تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۳:۴۵

«مشکلات نوجوان‌ها برعهده خودشان است!» این شعار یک نشریه نوجوانانه فرانسوی است. این نشریه از نوجوان‌ها می‌خواهد مشکلشان را مطرح کنند و خودشان راهکارهایی برای حل آن ارائه دهند:

  • سلین، 13 ساله:

مادر من از دوست صمیمی من خوشش نمی‌آید! نمی‌دانم چه‌کار کنم، لطفاً کمک کنید...

  • آنژی، 15 ساله: جنبه‌های مثبت دوستتان را نشان دهید

من همیشه سعی می‌کنم اوقات فراغتم را در کنار دوستم و پدر و مادرم بگذرانم. با این کار پدر و مادرم بهتر دوستم را می‌شناسند و جنبه‌های مثبت او را پیدا می‌کنند. 

  • لوران، 13 ساله: دلیل بخواهید

من از پدر و مادرم می‌خواهم تا دلیل‌هایشان را بگویند. آیا دوستم را بی‌ادب می‌دانند؟ از رفتارهایش خوششان نمی‌آید؟ بعد، از آنها می‌خواهم تا به دوستم یک فرصت دیگر بدهند. با دوستم هم در این‌باره صحبت می‌کنم، و از او می‌خواهم دوباره اعتماد پدر و مادرم را به‌دست بیاورد.

  • مگان، 14 ساله: با یک نگاه قضاوت نکنید

ممکن است پدر و مادر از طرز لباس‌پوشیدن یا صحبت کردن یک دوست خوششان نیاید؛ اما تا وقتی که ما از دوستی با این شخص لذت می‌بریم و نکات مثبت فراوانی در او می‌بینیم، ظاهر چندان اهمیتی ندارد. از پدر و مادرمان بخواهیم همه چیز را در نگاه اول نبینند و درباره نکات مثبت دوستمان با آنها صحبت کنیم و بگوییم که او نسبت به دیگران چه دوست خوبی است. به‌خصوص بهتر است نکات مثبتی را که در دوستمان وجود دارد بیرون بکشیم و او را با بقیه دوستان مقایسه کنیم.

  • ساوانا، 13 ساله: او را همان‌طور که هست قبول کنید 

من از پدر و مادرم می‌خواهم که دوستم را هر چه هست قبول کنند و به او احترام بگذارند. او نباید خودش را به‌خاطر قضاوت دیگران تغییر بدهد. اصلاً چرا باید این کار را بکند؟ اما ممکن است از پدر و مادرم بخواهم تا دلیل این را‌ ‌که از دوستم خوششان نمی‌آید بگویند و از دوستم نیز بخواهم تا شرایط من و پدر و مادرم را درک کند.

  • کتی، 15 ساله: فهرست تهیه کنید

از پدر و مادرتان بخواهید تا فهرستی از نکات منفی‌ای که باعث شده از دوستتان خوششان نیاید تهیه کنند. شما هم فهرستی از نکات مثبت او تهیه کنید و این دو فهرست را با هم مقایسه کنید. مطمئناً نظر پدر و مادرتان تغییر خواهد کرد وقتی ببینند شما چه نکات خوبی برای دوست‌داشتن دوستتان دارید. همچنین باعث می‌شود دوستتان را بهتر بشناسند و بعد درباره او قضاوت کنند.

  • جسیکا، 14 ساله: توافق

من همین مشکل را داشتم. بنابراین با پدر و مادرم صحبت کردم و به آنها گفتم که من از دوستی با دوستم لذت می‌برم و دوست دارم رابطه‌ام را با او ادامه دهم. باید به پدر و مادر احترام گذاشت، ولی این به این معنی نیست که به خاطر آنها با دوست صمیمی‌ات قطع رابطه کنی. باید با آنها به توافق رسید؛ مثلاً من به آنها قول دادم که هیچ‌وقت آنها را ناامید نکنم و از اعتمادشان سوءاستفاده نکنم. درباره من، این مصالحه و توافق به خوبی جواب داد. من هم پدر و مادرم را دارم و هم دوستم را.

منبع: همشهری آنلاین