گروه شهری: مسئولیت مستقیم ریزش ساختمان در گودبرداری‌های غیراصولی برعهده مهندس ناظر است.

به گزارش همشهری، دیروز در سیصدو هفتادو ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران خسرو دانشجو عضو کمیسیون عمران وتوسعه شهری گفت: مسئولیت مستقیم اتفاق ناگوار ریزش ساختمان که به‌دلیل گود‌برداری غیراصولی رخ داد بر عهده مهندسان ناظر است چرا که آنها می‌توانند به راحتی هنگامی که احساس خطر کردند با نامه‌ای به شهرداری کار را متوقف سازند.این اظهارات از سوی دانشجو در جریان بررسی لایحه مدیریت کاهش آوار و نخاله‌های ساختمانی صورت گرفت. بنابراین گزارش، سخنگوی شورای شهر ابتدا به ارائه یکسری تعاریف در مورد ضایعات نخاله و مصالح خطرزا پرداخت و در جریان بررسی بندها و فصل‌های مختلف این لایحه به گودبرداری نادرستی که در منطقه 5 صورت گرفت و سبب مرگ چندین نفر از همشهریان تهرانی شد اشاره کرد.

وی در این باره گفت: مسئولیت مستقیم این اتفاق ناگوار بر عهده مهندسان ناظر بوده چرا که آنها می‌توانستند به‌راحتی هنگامی که احساس خطر کردند با نامه‌ای به شهرداری کار را متوقف سازند و شهرداری در این مورد به سرعت عمل کرده و کار را متوقف ‌سازد. پروین احمدی‌نژاد دیگر عضو شورای شهر نیز خواستار آن شد تا تمامی ساخت و سازهای شهرداری و دولت با مصالح استاندارد مطابق با قوانین ساخت و ساز صورت گیرد. بنابراین گزارش در ماده 18 لایحه مدیریت کاهش آوار و نخاله‌های ساختمانی آنجا که مدیریت پسماند شهرداری تهران مکلف به تهیه برنامه عملیاتی مدیریت نخاله‌های ساختمانی براساس طرح جامع مدیریت پسماند شد، معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر عنوان کرد: طرح جامع پسماند در سال 87 به تصویب شورای شهر رسیده است و ما همان زمان از مدیریت پسماند خواسته بودیم که برنامه عملیاتی خود را بیاورند که به نتیجه نرسید. به گفته ابتکار، سال 87 میزان نخاله ساختمانی 5 تا 6 برابر پسماند خانگی بوده که این امر به‌دلیل ابعاد زیست‌محیطی‌اش معضل بزرگی است و نیازمند اعمال ملاحظات دقیق در اجرا و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل لازم است.

به گزارش همشهری، دیروز گرچه تمامی 8 فصل و 18 ماده لایحه توسط اعضای شورای شهر مورد بحث و بررسی قرار گرفت اما رای‌گیری نهایی در مورد آن به جلسه آینده موکول شد. دیروز همچنین یک فوریت لایحه پیشنهاد و معرفی یک نفر از کارکنان شهرداری تهران به‌عنوان قائم مقام ذی حساب در اداره کل حراست شهرداری تهران به رای گذاشته شد. همچنین در ابتدای جلسه روز گذشته مهدی چمران رئیس شورای شهر به مناسبت روز ارتباطات از اعضای کمیسیون عمران خواست تا هر چه سریع‌تر لایحه مربوط به ساماندهی دکل‌ها و آنتن‌های مخابراتی سطح شهر را بررسی و تکمیل کرده و آن را در صحن شورا مطرح کنند.

یکی دیگر از دستورات جلسه دیروز شورای شهر مربوط به عملکرد مالی شهرداری منطقه 6 تهران برای سال مالی منتهی به سال 1387 بود. به گفته رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر، حجم قابل توجهی از محاسبات درصورت مشخص نشدن وضعیت املاک قابل بررسی نیست. وی دراین باره به روشن شدن وضعیت تراکم، تهاترو توافقات خاص دربخش پرداخت‌ها و دریافت‌ها اشاره کرد.
در این باره پورزرندی معاون مالی اداری شهرداری تهران اظهار داشت: واقعیت این است که دارایی‌ها و بدهی‌های ما در سال 87 دو تا چهار برابر شد.وی ادامه داد: بسیاری از بدهی‌ها و حساب‌های دریافتی و اموال اسنادی به ثبت رسید اما این همه کار نیست. مواردی وجود دارد که هنوز انعکاس نیافته بنابراین باید تلاش شود و همه همکاری کنیم تا مواردی که شناسایی نشده هم ثبت شود تا حسابرس محترم در بررسی‌های خود لحاظ کند.