وزارت مسکن در سال‌جاری چندین بار اعلام کرده که بازار مسکن را تحت کنترل گرفته و با برنامه‌هایی که در این‌باره دارد، اجازه افزایش قیمت‌ها در این بازار را نخواهد داد. از طرفی خبرها حاکی از روند صعودی قیمت‌ها در بازار اجاره‌بهاست.

با ابوالفضل صومعلو، معاون وزیر مسکن در این باره گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • از میان برنامه‌های دولت برای کنترل بازار اجاره بها، کدام‌یک در حال اجراست؟

دولت 3 برنامه برای کنترل اجاره‌بها داشت که نخستین آنها تسریع در روند بهره‌برداری از واحدهای مسکونی مهر بود. همچنین تمرکز در بافت‌های فرسوده به تعداد 150 هزار واحد در سال 90 و استفاده از خط اعتباری مسکن مهر برای تکمیل واحدهای نیمه تمام نیز از دیگر برنامه‌های وزارت مسکن در سال‌جاری عنوان شده بود. در کنار اینها یک برنامه توافقی هم مطرح شد و آن هم 2 یا 3ساله شدن قراردادهای اجاره است که هم به نفع موجر است هم به‌نفع مستأجر. برنامه دیگری هم برای بازار مسکن در حال آماده‌سازی است که در 3 وزارتخانه اقتصاد و دارایی، دادگستری و مسکن در حال پیگیری است. موضوع این برنامه در مورد اصلاح آیین‌نامه مالیات‌هاست و بند مربوط به مالیات مضاعف از خانه‌های خالی.

  • کدام‌یک از برنامه‌ها عملیاتی شده است؟

برای کنترل بازار اجاره‌بهای مسکن حتما در خرداد ماه تعداد قابل توجهی از پروژه‌های مسکن مهر به بهره‌برداری می‌رسد.

  • برنامه‌های دیگری که به آن اشاره کردید تا چه زمانی اجرایی می‌شود؟

احیای بافت‌های فرسوده هم‌اکنون در حال اجراست و تسهیلاتی معادل 20 و 25 میلیون تومان به متقاضیان ارائه می‌شود. تا‌کنون نیز حدود 84 هزار فقره تسهیلات از سهمیه سال 89 پرداخت شده است.

  • اینها وعده‌های بلند مدت است. در کوتاه‌مدت وضعیت مسکن چگونه است؟

براساس آمار رسمی بانک مرکزی رسما در طول سال 89 و تا پایان فروردین افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن کمتر از تورم عمومی بوده است. اصلا در برخی از شهرهای کوچک، افزایش قیمتی وجود نداشته است. البته قبول دارم که در تهران مشکل داریم اما نمی‌توان آن را به کل کشور تسری داد. مشکل موجود در تهران هم آنگونه که بیان می‌شود ناشی از تورم انتظاری ناشی از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و کاهش نرخ سود بانکی بوده و الا سایر مولفه‌های تأثیرگذار در بازار اجاره بها تغییر نکرده است.