از سوی دیگر، بخش دیگرلایحه کاهش آوار و نخالههای ساختمانی به حمل پسماندهای ساختمانی اختصاص دارد که براساس آن کامیونهای حمل پسماند دارای مجوز از سازمان مدیریت پسماند موظف خواهند بود نسبت به دریافت و الصاق برچسب ویژه و نصب سیستم کنترل هوشمند روی کامیون خود اقدام کنند.
به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر تهران، براساس این لایحه کامیونهای حمل پسماند دارای مجوز از سازمان مدیریت پسماند موظف خواهند بود تا با مسئولیت پیمانکار بار خود را با پوشش مناسب کاملا بپوشانند. در این لایحه آمده است چنانچه به هر علت از قبیل وجود شکاف یا نقص در مخازن کامیونها ، پسماندها حین حمل به بیرون ریخته شود نه تنها هزینه پاکسازی از متخلف اخذ میشود بلکه بهمدت 3 ماه از فعالیت کامیون متخلف جلوگیری و مراتب از طریق مراجع قضایی نیز پیگیری می شود.
ارائه گزارش درخصوص عملکرد سازمان عمرانی امور مناطق شهرداری تهران در اجرای مفاد تبصره پنجاه و یکم ذیل مادهواحده مصوبه بودجه سال 1390 شهرداری تهران دستور بعدی جلسه شورای اسلامی شهر تهران بود. رسول خادم رئیس کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران به ارائه گزارش در این خصوص پرداخت وگفت: شکلگیری سازمان عمرانی امور مناطق محصول نظر شورای شهر تهران و جمعبندی انحلال و ادغام 8 شرکت بوده است.
وی اظهار داشت: با شکل گیری این شرکت 56 درصد از پروژهها از طریق استعلام واگذار شد و دیگر پروژهها از طریق مناقصه انجام شده و این روند در سال 90 رو به پیشرفت است. رسول خادم ادامه داد: با شکلگیری این سازمان امکان نظارت بر عملکرد و اجرای پروژههای عمرانی در قیاس محلی و منطقهای فراهم شده و این در حالی است که در گذشته نظارت بر این پروژهها مشکل بوده است.
وی کاهش عملکردهای سلیقهای، افزایش نظارت، تسهیل در تعامل میان واحدهای اجرایی و پیمانکاران، تعدیل نیروی انسانی، تعدیل در استفاده از منافع، ایجاد وحدت رویه، نظارت در نحوه تنظیم قراردادها و پرداختها، نظارت بر پیگیری امور پیمانکاران، تسهیل در تهیه و تنظیم صورت وضعیت و نظارت فنی محدود به عملکرد پروژه ها را از دیگر نکات مثبت تشکیل این سازمان دانست.
خادم درباره مسائل و مشکلات این سازمان اظهار داشت: در سال 89 سازمان عمرانی مناطق شهرداری بودجه متممی به مبلغ 7 هزار میلیارد ریال از طریق شهرداری به شورا پیشنهاد می کند که مشتمل بر 131 پروژه بوده است. وی ادامه داد: در بررسی عملکرد سازمان مشخص شد برخی از پروژهها از شرکت توسعه فضاهای فرهنگی بهصورت نیمه تمام به سازمان واگذار شده بود. همچنین برخی پروژهها از اعتبار منطقهای در حال اجرا بوده و سازمان هم برای آنها درخواست اعتبار کرده، برخی از پروژهها تکراری، برخی فاقد اعتبار و برخی نیز اصلا اجرا نشده بود.
خادم گفت: با توجه به حجم پروژههایی که در اسناد ثبت نشدهاند عملکرد سازمان برخلاف مفاد اساسنامه در جهت نظام بخشی به مراحل مطالعه، برنامهریزی، اجرا و نظارت بوده و به نوعی عنوان واحد اجرایی خارج از برنامه و در اختیار تصمیمات سلیقهای و موردی مدیران شهری عمل میکند. وی ادامه داد: عملکرد سازمان برخلاف بندهای اساسنامه که میباید بر کلیه فعالیتهای فنی و عمرانی مناطق نظارت داشته باشد صرفا بهعنوان عامل تسهیل گر و ترک تشریفات و واگذاری به پیمانکاران مورد نظر مناطق عمل میکند و از اثربخشی بر مناطق برخوردار نیست.
وی اظهار داشت: سازمان در جایگاه خوبی قرار دارد ولی برای عملی شدن ادعاهای خوبی که عنوان میشود فاصله وجود دارد. خادم با اعلام اینکه شورای شهر تهران برای تصمیم گیری نهایی درباره بودجه این سازمان 8 سؤال برای دریافت مستندات لازم جهت بررسی در هفته آتی ارائه خواهد کرد، افزود: نخستین سؤال اینکه سازمان در رابطه با رعایت قوانین و مقررات شهرسازی و معماری چه اقداماتی را انجام داده است، همچنین اقدامات انجام شده در رابطه با نظارت بر کیفیت و کمیت عملیات فنی و عمرانی مناطق چه بوده و نتایج حاصل از آن چگونه بوده است و موانع و مشکلات احتمالی چیست؟
وی نظارت بر نحوه واگذاری پروژههای عمرانی مناطق به پیمانکاران را از دیگر سؤالات خواند و افزود: آیا سازماندهی لازم در مورد کلیه پروژهها انجام شده است؟ آیا روشها و فرایند واگذاری پروژهها مدون شده و چه بخشی از فرایند تحت نظارت سازمان قرار دارد؟ آیا واگذاری به پیمانکاران صلاحیتدار رتبهبندی شده است ؟ چه تعداد از پروژهها خارج از نظارت سازمان واگذار شده و پیمانکار آنها مورد تایید سازمان نبوده است؟ مهدی چمران رئیس شورای شهر پس از ارائه این گزارش طی پیشنهادی از سازمان عمران مناطق شهرداری خواست تا جهت ارائه گزارش و پاسخگویی به سؤالات شورای شهر پروژهها را به 2 دسته نیمه تمام و پروژههای جدید که طبق اساسنامه سازمان آغاز شدهاند تقسیم کند.
چمران با بیان اینکه پروژه های ریز به مناطق، پروژه های درشتتر به این سازمان و پروژههای کلان باید به معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران سپرده شود، اظهار داشت: باید تمهیداتی اندیشیده شود تا نظارت این سازمان بر تمامی پروژهها اجرایی شود. محمد باقر قالیباف شهردار تهران نیز در این باره اظهار داشت: فلسفه وجودی این سازمان بهگونهای است که هیچ حقی در اجرای پروژهها ندارد. وی با بیان اینکه سازمان عمران مناطق بهعنوان سازمانی صفی (عملیاتی) شناخته میشود، گفت: منظور از ایجاد این سازمان نظارت فنی بر پروژههاست.
شهردار تهران گفت: تشکیل این سازمان از سال 86 آغاز شد و بهدنبال انحلال یکسری از شرکتها که بهعنوان کاتالیزور عمل میکردند انجام شد. وی همچنین در مورد واگذاری برخی پروژهها به صورت نیمهتمام به این شرکت تصریح کرد: شرکت توسعه فضاهای فرهنگی که سابقه زیادی در شهرداری داشت برخی از پروژههای عمرانی فرهنگی را انجام میداد که با توجه به مسئولیت فرهنگی این شرکت اجرای پروژهها از این شرکت گرفته شده و به این سازمان داده شد.
شهردار تهران ادامه داد: سازمان عمران مناطق شهرداری مانند یک سازمان پیمانکاری است که بر پروژههای اولویت دار نظارت میکند این در حالی است که حق تعیین پروژهها را نداشته و مسئولیت تعیین صلاحیت فنی این سازمان باید توسط معاونت فنی و عمرانی شهرداری انجام شود. قالیباف اظهار داشت: نظر من بهعنوان شهردار این است که این سازمان در بحث نظارتی چه در پروژههایی که حضور دارد و چه ندارد وظیفه خود را انجام دهد. خادم نیز اظهار داشت: نظر شورای شهر نیز همین است که رویکرد سازمان از حوزه اجرا بیرون بیاید. حسن بیادی نایبرئیس شورای شهر تهران اظهار داشت: امروز در این سازمان ازدیاد جمعیت وجود دارد و من پیشنهاد میکنم برای این سازمان تنها بودجه جاری معین شود.