ارسلان مرشدی: طبق اعلام وزارت کشور انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی 12اسفندماه سال‌جاری برگزار می‌شود.

 مراحل اجرایی برگزاری انتخابات در قالب اطلاعیه شماره یک ستاد انتخابات کشور درخصوص تاریخ ثبت‌نام، شرایط کاندیداها و تاریخ استعفا و مشمولان استعفا نیز از روز 3خرداد کلید خواهد خورد. جریان اصولگرایی که همواره به‌عنوان یکی از طرف‌های ثابت انتخابات در ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی مطرح بوده است، چندی است که فعالیت‌هایی را حول محور وحدت طیف‌ها و تشکل‌های اصولگرا در قالب منشور جامعتین و کمیته 3نفره آغاز کرده است. ضرورت وحدت بین گروه‌های اصولگرا اگرچه مقطعی و انتخاباتی ارزیابی می‌شود، اما به‌عنوان نیاز جدی آنان مطرح شده است. در این میان ظهور جریانی موسوم به «جریان انحرافی» در میان اصولگرایان، اما و اگرهای بسیاری‌ درباره نتیجه‌بخشی وحدت به وجود آورده است. از این رو و برای بحث و بررسی بیشتر اقدامات و فعالیت‌های اصولگرایان برای رسیدن به وحدت و همچنین دیگر مسائل روز کشور پای صحبت محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی نشسته‌ایم که مشروح این گفت‌وگو در ادامه می‌آید.

  • آیا همه طیف‌ها و گروه‌های اصولگرا برداشت واحدی از اصول و محورهای اصولگرایی دارند؟

من معتقدم در اصولی که می‌توانیم در مفاد منشور اصولگرایی- که اخیرا منتشر کرده‌اند- به آن تکیه کنیم اصولگرایان روی این منشور با سلیقه‌های مختلف توافق دارند. من اطلاع دارم که تشکل‌های مختلف اصولگرایی به جامعتین نامه نوشته و از این منشور اصولگرایی استقبال کرده‌اند؛ بنابراین در محورهای منشور اصولگرایی منتشر شده، من معتقد نیستم که اختلافی بین جریان‌های اصولگرایی وجود داشته باشد. اما در سلیقه‌ها ممکن است گاهی اختلافاتی وجود داشته باشد که نمی‌شود انکار کرد. اگر ملاک ما اصول باشد من معتقد به اختلاف نیستم، اما اگر سلیقه‌ها مورد نظر باشد در سلیقه‌ها ممکن است اختلافاتی وجود داشته باشد.

  • التزام به قانون به‌عنوان یکی از محورهای اصولگرایی مطرح است. مقام معظم رهبری نیز بارها از ضرورت قانون‌گرایی صحبت کرده‌اند. با این حال چرا برخی از گروه‌های اصولگرا در این مورد متفق‌القول نیستند و التزام عملی به قانون ندارند؟

من معتقدم که هیچ‌گونه توجیهی برای قانون ستیزی در هیچ سطحی قابل‌قبول نیست. همه باید تابع قانون باشند. حتی اگر با یک قانون عادی مخالفتی وجود دارد این قانون را باز باید از طریق قانون تغییر داد. هیچ‌کس و هیچ جریانی حق ندارد در مقابل قانون مصوب مجلس شورای اسلامی که به تأیید شورای نگهبان رسیده است، اجتهاد کند.

  • دلیل این عدم التزام به قانون را در چه می‌دانید؟

ممکن است که انگیزه‌های مختلفی از این قانون ستیزی بشود دریافت کرد، اما در هر صورت اداره کشور ایجاب می‌کند که در مقابل قانون مصوب مجلس که به تصویب شورای نگهبان رسیده، هیچ‌کس به خودش حق تصرف و حق اجتهاد شخصی ندهد.

  • برنامه اصولگرایان برای انتخابات مجلس نهم چیست؟

ما فکر می‌کنیم که این سیاست که در 3جمله خلاصه می‌شود اگر به‌عنوان سیاست اصولگرایان مدنظر قرار بگیرد کارساز است؛ زیر چتر روحانیت، تلاش برای وحدت اصولگرایان به منظور ارائه نامزدها و فهرست‌های واحد در انتخابات.

  • صحبت از وحدت اصولگرایان چرا در زمان نزدیک به انتخابات مطرح می‌شود و اصولا چرا در زمان‌های دیگر ضرورت این مسئله از زبان گروه‌های اصولگرا شنیده نمی‌شود؟

اینکه در هیچ مقطعی غیر از انتخابات موضوع وحدت اصولگرایان مطرح نمی‌شود این کلیت را قبول ندارم. ولی در فصل انتخابات دم زدن از ضرورت وحدت، بیشتر می‌شود که این چیزی است که همه باید قبول کنیم چون من معتقدم که مصلحت اصولگرایان ایجاب می‌کند که آنان برای حفظ و تعمیق وحدت بین خودشان یک تلاش مستمر داشته باشند؛ البته انتخابات یک مقطع مهم و حساس است که ضرورت این وحدت در آن بیشتر احساس می‌شود.

  • این وحدت آیا وحدت در عین کثرت و با حضور همه گروه‌های اصولگراست یا تنها با حضور برخی از آنها؟

من معتقدم که دایره را باید طوری وسیع بگیریم که همه باورمندان به اصول انقلاب در این دایره بگنجند؛ بنابراین من معتقد نیستم که حتی اگر کسی عضو یک تشکل مشهور اصولگرا یا یک شخصیت مشهور اصولگرا نیست الزاماً مثلا با اصولگرایان تضاد دارد. ما اگر دایره را وسیع بگیریم به‌نظر می‌رسد اصولگرایی یک دایره‌ای است با شعاع بسیار وسیع که همه باورمندان به انقلاب را دربر‌می‌گیرد.

  • در این میان صحبت از تدوین منشور جامعتین و تشکیل کمیته 3 نفره بود. در حالی که چندی پیش پرویز سروری اعلام کرده بود که این کمیته لغو شده، اما بعد اعلام شد که کمیته کماکان وجود دارد. سرانجام این برنامه‌ها به کجا انجامید؟

کمیته 3 نفره لغو نشده و این کمیته از یک طرف با آقای رئیس‌جمهور و بخش نسبتا قابل توجهی از اصولگرایان در ارتباط است و از یک طرف هم ارتباطاتی با جامعتین دارد. بنابراین من معتقدم کمیته 3نفره لغو نشده، اما در جلسه‌ای که با دعوت آقای رئیس‌جمهور حدود 30نفر از اصولگرایان دور هم جمع شدند و تبادل‌نظر کردند، این هیأت 3نفره در واقع در پایان آن جلسه شکل گرفت. این جریانات اخیر هم که اتفاق افتاد به هر حال یک آسیب به این موضوع هیأت 3نفره وارد شد، اما این آسیب از نظر من اولا قابل ترسیم نیست و ثانیاً اصولا هیأت 3نفره لغو نشده است.

  • خروجی و اقدامات کمیته 3نفره تاکنون چه بوده است؟

کمیته تا به‌حال به مشورت و تبادل نظر پرداخته و این نیز مقدمه‌ای برای مراحل بعدی است.

  • چرا ریش‌سفیدان اصولگرا در بحث وحدت گروه‌های اصولگرا کمتر ورود پیدا می‌کنند؟

اتفاقا در حال حاضر من معتقدم که این کار تا حدود زیادی انجام شده است؛ یعنی ورود جامعتین، دعوت سران اصولگرا و تعیین هیأت 3 نفره و خیلی از موارد دیگر که اتفاق افتاده است، علامت این است که در واقع به معتمدان ریش‌سفید اصولگرایی در این حرکات اخیر اهمیت داده شده است.

  • تاخیر در ورود ریش سفیدان اصولگرا آیا به خاطر وجود عده‌ای است که اعتقادی به ریش سفیدان و روحانیت ندارند؟

آنهایی که اعتقادی به روحانیت ندارند اصولا از دایره وحدت اصولگرایی خارج‌ هستند ولو ادعای اصولگرایی هم داشته باشند.

  • آیا اصولگرایان برای انتخابات مجلس نهم هم مانند انتخابات مجلس هشتم از مدل جبهه متحد اصولگرایی پیروی می‌کنند؟

نمی‌توانیم بگوییم همان مدل را بی‌کم ‌و کاست به‌کار خواهند بست، اما نگاه به مدل جبهه متحد اصولگرایی نگاه لازمی است.

  • تکلیف اصولگرایان با جریان موسوم به جریان انحرافی چیست؟

مقابله.

  • در حالی که اصولگرایان یکی از اصول را ولایت‌فقیه می‌دانند، اما شائبه تردید در ولایت‌پذیری این جریان مطرح می‌شود. در این صورت چگونه می‌توان با این جریان به وحدت رسید؟

با جریان انحرافی هیچ وحدتی صورت نخواهد گرفت و من عرض کردم که اصولگرایان درمقابل جریان انحرافی هستند.

  • مسئله‌ای که در این میان مطرح است این است که این جریان معتقد است که می‌تواند با عدم اعتنا و اتکای به روحانیت رأی بیشتری‌ کسب کند. ارزیابی شما از این مسئله چیست؟

این موضوع بی‌سابقه نیست. در طول انقلاب و قبل از انقلاب عده‌ای حتی مسلمان بودند و ادعای اسلامی داشتند، ولی روحانیت را برنمی‌تابیدند. اما جریان اصیل اصولگرایی اصولا هیچ نوع وحدتی را جز زیر چتر روحانیت عملی نمی‌داند.

  • مسائل اخیر و مناقشه بین دولت و مجلس آیا این‌قدر کشش داشت که در سال جهاد‌اقتصادی به معطل کردن 8 وزراتخانه بینجامد؟

من معتقدم که راه‌های بسیار بهتری که منجر به تقابل مجلس و دولت راجع به ادغام نمی‌شد، وجود داشت. توصیه می‌کنیم که اصولا هر اقدامی می‌خواهد انجام شود سعی بر این باشد که با کمترین تنش همراه شود.

  • ریشه اختلافات اخیر را در چه می‌دانید؟

ما در اصول اختلافی نمی‌بینیم و در سلیقه‌ها و روش‌ها ممکن است اختلافاتی وجود داشته باشد که برای این قضیه هم به‌نظر من راه حل مشخص وجود دارد. کارشناسان دولت و مجلس بنشینند و کارهایشان را بر اساس تفاهم و تبادل نظر انجام دهند. در موارد مهمی که واقعا بین مجلس و دولت اختلافی وجود داشته باشد، طبیعتا مثل همین کاری که اخیرا مقام‌معظم‌رهبری فرمودند، با محوریت مقام معظم‌رهبری حتی در بالاترین اختلافاتی که ممکن است به وجود‌ آید، می‌توانیم مسئله را حل شده تلقی کنیم.