ازسال۱۹۹۲، رسانههای آنلاین به طورخارق العاده بسط یافته و به تکامل رسیدهاند.
در ایران، روزنامه همشهری اولین روزنامهای بود که در سال ۱۳۷۳نسخه الکترونیک روزنامه چاپی خود را منتشر کرد. اولین روزنامه الکترونیک محضی که تاکنون در ایران منتشر شده، خانه ملت است که توسط مجلس شورای اسلامی تهیه و منتشر میشود. اما نخستین روزنامهای که نسخه اینترنتی را فراتر از نسخه چاپی ارائه کرد جام جم آنلاین بود
مزایای روزنامه نگاری آنلاین
دکتر یونس شکرخواه در کتاب روزنامهنگاری سایبر: جامعهاطلاعاتی و آزادی بیان (تهران: ثانیه، ۱۳۸۴، چاپ دوم ۱۳۸۸) در این باره آورده است
- عدم محدودیت زمانی و مکانی:
زمان و مکان هر دو برای روزنامههای الکترونیک نابود شده اند، خواننده یک روزنامه الکترونیک هرگز منتظر یک ساعت خاص برای دسترسی به اطلاعات باقی نمی ماندوبه محض نمایش با رسانه خود در اینترنت، در جهان سایبر قرارمیگیرد و این یعنی دسترسی سریع و آنلاین به اطلاعات.
درضمن برای رسانههای سایبر هیچ مشکلی در نظر توزیع هم وجود ندارد، نه برف، ن ه باران، ن ه کمبود وسایل نقلیه زمینی و دریایی و نه مشکل تنظیم ساعت ارسال نشریه با خطوط هوایی، هیچ کدام مطرح نیست.
- امکان دسترسی به ادبیات جهانی واژهها:
فرامتنی (Hypertext) در رسانههای سایبر از دیگر مزایای روزنامه نگاری الکترونیک است.
با این ویژگی متون در جهان رسانههای سایبر به یکدیگر گره خوردهاند و زمان و مکان در این گره خوردگی نابودشده است.
استفاده از این امکان، به معنی دستیابی مخاطب به ادبیات جهانی یک واژه است. این امکان برای هیچ یک از روزنامههای نوشتاری حتی در آرشیو خودشان نیز متصور نیست و به یک رویا شبیه است.
- امکان استفاده از گرافیک متحرک، صدا، تصویر و نور:
در رسانههای چاپی تنها تصویر است که وجود دارد، آن هم البته بدون تغییر میماند و برای هر نسخه روزنامه ثابت است.
اما در روزنامههای الکترونیک، گرافیکهای متعدد و متحرک، تصاویر تغییریابنده، صدا و موزیک به کمک خبرها، مقالهها، گزارشها و... میآیند تا تاثیرگذاری مطلب به اوج برسد و کاربران رسانههای الکترونیک به هیچ وجه احساس خستگی نکنند.
- امکان ارتباط بی واسطه:
یکی دیگر از ویژگیها و مزایای روزنامه نگاری الکترونیک این است که بین تولیدکننده و مصرف کننده یا همان رسانه و مخاطب هیچ واسطهای وجود ندارد و این چیزی شبیه به ارتباط چهره به چهره است.
به عبارت دیگر، هر دو طرف، همیشه به هم دسترسی دارند و امکان پس فرست هم به طور لحظه به لحظه برای طرفین موجود است.
- امکان شخصی شدن:
روزنامههای الکترونیک حتی میتوانند برای یک نفر انتشار یابند. به این معنی که شما میتوانید به روزنامه خود دستور دهید که چه نوع اطلاعاتی را در اختیارتان قراردهد و چه نوع اطلاعاتی را در اختیارتان قرار ندهد.
در این حالت، کاربر روزنامه الکترونیک به جای دریافت کل مطلب، فقط مطلب سفارشی خودش را دریافت میکند.
- رفتارهای افقی و بدون سلسله مراتب:
مروری برنظریههای ارتباطی متوجه خواهیم شد که ارتباطات جمعی از آغاز حالتی یک طرفه و عمودی داشته است.
از مدلهای ارتباطی شانون و ویور تا نظریه گلولههای جادویی همه و همه جریانهای یک طرفه بودهاند.
حال آنکه در رسانههای الکترونیک، گیرنده یک مشاهده گر فعال است که مانند فرستنده در توزیع اطلاعات شرکت دارد.