گروه اجتماعی: ممنوعیت انتخاب پایان‌نامه با موضوع «ایران» برای دانشجویان مقیم خارج از کشور لغو شد؛ به‌شرط آنکه دانشجویان ایرانی استاد راهنما یا استاد مشاور ایرانی داشته باشند.

مدیرکل امور دانش‌آموختگان وزارت علوم با تأکید بر اینکه مشکل ممنوعیت انتخاب موضوع ایران برای پایان‌نامه دانشجویان ایرانی خارج از کشور حل شده است، افزود: دانشجویان ایرانی خارج از کشور درصورتی که استاد راهنما و مشاور ایرانی داشته باشند می‌توانند موضوع پایان‌نامه خود را با موضوع ایران انتخاب کنند. محمد‌حسین مجلس‌آرا، با عقب‌نشینی از اظهارات پیشین خود، آن را سوءتفاهم خواند و اعلام کرد: پیش از این در جمعی صحبتی شده بود و برخی فکر کرده بودند که هرگز نمی‌توانند تز دکتری‌شان را راجع به ایران بگذرانند اما اکنون هیچ مشکلی در این زمینه ندارند.

وی، اسفند‌ماه 89 در این باره به ایسنا گفت: ممنوعیت انتخاب موضوع رساله در ارتباط با ایران هم شامل دانشجویانی می‌شود که با هزینه شخصی برای ادامه تحصیل به خارج از کشور می‌روند و هم شامل دانشجویان بورسیه دولتی می‌شود. وی افزود: البته ممکن است تنها به برخی دانشجویانی که بورسیه وزارت علوم هستند، طرح‌های دولتی جهت تعالی کشور برای رساله به آنها از سوی خود وزارت علوم ارائه شود.