گروه حوادث: دزد سابقه‌دار به‌محض آزادی از زندان به عضویت باند مخوفی درآمد که هدفش سرقت از مشتریان بانک‌ها، صرافی‌ها، طلافروشی‌ها و مراکز تجاری بود. این مرد و همدستانش بعد از دستگیری به ده‌ها فقره کیف‌قاپی و زورگیری اعتراف کردند.

سال گذشته، ماموران پلیس آگاهی تهران که سرگرم رسیدگی به پرونده‌های کیف‌قاپی بودند، متوجه شدند بسیاری از این سرقت‌ها زمانی صورت گرفته که مالباخته‌ها بعد از دریافت مبالغ‌ هنگفتی از بانک‌ها و دیگر مراکز تجاری از آنجا خارج شده اما در خیابان گرفتار دزدان شده‌‌اند. ماموران که حدس می‌زدند سارقان طعمه‌های خود را از همان لحظه‌ای که پول دریافت می‌کردند، شناسایی کرده و سپس با تعقیب آنها، نقشه سرقت را عملی می‌کرده‌‌اند، به بازبینی فیلم‌های ضبط شده توسط دوربین‌های مداربسته بانک‌هایی که مالباخته‌ها از آنجا پول گرفته بودند پرداختند.

در این بررسی‌ها، ماموران متوجه مرد جوانی شدند که تصویر او توسط دوربین بیشتر بانک‌ها ضبط شده بود.به محض به دست آمدن تصویر این مرد، ماموران او را شناختند و متوجه شدند که این مرد کسی نیست جز یک سارق سابقه‌دار به نام محمد. بررسی‌ها نشان می‌داد که این مرد به‌عنوان زاغزن وارد بانک‌ها و مراکز تجاری می‌شده و بعد از شناسایی افرادی که پول زیادی دریافت می‌کردند، مشخصات آنها را در اختیار دیگر اعضای باند قرار می‌داده و به این ترتیب نقشه سرقت اجرا می‌شد. با این اطلاعات، دستور بازداشت محمد صادر شد و ماموران در نخستین اقدام به بررسی‌ پرونده او پرداختند. تحقیقات نشان می‌داد که این مرد آخرین بار در سال 86 به اتهام سرقت و کیف قاپی دستگیر و راهی زندان شده بود اما چند ماه قبل دوران محکومیتش پایان یافته و او توانسته بود با جلب رضایت شاکیان، از زندان آزاد شود.

ماموران که نشانی این مرد را در اختیار داشتند، راهی آنجا شدند اما محمد بعد از آزادی از زندان، محل زندگی‌اش را تغییر داده بود و کسی از مخفیگاه او خبر نداشت. با این حال، تحقیقات ادامه یافت و سرانجام اواخر سال گذشته، وی درحالی‌که در یکی از بانک‌ها مشغول زاغزنی بود، توسط ماموران دستگیر شد.

دزدی که بقیه را لو داد

محمد به اداره 18 پلیس آگاهی تهران انتقال یافت و در بازجویی‌ها به ده‌ها فقره سرقت با همدستی تعدادی از دوستانش اعتراف کرد. او گفت: به محض آزادی از زندان به عضویت یک باند کیف‌قاپی که مردی به نام وحید سردسته آن بود درآمدم. من زاغزن باند بودم و بعد از حضور در بانک‌ها و مراکز تجاری، طعمه‌ها را شناسایی می‌کردم و مشخصات‌شان را تلفنی به بقیه اعضای باند اطلاع می‌دادم. همدستانم نیز طعمه‌ها را به محض خارج شدن از بانک یا مراکز تجاری تعقیب می‌کردند و با پرت‌کردن حواس آنها از طریق پنچرکردن چرخ خودرویشان یا پرتاب تخم مرغ به طرفشان، کیفشان را به سرقت می‌بردند. در مواردی که از این دو شگرد نمی‌شد استفاده کرد، همدستانم با شگرد خفه‌کنی این افراد را بی‌حال کرده و بعد پول‌هایشان را سرقت می‌کردند. بعد از اعترافات دزد حرفه‌ای، تحقیقات برای دستگیری دیگر اعضای باند ادامه یافت و کارآگاهان در عملیات‌های جداگانه موفق شدند تعدادی از آنها را دستگیر کنند. متهمان در بازجویی‌ها به سرقت‌ و کیف‌قاپی‌های متعدد اعتراف کردند و به این ترتیب هویت یکی از مهم‌ترین اعضای باند به نام مهدی فاش شد.

دستگیری در بیمارستان

با اطلاعاتی که اعضای باند از مخفیگاه مهدی در اختیار پلیس قرار داده بودند، این محل در منطقه کیانشهر به محاصره پلیس درآمد. مرد جوان اما به‌محض مشاهده ماموران پا به فرار گذاشت و بی‌توجه به شلیک تیرهای اخطار، سعی داشت هر طوری شده از محاصره پلیس بگریزد. او با اینکه در جریان عملیات تعقیب و گریز هدف گلوله قرار گرفته و پایش زخمی شده بود اما توانست با کمک یکی از همدستانش از دست ماموران فرار کند، فراری که چند روز بیشتر طول نکشید و او زمانی که برای درمان جراحتش به یکی از بیمارستان‌ها رفته بود، به همراه 2 نفر از همدستانش به دام پلیس افتاد. سرهنگ محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران، با بیان این خبر گفت: اعضای دستگیر شده این باند تاکنون به سرقت‌های زیادی اعتراف کرده‌اند و ماموران نیز توانسته‌اند 40 نفر از مالباختگان را شناسایی کنند. وی ادامه داد: از آنجا که احتمال می‌رود افراد زیادی هدف سرقت‌های این باند قرار گرفته باشند، دادیار پرونده مجوز چاپ عکس بدون پوشش اعضای باند را صادر کرده و از شاکیان احتمالی خواسته است برای طرح شکایت به اداره 18 پلیس آگاهی تهران مراجعه کنند.