گروه بین‌الملل: نمایندگان پارلمان پاکستان با صدور بیانیه‌ای شدید اللحن ضمن محکوم کردن عملیات نیروهای آمریکایی در ابوت‌آباد خواستار پایان حملات هواپیماهای بدون سرنشین سیا در خاک این کشور شدند.

نمایندگان پاکستان پس از برگزاری جلسه‌ای مشترک با مقام‌های ارشد نظامی از جمله ژنرال احمد شجاع پاشا، رئیس سازمان اطلاعاتی این کشور با تصویب متن این بیانیه به اتفاق آرا از دولت یوسف رضا گیلانی خواستند از عبور کاروان‌های تدارکاتی ناتو از خاک این کشور تا زمان توقف حملات هواپیماهای بدون سرنشین جلوگیری کند.

عملیات نیروهای آمریکایی برای ترور اسامه بن ‌لادن در روز 2می ‌بدون اطلاع مقام‌های پاکستانی به شدت باعث خشم نمایندگان این کشور شده است و احزاب مخالف به خاطر واکنش ضعیف دولت در این رابطه خواستار استعفای آصف علی‌زرداری رئیس‌جمهور و یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان شده‌اند.

نمایندگان مردم پاکستان همچنین با غیر قابل قبول دانستن ادامه حملات موشکی آمریکا اعلام کردند که کمیسیونی مستقل باید درباره عملیات ابوت‌آباد تحقیق کند. در این بیانیه با تاکید بر اینکه عملیات آمریکا نقض حاکمیت پاکستان بوده از دولت خواسته شده است که با تشکیل کمیسیونی ویژه به بررسی دقیق این مسئله برای جلوگیری از تکرار مجدد آن بپردازد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بخشی از این بیانیه آمده است: مردم پاکستان دیگر نمی‌خواهند چنین اقداماتی را تحمل کنند و تکرار این اقدامات یکجانبه می‌تواند عواقب وخیمی برای صلح و امنیت در منطقه و جهان داشته باشد. در این بیانیه اعلام شده است که نحوه تشکیل این کمیسیون و انتخاب اعضای آن باید پس از مشورت یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر با رهبر مخالفان این کشور مشخص شود.

لزوم بازنگری در روابط با آمریکا

نمایندگان پاکستانی همچنین از دولت این کشور خواسته‌اند که روابط راهبردی خود با آمریکا را مورد بازنگری قرار دهد. در این بیانیه آمده است که پاکستان باید در شرایط همکاری خود با آمریکا بازنگری کند تا از تامین منافع ملی کشور مطمئن شود.عملیات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا که توسط سیا اداره می‌شود در مناطق مرزی پاکستان و افغانستان پس از به قدرت رسیدن باراک اوباما گسترش یافته است.

کشتار غیرنظامیان در حملات آمریکا خشم شدید مردم این کشور را به‌دنبال داشته و مقام‌های پاکستانی حداقل در ظاهر بارها این اقدامات را محکوم کرده‌اند. برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که دولت پاکستان که کمک‌های مالی هنگفتی از آمریکا دریافت می‌کند به صورت غیر رسمی از حملات آمریکا حمایت می‌کند.

در جلسه مشترک پارلمان پاکستان که بیشتر از 10ساعت طول کشید، مقام‌های ارشد نظامی از جمله ژنرال اشفق کیانی، فرمانده ارتش و ژنرال شجاع پاشا رئیس ‌آی‌اس‌آی به سؤالات قانونگذاران درباره ناکامی ارتش و سازمان اطلاعاتی پاکستان پاسخ دادند. ژنرال احمد شجاع پاشا در این جلسه اعلام کرد که پس از عملیات آمریکا 2بار استعفای خود را تسلیم فرمانده ارتش کرده اما با این مسئله موافقت نشده است. وی تاکید کرد که درصورت درخواست نمایندگان به صورت فوری از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد. ژنرال پاشا گفت: از این پس اجازه نخواهد داد سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) بدون اطلاع‌رسانی کامل در خاک پاکستان اقدام به عملیات کند.
آمادگی برای هدف قراردادن هواپیماهای آمریکا

روز پنجشنبه حمله هواپیماهای بدون‌سرنشین آمریکا به منطقه وزیرستان شمالی باعث کشته‌شدن 8نفر دیگر شد و بار دیگر نگرانی‌ها از گسترش این دست حملات را افزایش داد. ژنرال رائو سلیمان، فرمانده نیروی هوایی پاکستان اعلام کرده است که نیروی هوایی این کشور آمادگی دارد درصورت صدور دستور، هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا را هدف قرار دهد.

نواز شریف، رهبر مهم‌ترین حزب مخالف دولت پاکستان هم در انتقاد مجدد از عملیات واشنگتن اعلام کرد: آمریکایی‌ها باید این نکته را درک کنند که پاکستان در زمینه مسئله تمامیت ارضی این کشور سازش نخواهد کرد و دولت پاکستان باید از دستور گرفتن از آمریکا دست بردارد.

افزایش تنش

بیانیه پارلمان پاکستان یک روز پس از آن صادر شد که نخستین حمله انتقام‌جویانه شبه‌نظامیان طالبان در این کشور، کشته‌شدن بیش از 80نفر را به‌دنبال داشت. شبه‌نظامیان طالبان تهدید کرده‌اند که عملیات آنها در آینده برای انتقام کشته شدن بن لادن در افغانستان و پاکستان شدید‌تر خواهد بود. تحولات اخیر باعث تنش‌ در روابط واشنگتن و اسلام‌آباد شده است.

سناتور جان کری هم به همین خاطر قرار است به زودی به پاکستان سفر کند تا تلاشی جدی برای کاهش اختلاف‌ها میان دوطرف انجام دهد. یوسف‌رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان به تازگی در گفت‌وگو با مجله تایم اعلام کرد که نمی‌تواند به خاطر آمریکا در برابر مردم کشورش بایستد.