تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۶:۱۲

مردم کشور ما از خیلی سال پیش، هرچه می‌توانستند در ساخت خانه خدا هنر به خرج می‌دادند و هنوز هم همین‌طورند.

نشانه قدیمی‌اش این همه مسجد زیبا که در میهنمان به یادگار مانده و یکی از نشانه‌های تازه‌اش هم هنر مهندس حمید مجتهدی که در روستای «محمدآباد آقازاده»، در اطراف نیشابور، دهکده‌ای چوبی طراحی کرده و ساخته است. دهکده‌ای که معروف‌ترین سازه آن «مسجد چوبی» است. مسجدی که 10 سال پیش ساخته شد.

شکل این مسجد،کشتی وارونه‌ای را تداعی می‌کند. مسجد چوبی، 200متر مساحت دارد و شش‌ کتیبه زیبا از آیه‌های قرآن کریم با قاب‌هایی از چوب گردو و توت بر سینه دیواره‌های درونی و هفت کتیبه بر دیواره‌های بیرونی‌اش نشسته است.

مسجد چوبی که می‌تواند زمین‌لرزه را تا 8 درجه در مقیاس ریشتر، تحمل کند، دو گلدسته دارد که بلندی هر یک از آنها از سطح زمین 13 متر است. دیواره‌های مسجد که شامل درها و پنجره‌ها هم می‌شود، کمی زاویه‌دار طراحی شده تا هم انتقال سنگینی گلدسته‌ها به زمین را ساده‌تر کند و هم باعث شود درها خود ‌به خود بسته شوند تا به انرژی کمتری برای گرم یا خنک کردن هوا نیاز باشد.

دو سال زمان و 40 تن چوب لازم بود تا این مسجد با طراحی و معماری منحصر به فرد خود، ساخته شود. مسجدی که هیچ ستونی ندارد؛ گلدسته‌هایش به سقف پیوند خورده‌‌اند؛ دیواره‌هایش دو جداره‌اند؛ اسکلت گلدسته‌ها با سقف و سقف با دیواره‌ها به هم اتصال دارند و بالاخره در محل پیوند گلدسته با سقف دریچه‌ای هست که در فصل گرما، با کمک بادگیری که در سقف قرار دارد، امکان تهویه طبیعی هوا را فراهم می‌کند.

منبع: همشهری آنلاین