید فناوری کشور توصیف کرد و با بیان این‌که سرعت این فناوری آن‌قدر زیاد است که امسال اعلام کرده‌اند سرعت پیشرفت علمی ایران چند برابر متوسط رشد جهانی است، گفت: این مساله بدین معناست که اگر با این شتاب به جلو برویم ظرف چند سال فاصله‌ها برداشته می‌شود.

 رئیس‌جمهور هم‌چنین علت دوم دستیابی به فناوری هسته‌ای را بحث استقلال، خودباوری و عزت ملت ایران دانست و گفت: دشمنان ما به دنبال گرفتن استقلال و علم ما بودند که توفیق حاصل نکردند. ملتی که علم و خودباوری را نداشته باشد به کجا خواهد رفت؟ حرکت در جهت به دست آوردن و تثبیت دانش هسته‌ای در واقع صیانت از استقلال و خودباوری ملت ایران است و وقتی قله‌ی بلندی تثبیت می‌شود، حرکت در همه‌ زمینه‌ها شتاب می‌گیرد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود، تقسیم‌بندی‌های ناعادلانه‌ جهان فعلی را مورد بحث قرار داد و با تاکید بر این‌که آنها (غرب) دنیا را به چند کشور تقسیم کرده و باقی را در چند درجه و توسری‌خور در نظر گرفته‌اند، گفت: شاید مهم‌تر از بحث علمی در موضوع هسته‌یی ما بحث استقلال، خودباوری و اثبات هویت و عزت و دانش یک ملت در برابر قدرت‌های سلطه‌جوی جهانی بود.

 وی ادامه داد: برای آنها پذیرش دانش هسته‌ای ما بسیار آسان‌تر از اقتدار ما در سرزمین ایران بود که دلیل این مساله نیز روشن است؛ چرا که در فضایی که سلطه‌گران بار آورده‌اند که خارج از اراده‌ی آنها اتفاقی نیفتد، اگر ملتی حرکت کند، پایه‌های سلطه‌ی مستکبران در هم شکسته است.

 احمدی‌نژاد هم‌چنین در این زمینه بحث همراهی بعضی از کشورها با جمهوری اسلامی ایران را مورد اشاره قرار داد و گفت: وقتی از بعضی از آنها می‌پرسیدیم که چرا با ما همراهید؟ می‌گفتند که اگر شما از این راه عبور کنید، راه برای سایر ملت‌ها نیز باز می‌شود. حرکت ملت ایران در علم و فناوری و صیانت از عزت، موفقیت‌های بزرگی پدید آورده است.

 رئیس‌جمهور این مقوله را باعث مطرح شدن شکست‌ناپذیری ملت ایران دانست که از قبال آن قدرت‌های سلطه‌گر فهمیده‌اند که اگر ملت ایران بخواهد حرکت کند قدرتی نمی‌تواند مانع اعمال اراده‌اش شود.

 وی همچنین با تبریک دستاوردهای جدید هسته‌ای کشور، از متخصصان خواست تا این راه نورانی را با سرعتی بیشتر که پایانی ندارد، ادامه دهند.

 احمدی‌نژاد گفت: باید به سمت بهره‌گیری از همه‌ ظرفیت‌های هسته‌ای در مسیر صیانت از عزت انسانی و رفاه حرکت کنیم و هیچ ظرفیتی در این خصوص نباید دور از دسترس متخصصانمان باشد. تمامی این مسائل برازنده‌ ملت ایران است که تبدیل به مرکز صدور دانش هسته‌ای شود.

 رئیس‌جمهور درخصوص بحث تبادل سوخت رآکتور تهران نیز گفت: در موضوع تبادل خیال می‌کردند که ما قادر نخواهیم بود تجهیزات لازم برای رآکتور تهران را تولید کنیم و یک مبادله را می‌خواستند به بالاترین قیمت بفروشند. وقتی ما اراده کردیم جبهه‌ دشمن وا رفت و گرد روسیاهی و مرگ بر چهره‌ی بدخواهان ملت ایران پاشیده شد.

 وی بار دیگر از متخصصان هسته‌ای خواست که با تمام توان این مساله را مورد پشتیبانی قرار دهند و کشور به نقطه‌ای دست یابد که ضمن استفاده از تمام ظرفیت‌های هسته‌ای، به پایگاه علم و دانش هسته‌یی تبدیل شود.

رئیس‌جمهوردر ادامه سخنان خود با تشکر از همه مجاهدان و تلاشگران این عرصه گفت: ملت ایران منتظر است هر روز اخباری خوش از پیشرفت‌های جدید و از تلاش‌ها و فداکاری‌های شما بشنود.

 وی در بخش دوم سخنان خود با واکاوی علت پیروزی ملت ایران در بحث فناوری هسته‌ای افزود: شناخت دلایل و عوامل این پیروزی راه آینده را در همه زمینه‌ها روشن می‌کند.

 احمدی‌نژاد تصریح کرد: علت اول توکل بر خدا بود. یک ملت متوکل و پیوسته به آسمان، قدرت بی‌نهایت دارد چرا که به کانون قدرت بی‌نهایت متوسل شده است. یک ملت متوکل بر خدا احساس عزت می‌کند و از زرق و برق قدرت‌های بزرگ نمی‌هراسد و خود را باور دارد.

 وی تاکید کرد: ملت ما متوکل به خدا و پیوسته به آسمان بود.

 رئیس‌جمهور علت دیگر پیروزی ملت ایران در بحث فناوری هسته‌ای را همدلی بی‌نظیر ملت عنوان کرد و گفت: خاطرات بسیار زیبا و فراموش ناشدنی از دوران مبارزه هسته‌ای و نهضت هسته‌ای داریم که همه ملت از کوچک و بزرگ در سفرهایی که به استان‌ها داشتیم قبل از هر چیز شعار "انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست" را سر می‌دادند. یک ملت 70 میلیونی همدل بودند و بدون شک اگر یک ملت متوکل بر خدا همه با هم یک چیزی را اراده کنند، حتما محقق خواهد شد و اصلا اراده یک ملت 70 میلیونی تجلی اراده خداست و تقریبا محال است که 70 میلیون با هم اشتباه کنند.

 احمدی‌نژاد همچنین خاطر نشان کرد: ایستادگی بی‌نظیر ملت ایران و رهبری گرانقدر و همدلی تاریخی، ما را پیروز کرد، البته باید از ساحت مقدس امام عصر (ع) تشکر کنم که تجلی اراده خدا و تجلی مدیریت الهی است. من به عنوان کوچک ملت ایران و آخر صف خادمان ملت ایران که در تمام جزئیات موضوع هسته‌ای حضور داشتم، می‌گویم که عنایات، هدایات و پشتیبانی ویژه امام عصر (عج) در موضوع هسته‌ای مشهود بود.

 وی با اشاره به این‌که باید همین روحیه توکل بر خدا، ایستادگی و مقاومت و اتصال به آسمان، همدلی و توجه به امام عصر (عج) را حفظ کنیم، گفت: اینها ما را در هر عرصه‌ای پیروز خواهد کرد.

 رئیس‌جمهور یادآور شد: یادمان است که شش سال قبل می‌گفتند باید تعلیق کنید همیشه باید تاریخ را مرور کنیم. در مذاکرات پاریس بعد از چند ساعت مذاکره از موضع پرویی و بی‌ادبی می‌گفتند نمی‌شود و باید 10 سال مذاکره کنیم شاید بعد از آن اجازه دادیم چند تاسیسات داشته باشید. تازه به دوران رسیده‌های بی‌شخصیت که همه سابقه‌شان آدم‌کشی و جنایت به بشریت است که امروز نقاب آزادی و حقوق بشر به چهره‌شان زده‌اند، چنین می‌گفتند که البته خواسته آنها پذیرفته شد و تاسیسات اصفهان که جزو هیچ تعهد و پادمانی نبود، پلمپ شد.

 احمدی‌نژاد ادامه داد: آنها باور داشتند که می‌توانند جلوی ملت ایران را بگیرند و باور داشتند که اگر فشار بیاورند ملت ایران عقب‌نشینی می‌کند، البته برخی هم از داخل حمایت می‌کردند.

 وی با تاکید بر این‌که باید ببینیم از کجا به کجا رسیده‌ایم، گفت: امروز چه کسی جرات دارد بگوید می‌خواهیم به ملت ایران فشار بیاوریم البته آنها این آرزو را دارند که به لطف خدا آن را با خود به گور خواهند برد. آنها دنبال این بودند که ملت ایران را ساقط کنند، اما توکل، ایستادگی و همدلی ما را به اینجا رساند و امروز عقلای آنها می‌دانند بزرگترین قدرت صالح و انسانی، ایران است و این برآمده از نهضتی است که تحت عنوان هسته‌ای انجام شد.

 احمدی‌نژاد ادامه داد: سال 86 در جلسه‌ای بحث بود که چه خواهد شد، من همان موقع ایمان داشتم ایستادگی ملت ایران همه محاسبات جهانی را به هم خواهد زد، لذا راه همین است. متوکل به خدا و همدل باشیم بزرگترین تصمیمات تاریخی را بگیریم حتما موفق خواهیم شد که در قضیه یارانه‌ها آن را دیدیم. یک ملت تصمیم گرفت سنگین‌ترین گردنه اقتصادی را به سلامت به زیبایی و افتخار عبور کرد که امروز چندین کشور از ما خواسته‌اند کارشناسانمان آنجا بروند و آموزش دهند و مدیریت کنند.

 وی تاکید کرد: هر جا که برای خدا همدل بایستیم، پیروز خواهیم بود.

 رئیس‌جمهور در بخش سوم سخنان خود با اشاره به مناسبات جهانی و با بیان این‌که ما ملتی هستیم که نمی‌توانیم از مناسبات جهانی فارغ شویم، تصریح کرد: روند حرکت بشریت به سمت جهانی شدن پدیده‌ای نیست که استعمارگران و غربی‌ها آن را ابداع کرده باشند. انسان برای زندگی جهانی خلق شده است و بدون زندگی جهانی ناقص است. آغاز شکوفایی یک انسان در یک افق جهانی اتفاق می‌افتد.

 احمدی‌نژاد اظهار کرد: انسانی که محدود به یک روستا، یک شهر، یک نژاد، یک قبیله، یک رنگ، یک حزب، یک گروه، یک طایفه، یک سازمان اقتصادی و امثال آنها باشد خیلی کوچک است. شکوفایی انسانی زمانی شروع می‌شود که همه جهانی فکر و جهانی زندگی کنند. زمانی که همه مرزهای قلابی و مرزهایی که بین انسان‌ها فاصله ایجاد می‌کند، برتری‌ها و تفوقی کاذب ایجاد می‌کند، برداشته شود ، خالص انسانیت بروز می‌کند که همان فطرت الهی انسان‌ها است که به دنبال توحید، عدالت، عشق و محبت است.

 وی با بیان این‌که مانع اصلی در برابر شکوفایی انسان‌ در طول تاریخ مدیریت‌های بسته ناصالح حقیر بودند، گفت: امروز نیز مشکل از بدنه ملت‌ها و توده‌های ملت‌ها نیست، مشکل از مدیریت‌های حاکم بر جهان است. عده‌ای به مراکز اصلی مدیریت جهان حاکم شدند و جهان را خیلی بد اداره می‌کنند و یکجانبه، ناعادلانه و ضدانسانی مدیریت می‌کنند که یک بخش آن همین موضوع هسته‌یی است که ببینید با ما چه کردند و با دوستان خود چه کردند. یک ملتی همه قوانین و مقررات را به دقت رعایت کرده و می‌بینند تقلبی اتفاق نیفتاده، اما می‌گویند ما منحرف شدیم و از خودمان می‌خواهند سند بدهید که منحرف شده‌اید. این چه نوع مدیریتی است؟

 احمدی‌نژاد اضافه کرد: در همین ماجرای ژاپن که ما متاسفیم این اتفاق افتاد البته من فکر می‌کنم آژانس اطلاعات درستی به ملت‌ها نداده است، اخیرا پاکستان، کره‌جنوبی، چین اعلام کردند که آبهایشان آلوده شده است و این نشان می‌دهد ابعاد مساله خیلی گسترده‌تر از آن چیزی است که اعلام شده است. البته ما متاسفیم که این اتفاق در ژاپن افتاد که انشاءالله موفق شوند مهار کنند،اما اگر یک هزارم این اتفاق در کشور مخالف آمریکا می‌افتاد عزای عمومی در همه کرات بود. سر و صدا می‌کردند. این نیروگاه بوشهر ما هنوز راه نیفتاده اینقدر سر و صدا می‌کنند این دوگانگی و تبعیض است.

 وی ادامه داد: وقتی اقتصادشان خراب می‌شود به کشورها حمله می‌کنند. با شعار حقوق بشر همه حیثیت بشر را زیر پایشان له می‌کنند. به یک کسی در خیابان ماشین می‌خورد داستان درست می‌کنند و هنوز برای کسی حکمی صادر نشده سر و صدا می‌کنند، اما در خود آمریکا 53 زن در نوبت اعدام بودند و همان زمان که ما در نیویورک بودیم، یکی را اعدام کردند.

 احمدی‌نژاد در ادامه با طرح این سوال که آیا شما به دنبال حقوق بشر هستید؟ گفت: اگر بناست کسی که علیه بشریت قیام کرده، محاکمه شود اول باید روسای جمهور آمریکا پی در پی محاکمه شوند.

 وی با بیان این‌که نظام دموکراسی متکی بر سرمایه و رسانه، نظام دیکتاتور قطعی است که یک ظاهری درست کرده است، افزود: سنگین‌ترین سانسور خبری در آمریکاست، ملت حق انتخاب آزاد ندارند، دو نفر را جلو می‌فرستند می‌گویند این آقای بوش است و این غیر از آقای بوش. همه از بوش متنفر بودند به آن یکی رای دادند و این هم رفتار بیرونی آنهاست که می‌بینیم. گفتند می‌خواهیم تغییر بدهیم چه تغییری اتفاق افتاد، کشتن مردم و فریب‌کاری که همان است این وضع سیاست‌شان است.

 رئیس‌جمهور ادامه داد: این هم وضع اقتصادشان است می‌بینید چه بلایی سر اقتصاد جهان آوردند، غارت و چپاول هم حدی دارد، چپاول مدرن. چقدر دارایی کاغذی قلابی به اقتصاد جهانی تزریق می‌کنند و تورم آن را به ملت‌ها تحمیل می‌کنند و کالای مفت و مجانی می‌برند.

رئیس‌جمهور در ادامه‌ی اظهارات خود، بحث کسری بودجه‌ی آمریکا را مورد اشاره قرار داد و با یادآوری این نکته که امسال این کشور بیش از 1600 میلیارد دلار کسری بودجه دارد، افزود: این مساله در کنار بدهی 14 هزار و 600 میلیارد دلاری خارجی آمریکا نیز قابل توجه است که بسیار بیشتر از تولید ناخالص ملی آنهاست. این مساله بدین معناست که از جیب دیگران کار می‌کنند.

 احمدی‌نژاد با بیان این‌که آیا مسائل منطقه را نمی‌توان انسانی‌تر حل کرد و نمی‌شد با گروه‌های بی‌طرف با کشورها به مذاکره پرداخت؟ اضافه کرد: می‌توانستند با کشوری در مورد اصلاحات صحبت کنند و اگر زیر بار نرفت همه با او قطع ارتباط کنند. مگر این منطقه چه دارد که آنها این‌گونه رفتار می‌کنند؟

 وی ادامه داد: سالانه صدها میلیارد دلار اسلحه در این منطقه فروخته می‌شود. تفکر مدیریتی این مقوله چیست؟ معلوم است که این دنیا با این تفکر به بن‌بست می‌رسد و دچار تنش می‌گردد.

 رئیس‌جمهور با تاکید بر اصلاح شرایط فعلی به عنوان ماموریتی همگانی، اضافه کرد: هرچه به جلو می‌رویم اوضاع بدتر می‌شود. رییس‌جمهور قبلی آمریکا با زبان موشک و بمب و جنگ بر سر کار آمد و چون شکست خورد، یکی دیگر را با زبان تغییر به صحنه آوردند؛ در حالی که دومی هم بمب و موشک آورد و هم فربیکاری و دروغ را.

وی رفتارهای غیرانسانی رژیم صهیونیستی را نیز مورد انتقاد قرار داد و تنازع برای بقاء را اندیشه‌ای ضدانسانی و شیطانی معرفی کرد و افزود: آنها با همین نگاه در موضوع هسته‌یی ما نیز وارد شدند؛ چرا که همه‌ خوبی‌ها را برای خود و همه‌ی بدبختی‌ها و حقارت‌ها را برای سایر ملت‌ها می‌خواستند.

 احمدی‌نژاد در همین زمینه وضعیت برخی کشورهای آفریقایی علی‌رغم داشتن منابع سرشار را مورد بحث قرار داد و در مورد تحولات ساحل‌عاج نیز گفت: در ساحل‌عاج اختلافی در انتخاباتی پیش آمد، اما آنها تصمیم گرفتند که حمله‌ نظامی کنند؛ این نوع مدیریت جداشده از آسمان و بر مبنای خودخواهی‌های یک عده و عامل مشکلات بشریت می‌باشد.

 وی این مدیریت را ناتوان در رسیدن به موفقیت برشمرد و با تاکید بر این‌که باید این قبیل مدیریت اصلاح شود و کسی نمی‌تواند خود را از این مقوله مستثنی کند، خاطرنشان کرد: اگر ذره‌ای ملتی در برابر آنها سستی کند، هجوم نظامی می‌کنند و هرجور که می‌خواهند تصمیم می‌گیرند. امروز ناتو برای خود کسی شده است و به لیبی و افغانستان حمله می‌کند.

 رئیس‌جمهور این مدیریت را در پایان راه توصیف کرد و با یادآوری شکست‌های آنها در قبال خاورمیانه جدید گفت: آنها فکر می‌کردند که خاورمیانه جدیدی پیش روست، اما باید بدانند که بشریت از یک مسیر آگاهی عبور کرده و راهی برای نجات آنها جز پایین آمدن از کاخ‌های سلطه وجود ندارد. ما نیز باید به فکر آینده باشیم؛ به‌خصوص ملت ایران که خداوند نعمت‌ها و مسوولیت‌هایی را برایش در نظر گرفته است.

 احمدی‌نژاد بزرگ‌ترین فرصت برای بشریت را تلاش برای اصلاح مدیریت جهانی دانست و با تاکید بر این‌که باید تلاش شود این بساط برچیده گردد، گفت: بالاترین جهاد، به هم زدن نظامات ظالمانه است. البته نه با جنگ، و ملت ایران برای پیشبرد اهداف خود هیچ‌گاه نیاز به جنگ نداشته است. تنها ملتی که می‌تواند اندیشه‌ی انسانی، عادلانه، آسمانی به بشریت هدیه کند ملت ایران است که در واقع گفتن این مساله ناسیونالیسم نیست، بلکه ذکر و شکر نعمت الهی است.

 وی تصریح کرد: تنها جایگزین این وضعیت نابسامان، حکومت جهانی مبتنی بر عدالت است و امروز پرچمدار این اندیشه، ملت ایران است. ملت عزیز ایران مانند همیشه تاریخ در ماموریت جهانی خود موفق خواهد شد و آینده از آن ملت ایران خواهد بود.

کد خبر 131849
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز