گرما در راه است. ابرها خوب باریده‌اند. اما یادمان باشد سرزمین ما نیمه خشک است و...

تابستان 1390:

نه، این‌بار درباره مصرف آب نیست. گرما است و کولر و مراقبت از مصرف برق. می‌توانیم از حالا جلوی مصرف زیاد برق را بگیریم تا هم از شر ناراحتی‌های خانواده برای بالا بودن قیمت قبض برق راحت باشیم و هم در تابستان، قطعی برق ما را نگیرد!

دی‌ماه 1389: البته این اتفاق تا حدی افتاده است. همین چند ماه گذشته، قائم مقام شرکت توانیر، محمدحسن متولی از کاهش 5 و نیم درصدی مصرف برق در سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه در سال 88 خبر داد .

با وجود این کاهش چشمگیر، او در ادامه گفت:« میانگین مصرف خانگی برق در دنیا 100 کیلو وات در ماه است اما در ایران این میزان حدود 300 کیلووات است و 10 درصد مشترکان 3 برابر الگوی مصرف برق مصرف می‌کنند.»

دی‌ماه1388: هم اکنون میزان مصرف برق خانگی در ایران بیش از 2 و نیم برابر متوسط جهانی است. این را سودابه پاک‌نژاد، کارشناس مسئول دفتر مدیریت مصرف شرکت توانیر گفته است.

او هدررفت انرژی و افزایش مصرف برق در ساختمان‌های کشورمان را 6 برابر بیشتر از کشورهای اروپایی دانسته و اضافه کرده است:« بیشترین مصرف برق وسایل برقی در خانه‌ها مربوط به کولر، ویخچال و فریزر به ترتیب با 30 و26 درصد است. ماشین لباس‌شویی، وسایل صوتی، تصویری و روشنایی در ردیف پرمصرف‌ترین وسایل برقی منازل قرار دارند.»

ما: جمعیت کشور ما حدود یک درصد جمعیت جهان است و حدود 2 درصد از انرژی جهان را مصرف می‌کند. ما دائم در حال استفاده از آب، برق، گاز و سوخت مایع برای فصل گرما و سرما هستیم و درست هم مصرف نمی‌کنیم.

باز هم ما: در بسیاری از منازل ایرانی به‌ویژه خانوارهای شهری بیش از ۲۰ نوع وسیله برقی وجود دارد.

برقی‌ها: طبق آمارها تا سال گذشته ۱۲ میلیون کولر آبی و 3 و نیم میلیون کولر گازی در کشور وجود داشته است و این وسیله‌های پرمصرف با تقاضای روزافزون مواجه است.

گفتیم کولرها، چون در فصل گرما نقش اول مصرف برق را دارند و البته با گذاشتن پوشش روی کولرها و استفاده مناسب از آنها می‌توانیم این نقش را کمی کم‌رنگ کنیم. کارشناسان بخش انرژی برای کنترل مصرف برق راه حل‌هایی ارائه کرده‌اند که بارها شنیده ایم و این‌جا چند نکته را با هم مرور می‌کنیم: مثلاً بهتر است فعالیت‌های گرمازا مانند شست‌و‌شو و اتوکشی در ساعت‌هایی که دمای هوا کمتر است (اول صبح) انجام شود.

موقع مطالعه از نورعمومی ملایم یا نور متمرکز( چراغ مطالعه ) استفاده کنیم.

برای درس‌خواندن برنامه‌ریزی کنیم. شب‌ها زودتر بخوابیم و برای مرور درس‌ها صبح زود بیدار شویم.

والبته موردی که بیشتر به ما مربوط می‌شود: مصرف وسایل صوتی،تصویری به‌ویژه تلویزیون‌ها و رایانه‌هایی که در حالت آماده به کار (standby) هستند، نشان می‌دهد نیمی از استفاده‌کنندگان از این‌گونه وسایل، آنها را در حالت آماده به کار قرار می‌دهند که به دلیل مصرف انرژی در این حالت، در مجموع باعث اتلاف مقدار زیادی انرژی الکتریکی خواهدشد. یادمان باشد از کلید روشن و خاموش
( on /off )کنترل از راه دور استفاده نکنیم و به طور کامل دستگاه را خاموش کنیم. در زمان‌های طولانی، تلویزیون‌ها، رایانه‌ها و دیگر وسایل صوتی، تصویری را در حالت آماده به کار نگه نداریم.

ساعت مصرف برق ممنوع: اوج مصرف برق در ایران یک ساعت و نیم قبل از اذان مغرب تا ۴ ساعت بعد از آن است و در مناطق گرمسیر کشور علاوه بر این ساعت‌ها، در بعدازظهر بین ساعت ۱۴ تا ۱۶ مصرف برق به بالاترین حد خود می‌رسد. توصیه‌های مکرر کارشناسان انرژی بر این است که در این مدت زیاد از وسایل برقی استفاده نکنیم.

منبع: همشهری آنلاین