جواد افتاده*: رسانه‌های اجتماعی بدون کسب اجازه وارد تحریریه‌های سازمان‌های خبری شده‌اند. آنها توجه خبرنگاران، دبیران و سردبیران را به خود جلب کرده‌اند؛ زیرا در زیر پوست خود محتوا دارند. محتوایی که کاربران تولید می‌کنند.

رسانه‌های اجتماعی امروزه ابزاری ضروری برای جمع آوری اخبار هستند. این رسانه‌ها فرصت‌های مهیجی را برای خبرنگاران در جمع آوری اطلاعات و برای سازمان‌های خبری در گسترش دسترسی محتوای آنها فراهم می‌کنند. در عین حال آنها همانند هر پدیده‌ای دیگر با چالش‌های و خطراتی نیز همراه هستند.

اما سوال اساسی این است که سازمان‌های رسانه‌ای (شامل خبرنگاران، دبیران و سردبیران) باید در مواجهه با رسانه‌های اجتماعی (مخاطبان و محتوای آنها) چه سیاستی را دنبال کنند؟

قراردادن مقررات سفت و سخت در این زمینه مانع خلاقیت و نوآوری می‌شود. اما پذیرفتن داد و بیدادهای کنترل نشده (چیزهایی که مردم درباره آن زیاد صحبت می‌کنند) باعث ایجاد مشکلات و از دست رفتن مسئولیت پذیری سازمان‌های خبری به واسطه کارمندان وظیفه نشناس می‌شود.

انجمن آمریکایی سردبیران اخبار (ASNE) در جدیدترین گزارش خود، راهبردهای بهترین قواعد رسانه‌های اجتماعی برای سازمان‌های خبری در ایجاد سیاست رسانه‌های اجتماعی را تعیین کرده است.

10 قاعده این گزارش به شرح ذیل ارایه می شود:

1- قواعد اخلاق سنتی هنوز هم به طور آنلاین اجرا می‌شود.
2- تظاهر کنید همه چیز را آنلاین می‌نویسید. این خواست زیبنده عموم است.
3- استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای درگیر کردن خوانندگان است، اما به طور حرفه‌ای.
4- جای اخبار فوری در وب سایت شماست نه در توییتر
5- از برداشت بپرهیزید.
6- هرچیزی که در سایت‌های شبکه‌های اجتماعی پیدا می‌شود، باید به طور مستقل تایید شود.
7- همیشه خودتان را به عنوان روزنامه نگار معرفی کنید.
8- شبکه‌های اجتماعی ابزار است نه اسباب بازی
9- زمانی که اشتباه آنلاین می‌کنید، شفاف باشید و اعتراف کنید.
10- مذاکرات محرمانه را به صورت داخلی نگه دارید.

* کارشناس ارشد ارتباطات

برچسب‌ها