تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۱

همشهری آنلاین- هلن صدیق بنای: تغییر شرایط آب و هوایی زمین، ذوب شدن یخچال‌های طبیعی،جاری شدن سیلاب‌ها و...منجر به محو شدن بسیاری از شگفتی‌های طبیعی جهان خواهد شد.

مناطق طبیعی که پیش بینی می شود در اثر گرم شدن هوا و ذوب شدن یخچال‌های طبیعی، کوه‌های آلپ، کلیمانجارو، یخ‌های قطب شمال و...در کمتر از 40 سال از روی زمین محو خواهند شد.

کارشناسان محیط زیست توصیه می کنند، قبل از محوشدن کامل این مناطق زیبای طبیعی که در نوع خود خاص و در جهان بی نظیر هستند، باید رفت و آنها را از نزدیک مشاهده و لمس کرد.

مناطق طبیعی زیر در این دسته از مناطق قرار دارند.

بزرگ‌ترین حفره آبی یا سد مرجانی بلیز

بزرگترین گودال آبی یا سد مرجانی بلیز Belize Barrier Reef واقع در مرکز آمریکای لاتین - کارائیب، یکی از متنوع ترین اکو سیستم‌های صخره‌ای در جهان است. این اکو سیستم خانه کوسه نهنگ‌ها، سپر ماهی، خوک دریایی، صدف حلزونی خاردار و ... است. در چند سال گذشته این اکو سیستم بیش از 50 درصد از مرجانهای خود را از دست داده و همچنان در حال کاهش است. پیش بینی می‌شود با تغییرات جوی زمین، آلودگی‌های کشاورزی و ...این اکو سیستم  تا سال 2030 از روی زمین محو خواهد شد.


ماداگاسکار

بیش از هشتاد درصد از پوشش گیاهی و جانوری که در  ماداگاسکار وجود دارند در هیج جای دیگری بر روی کره زمین یافت نمی‌شوند. مادگاسکار دارای طبیعیت زیبا، بکر و بی‌نظیری است که با بیش از میلیون‌ها سال قدمت در دل آفریقا زندگی می کند.

این جزیره، چهارمین جزیره جنگلی بزرگ جهان است که طی 35 سال گذشته حدود 310 کیلومتر آن به زیر آب رفته وبخش وسیعی از آن در اثر آتش سوزی، آفت گیاهی، شکارغیر قانونی، دزدی چوب و... از بین رفته است.

بیش از 20 گونه‌ حیوانی منحصر به فرد و معروف ماداگاسکار در معرض انقراض قرار دارند. گونه‌های دیگری هم وجود دارند که هنوز ثبت نشده است. متاسفانه بی آنکه مطالعه بر روی آنها صورت گیرد از بین خواهند رفت.

 

مالدیو

کشور جزیره‌ای مالدیو سر شار از صخره‌های مرجانی است. صخره‌‌های مرجانی که محل زندگی غول ماهی‌ها، کوسه نهنگ‌ها، سپر ماهی‌ها و خوک ماهی‌ها و... است.

با ذوب شدن سریع یخچال‌های طبیعی، سطح آب دریا بالا آمده و جزایر کوچک و مسکونی آن به زیر آب رفته و می‌رود. حدود 200 جزیره در مالدیو مسکونی است. به همین دلیل رییس جمهور مالدیو، اقدام به خرید زمین در کشورهای همسایه مانند، هند کرده است. آنها پیش بینی می کنند که با فرو رفتن مالدیو به زیر آب، ساکنین آن آواره خواهند شد.

 

حوزه رودخانه یانگ تسه

این رودخانه عجیب و غریب، در دل دره‌ای در کشور چین قرار گرفته است. منظره تپه‌ای که چون سدی در مقابل این رودخانه قرار گرفته است، قابل توصیف نیست.

گونه‌های جانواری این منطقه مانند: پانداهای غول پیکر، گوسفند‌های پا کوتاه و موجودات عجیب غریب دیگر این منطقه را به یک منطقه وحشی و بکر تبدیل کرده است.

پیشروی انسانها به درون این منطقه بکر آن را در معرض انهدام قرار داده است. با جنگل زدایی، جاده سازی، اکتشاف معادن، آلودگی بستر رودخانه در اثر حمل و نقل نخاله، توسعه صنعت کشاورزی و فاضلاب‌ها و... در نهایت وجود دو گسل، امکان وقوع نزدیک یک زلزله بزرگ در این منطقه پیش بینی می شود.

با این تفاسیر به نظر نمی‌رسد، دیگر زمان طولانی برای تماشای این منظره بدیع باقی مانده باشد.

 

 

جنگل‌های تاهیومنو

جنگل‌های بارانی و باشکوه تاهیومنو در پرو قرار دارد. این منطقه بسیار قدیمی است که چوب ماهون معروف آن  به صورت قاچاق و غیر قانونی به آمریکا صادر می‌شود.

جنگل‌های بارانی تاهیومنو، جزء معدود جنگل‌های بکر با فضای عجیب است. گونه‌های مختلف و نادر جانوری،  بخصوص طوطی‌های (طوطی امریکایی) زیبا و رنگین که به بزرگترین لیس زن‌های نمک معروف هستند در آن جای دارند.

جاده سازی در دل این جنگل‌ها برای استخراج معدن‌های طلا و جیوه و نیز ورود بی رویه کشاورزان و شکارچیان به درون این اکوسیستم ظریف و زیبا، این منطقه زیبا و بی نظیر را در معرض نابودی قرار داده است.

 

 

رانتامبور راجستان

راجستان یکی از بهترین مکانها برای دیدن ببر در هندوستان است. بنا بر شواهد موجود،  نیمی از جمعیت ببر وحشی در هندوستان زندگی می کنند. باوجود، تلاش فراوان برای حفظ این حیوان زیبا می توان به صراحت اعلام کرد که نسل این حیوان وحشی رو به انقراض است.

دلیل مهم انقراض آنها از بین رفتن 83 درصدی، زیستگاه‌ها و ذخایر تغذیه‌ای و نیز شکار و کشتار بی رویه آنها برای استفاده از اجزای بدن آنها در طب سنتی چینی است.

 

 

قطب

قطب دارای پدیده‌های طبیعی، منحصر به فرد و الهام بخش است. پدیده‌های چون شفق قطبی، توده‌ها و تپه‌های آتشفشانی، برج‌های یخی و...همچنین حیوانات بی نظیری چون؛ خرس قطبی، پنگوئن، نهنگ‌ها و...

اقیانوس شناس معروف جهان، آقای هول بر اساس تحقیقات موجود،  پیش بینی کرده است، اگر زمین همچنان به گرم شدن ادامه دهد، بیش از 80 درصد از پنگوئن‌های قطب جنوب و خرس‌های قطب شمال از بین خواهند رفت. با توجه به از بین رفتن زنجیره غدایی با افزایش سطح دریاها، خطر انقراض حتمی موجودات دریایی هم به آنها اضافه می شود.

او می‌افزاید؛ روند ادامه دار گرم شدن زمین باعث می شود، نهایت تا 20 تا 40 سال دیگر هیچ یخی در قطب تشکیل نشود و سطح قطب پوشیده ازآب شود.

 

 

دریای مرده

دریای مرده پایین ترین نقطه بر روی این کره خاکی است. این دریا 10 برابر دیگر آبها شور است بطوریکه انسانها هنگام شنا چون  چوب سبکی بر روی آن شناورمی شوند.

این دریای مرده که در کشور اردن قرار دارد، طی چهار دهه گذشته، یک سوم آن بخار شده است. رود اردن تنها منبع تغذیه این دریا است.

پیش بینی شده است، به دلیل خشک شدن منابع تغذیه و استفاده بی رویه موسسه‌های بهداشتی برای بهره برداری و تخلیه مواد معدنی آن، این دریا یا دریاچه در مدت کمتر از 50 سال این دریاچه نمک ناپدید خواهد شد.

 

 

منبع: همشهری آنلاین