گروه اقتصادی: اعتراض جایگاه‌داران سی‌ان‌جی به وزارت نفت سرانجام باعث شد تا دولت با خواسته جایگاه‌داران معترض موافقت کند تا قیمت برق عرضه‌کنندگان سی‌ان‌جی از ابتدای خرداد از 80 تومان به‌ازای هرکیلووات ساعت به 20 تومان کاهش یابد.

به گزارش مهر، رئیس‌جمهور با پیشنهاد وزیر نفت برای افزایش توجیه اقتصادی فعالیت جایگاه‌های سی‌ان‌جی موافقت کرد که براساس آن، تعرفه برق این جایگاه‌ها از ابتدای خرداد ماه سال‌جاری تا سقف 75 درصد کاهش می‌یابد. به گزارش همشهری، پس از آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی، قیمت برق جایگاه‌های عرضه‌کننده گاز سی‌ان‌جی افزایش ناگهانی پیدا کرد و برخی از سرمایه‌گذاران در این صنعت را تا مرز ورشکستگی و تعطیلی جایگاه‌ها پیش برد و حتی آنها نسبت به پرداخت گازبهای مصرفی خودداری کردند.

در حال حاضر 1674 جایگاه سی‌ان‌جی در کشور فعال هستند که پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند و پایین بودن نرخ کارمزد فروش گاز در جایگاه‌ها منجر به پایین ماندن حاشیه سود جایگاه‌داران شده است. کارمزد هر مترمکعب گاز سی‌ان‌جی برای جایگاه‌داران هم‌اکنون 40 تومان است که به گفته جایگاه‌داران بسیار پایین است. به گزارش خبرنگار ما، هنوز مشخص نیست با تصمیم دولت مبنی بر کاهش 75 درصدی هزینه برق مصرفی جایگاه‌داران سی‌ان‌جی آیا اعتراض آنها به کارمزد 40 تومانی فروکش خواهد کرد یا نه؟

کم‌فروشی گازی صحت ندارد

خبر دیگر اینکه معاون وزیر نفت هر گونه کم فروشی گاز به جایگاه‌های سی‌ان‌جی را رد کرد و از تعدیل تعرفه برق جایگاه‌های سی‌ان‌جی خبر داد و گفت: جایگاه‌های سی‌ان‌جی بدهی خود به دولت را پرداخت کنند.علیرضا ضیغمی در گفت‌وگو با مهر درباره ادعای برخی از جایگاه‌داران سی‌ان‌جی مبنی بر اختلاف بین گاز تحویلی و هزینه گازبهای جایگاه‌های سی‌ان‌جی، گفت: شرکت ملی گاز همواره کنتورهای ورودی جایگاه‌های سی‌ان‌جی را آزمایش و اندازه‌گیری می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه درصورت هرگونه اشکال، شرکت ملی گاز برای برطرف کردن آن اقدام می‌کند، تصریح کرد: درصورتی که جایگاه‌داران سی‌ان‌جی برای بازنگری کنتورها تقاضا کنند، وزارت نفت در اسرع وقت برای برطرف کردن اشکالات فنی اقدام می‌کند. معاون وزیر نفت با اعلام اینکه وزارت نفت مطابق با استانداردهای نصب کنتورها آزمایش‌های ادواری خود را انجام می‌دهد، بیان کرد:

وزارت نفت پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها برای مرتفع شدن مشکلات جایگاه‌های سی‌ان‌جی اقدامات گسترده‌ای انجام داده است. وی همچنین از تشکیل کارگروه‌هایی به‌منظور مرتفع شدن مشکلات جایگاه‌های سی‌ان‌جی در سطح استان‌های مختلف کشور خبر داد و افزود: همچنین اخیرا با موافقت رئیس‌جمهور با پیشنهاد وزیر نفت، هزینه برق جایگاه‌های سی‌ان‌جی در فاصله زمانی کم بار محاسبه خواهد شد.

حذف مالیات بر مصرف از گاز سی‌ان‌جی

اما رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت با اعلام اینکه گزارش اعتراض جایگاه‌داران سی‌ان‌جی روی میز وزیر نفت است، گفت: مالیات بر ارزش افزوده، برای جایگاه‌داران سی‌ان‌جی حذف می‌شود و این جزو بسته حمایتی از جایگاه‌داران سی‌ان‌جی است. به گزارش فارس، محمد رویانیان افزود: شرکت گاز، زمان اجرای حذف مالیات بر ارزش افزوده را اعلام خواهد کرد. وی درباره اینکه برخی از جایگاه‌داران اعلام می‌کنند، مقدار گازی که کنتور ورودی به جایگاه‌ها ثبت می‌کند با مقدار گاز آماده عرضه، اختلاف دارد، گفت: در این زمینه، گزارشی تهیه و به وزیر نفت تقدیم شده است.

رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور ابراز امیدواری کرد: شرکت ملی گاز و شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، هر چه سریع‌تر این مشکل را بررسی و حل کنند. رویانیان درباره امکان افزایش کارمزد جایگاه‌داران سی‌ان‌جی گفت: پیشنهاد شرکت نفت، افزایش کارمزد است که باید کارشناسی بیشتری شود. رویانیان افزود: افزایش دستمزد و همچنین جبران کمبود درآمدهای جایگاه‌داران سی‌ان‌جی در دستور کار ستاد هدفمند‌سازی‌ یارانه‌هاست.