گروه اقتصادی: بازار اجاره‌‌بهای مسکن با ورود به ماه خرداد، در حال به نمایش گذاشتن آثار و واقعیت‌های خود در سایه وعده‌ها و بی‌تفاوتی‌های مسئولان است.

به‌گزارش همشهری، از یکسال پیش، مسئولان وزارت مسکن به‌کرات از برنامه این وزارتخانه برای مهار بی‌رویه قیمت اجاره‌بها سخن می‌گفتند اما ظاهرا بازار اجاره‌بها بی‌تفاوت به برنامه‌هایی که صرفا در حد حرف و وعده بوده، به کار خود ادامه داده و گزارش‌ها از خیز صعودی اجاره بها خبر می‌دهد. بسته سیاستی وزارت مسکن که مانور زیادی بر آن می‌شد و مدتی پیش بخش‌های مربوط به مشاوران املاک برای اتحادیه مربوطه جهت اجرا ابلاغ شده، به بایگانی رفته و در عمل ثابت شده که طرح‌هایی مانند انعقاد قراردادهای 2 سال و از این قبیل قابلیت اجرایی نداشته و از ضمانت اجرایی هم برخوردار نیست. شناسایی واحدهای خالی هم که گفته می‌شد به واسطه افزایش عرضه باعث افت قابل‌توجه اجاره بها خواهد شد، با وجود اعلام آمادگی اتحادیه املاک کشور ناتمام رها شد.

از سوی دیگر، طرح مسکن مهر که به‌عنوان عامل اصلی توازن در بازار اجاره مسکن از آن نام برده شده نیز هنوز به‌دلیل عدم‌ورود به بازار، اثرات خود را برجا نگذاشته است. در تازه‌ترین تحول، رئیس اتحادیه املاک کشور با استناد به آخرین گزارش سامانه ثبت املاک کشور، از افزایش 5 تا 8درصدی اجاره بها در 2 ماه گذشته در سطح کشور خبر داد و گفت: این میزان در تهران معادل 10 تا 12 درصد بوده است.به گزارش فارس، محمدقلی خسروی گفت: ثبت 2 ساله قرارداد اجاره‌ میان موجر و مستاجر اجباری نیست و اگر این مصوبه به مجلس برود و تبدیل به قانون شود آن زمان می‌توان گفت که قانونی است و باید اجباری باشد. با وجود این، وزیر مسکن از تکمیل و واگذاری همه واحدهای مسکونی مهر کشور به خانواده‌های واجد شرایط تا پایان سال آینده خبر داده و می‌گوید: هم‌اکنون 2 میلیون و 600 هزار واحد مسکن مهر در قالب بافت‌های فرسوده، روستایی و شهرهای کوچک و جدید، درحال ساخت است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، نیکزاد با اخطار به تعاونی‌ها و انبوه سازان کم کار در پروژه‌های ساخت مسکن مهر، گفت: اگر به اخطارها در این زمینه توجه نکنید دولت وارد عمل خواهد شد و برخورد خواهد کرد.