گروه شهری: مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران دیروز پیش ازآغاز جلسه شورای اسلامی طی سخنانی ضمن تسلیت سالگشت رحلت حضرت امام (ره) رهبر کبیر انقلاب گفت:

همه کشور این روزها، خاطرات فراموش ناشدنی غم واندوه درگذشت امام‌خمینی (ره ) را به خاطر می‌آورند.وی اظهار داشت: امام خمینی بزرگ مرد تاریخ اسلام وکشور، مردی بود که تحت رهبری اونه تنها انقلاب اسلامی به پیروزی رسید که موجی از حرکت عظیم در دنیای امروز به‌وجود آمد و هر چه زمان می‌گذرد تاثیر انقلاب اسلامی بیشتر نمایان می‌شود. چمران ادامه داد: امروز پس از گذشت سال‌ها شاهدیم که مردم در کشور‌های اسلامی تلاش می‌کنند مسیر امام(ره) را دنبال کنند تا خدای ناکرده توسط استکبار جهانی به انحراف کشیده نشوند.

وی همچنین گفت: امروز(سه‌شنبه 10 خرداد) روز بدون دخانیات هم هست بنابراین باید همه همت و تلاش خود را به کار گیریم تا به‌ویژه نسل جوان از این پدیده شوم و تقلید ناهنجار به‌دور نگاه داشته شود. در این باره مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر نیز با اشاره به فرارسیدن روز بدون دخانیات گفت: شورای اسلامی شهر تهران سال گذشته طرح شهر عاری از دخانیات را به تصویب رساند. وی با اشاره به هزینه‌های سنگین، استعمال آن را منشأ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: به‌منظور اجرایی کردن مصوبه شهر عاری از دخانیات بخشنامه ممنوعیت استعمال دخانیات درمحیط‌های داخلی شهرداری ابلاغ شد.

علاوه بر این طلایی از فرهنگ‌سازی‌ در بوستان‌ها‌ی سطح شهر سخن گفت که به‌صورت آزمایشی و با مشارکت مردم در بوستانی در منطقه 9 تهران ممنوعیت مصرف دخانیات به اجرا در آمده است. تشکیل کار گروه برای محدودیت مصرف دخانیات در اتوبوس، مترو وتاکسی و همکاری با اصناف در این باره وبرپایی 30 دوره آموزشی ویژه برای مبارزه با دخانیات درمناطق شهرداری تهران از دیگر برنامه‌هایی بود که طلایی در تشریح اقدامات کمیسیون فرهنگی شورای شهر به آن اشاره کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران همچنین از راه‌اندازی کلینیک‌های ترک سیگار در کلیه مناطق شهرداری با بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد سخن گفت و اینکه همه محلات شهر تهران با کمک یک پزشک افتخاری برای مشاوره ترک سیگار به ارائه خدمات می‌پردازند.این درحالی است که به گفته طلایی به‌رغم همه تلاش‌های صورت گرفته هنوز هم بسته‌های شکیل سیگار در پیشخوان سوپرمارکت‌ها به وفور یافت می‌شود وحتی کیوسک‌هایی که شهرداری برای فعالیت‌های فرهنگی واگذار کرده، به سیگارفروشی تبدیل شده است. 

دیروز همچنین احمد مسجدجامعی عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر خواستار آن شد تا طرح جامع بهارستان که از سوی مجلس برای گسترش فضای پیرامونی میدان بهارستان داده شده با سند پهنه ایران به‌طور جامع دیده شود. وی گفت: میدان بهارستان کانون تحولات سیاسی ایران معاصر است و درعرصه عمومی نیز در میدان بهارستان اتفاقات تلخ و شیرین بسیاری روی داده است به همین دلیل شورای شهر سند پهنه ایران را تصویب و شهرداری را مکلف به اقداماتی در این میدان ارزشمند کرد.

بنا براین گزارش دیروز طرح دو‌فوریتی «تایید و تنفیذ کلیه آرای صادره درخصوص احراز باغ از غیرباغ و مجوزهای صادره مبنی بر انتقال یا جابه‌جایی درختان» تصویب شد. معصومه ابتکار در جریان تصویب این طرح دوفوریتی با تشکر از سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران گفت:‌ اقدامات آقای مختاری مدیرعامل این سازمان منجر به تغییر تصویر شهر تهران و توزیع مناسب و افزایش سرانه فضای سبز شده است. وی از رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران خواست تا شخصا گزارشی از وضعیت اجرای مصوبات قانونی باغات شورای شهر به‌ویژه در مناطق یک، 2 و 3 ارائه کند. حبیب کاشانی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز از عملکرد شهرداری تهران در ساخت بوستان ولایت تقدیر کرد.

کاشانی گفت: شخص آقای مختاری و معاونت فنی عمرانی کار عظیمی در ساخت ده‌ها هکتار بوستان ولایت در این مدت محدود انجام دادند علاوه براین مراسم افتتاحیه خوب و در شان کار بزرگی که انجام شده بود بر پا کردند. وی به شهردارتهران بابت اینکه به‌خوبی به قولی که درمحضر مقام معظم رهبری داده بودند جامه عمل پوشاند، تبریک گفت.

قصه پیرمرد رفتگر

دیروز پروین احمدی‌نژاد عضو شورای اسلامی شهرتهران بابت وضعیت پیرمرد رفتگری که دوشنبه شب از تلویزیون جمهوری اسلامی به تصویر کشیده شده بود اظهار تأسف کرد. وی گفت: تصور من این است که بستری شدن این پیرمرد به ماجرای اخراج وی ارتباط داشته باشد. در این باره مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی نیز خبر از رسیدگی به وضعیت پیرمرد رفتگر مورد اشاره داد و اظهار داشت: هم‌اکنون پسر این رفتگر از سنندج به تهران آمده ضمن اینکه شهرداری منطقه نیز در حال رسیدگی به وضعیت این پیرمرد، پرداخت هزینه‌های بیمارستان و حتی حل مشکل بیمه و جمع‌آوری سنوات ایشان است. طلایی تاکید: این پیرمرد سابقه چند تصادف داشته و از بیماری‌های مختلفی در رنج است بنا براین بستری شدن این رفتگر هیچ ربطی به اخراج وی ندارد. طلایی گفت: به‌رغم تمامی تلاشی که برای بازگرداندن ایشان به شهرش انجام دادیم اما وی تمایلی به رفتن ندارد زیرا از وضعیت درآمدی خود راضی به‌نظر می‌رسد.