اگر رستوران فضای باز داشته باشد گاهی همین‌که پشت میز می‌نشینید، ‌فردی متکدی با لباس‌های چرک و پاره جلو آمده و درست زل می‌زند به چشمانتان.

برای اینکه این ماجرا، تا پایان غذا خوردن، خاطرتان را مکدر نکند دست به جیب شده و به وی کمک می‌کنید تا شاید از آن اطراف دور شود. این اتفاقی است که در شکل‌های گوناگون در سطح شهر رخ می‌دهد. یکی می‌آید و به‌بهانه در راه ماندن جلویتان را در خیابان گرفته و تقاضای کمک می‌‌کند و دیگری مانند آنچه در تصویر مشاهده می‌کنید به‌‌صورت هدفمند درست جایی را برای خوابیدن انتخاب می‌کند که بالای سرش رستورانی قرار دارد.

خُب، خیلی‌ها وقتی می‌بینند وی با این حالِ زار گوشه پیاده‌رو کِز کرده و آنها قرار است غذای رستوران را میل کنند به‌اصطلاح دلشان می‌سوزد و برای کمک‌کردن، زود دست به جیب می‌شوند. این در حالی است که برای همه فن‌های تکدیگری بدلی وجود دارد؛ راه‌حلی که می‌تواند مستمند را از غیرمستمند تمیز دهد. برای نمونه اگر کسی به‌خاطر گرسنگی طلب پول می‌کند می‌توان وی را به خرید غذایی ساده دعوت کرد. یا اگر کسی اظهار کرد که در راه مانده می‌توان اظهار کرد که « از قضا من هم راهی همانجا هستم می‌توانیم با هم به ایستگاه اتوبوس یا قطار و غیره برویم». اگر فرد به طمع پول جلو آمده باشد بلافاصله خود را لو می‌دهد وگرنه با اطمینان از در راه ماندن وی می‌توان به او کمک کرد.

تغییر کاربری موتورسیکلت

برخی راکبان موتورسیکلت آنقدر با این وسیله در پیاده‌رو اقدام به سدمعبر کرده‌اند که امر به برخی دیگر مشتبه شده است که این وسیله کاربری دیگری هم دارد و آن سدمعبر است. البته در تصویری که مشاهده می‌کنید این سدمعبر برای جلوگیری از عبورو مرور روی سیمان‌های خیس و تازه بوده است.

آبخوری مدرسه

دیروز به‌محض چاپ مطلبی در مورد لزوم استفاده از لیوان‌های یکبار مصرف برای آبخوری‌های کنار پیاده‌رو برخی شهروندان با ارسال تصاویری در مورد آبخوری‌های مدرسه نیز هشدار داده‌‌اند. به گفته آنها آبخوری‌های برخی مدرسه‌های حومه شهر‌ها یا روستا‌ها نیز به هیچ‌وجه شرایط بهداشتی ندارند و مسئولان مدرسه نیز نظارت مناسبی بر استفاده از این آبخوری‌ها ندارند. شاید تنها کاری که می‌توان انجام داد این است که به بچه‌‌ها در مورد لزوم رعایت بهداشت فردی آموزش بیشتری داد. برای نمونه استفاده از لیوان شخصی، دانش‌آموز را از ابتلا به بیماری‌های مسری بین همکلاسی‌ها دور می‌کند. از سوی دیگر دانش‌آموزی که بدون استفاده از لیوان شخصی در حال آب خوردن است فقط کافی است یکی از هم‌کلاسی‌ها کمی او را هل دهد و تعادل وی به هم بخورد. آن وقت است که پدر و مادر وی باید به علت شکستگی دندان بچه از دندانپزشک وقت بگیرند. هزینه‌های فکری و مالی این موضوع نیز بر هیچ‌کس پوشیده نیست. بنابراین بهتر است علاوه برسرکشی به مدرسه و بررسی امکانات آن، به فرزندان خود رعایت اصول بهداشتی را آموزش دهیم.

قانون نانوشته

تعدادی از ساکنان آپارتمان‌های مسکونی تمام قوانین و فرهنگِ زندگی در این مجتمع‌ها را رعایت می‌کنند‌ اما به محض اینکه به قوانین نانوشته می‌رسیم بسیاری از این قوانین را از روی ناآگاهی زیر پا می‌گذارند. یکی از قوانین نانوشته هنگامی نقض می‌شود که همسایه‌های قانونمند، هنگام خارج شدن از در‌های پارکینگ منتظر بسته شدن در‌ها نمی‌مانند. این موضوع باعث می‌شود سارقان از همین فرصت برای ورود به ساختمان استفاده کرده و به یک یا چند واحد دستبرد بزنند. البته این روز‌ها برخی برای تبلیغ کالا‌ها نیز از غفلت ساکنان استفاده کرده و بعد از ورود به ساختمان زنگ تک‌تک واحد‌ها را به صدا در آورده و برای محصولات خود تبلیغ می‌کنند. ناگفته پیداست که این گروه نیز وقت و بی‌وقت سرشان نمی‌شود.